Ben,
De Elfenmeer (ex. Christian) is in 1998 naar Afrika verkocht. Zou als Sola Gratia II in de visverwerking varen.
De Delta (ex Cobeltra) is in als binnenvaartschip Marena in 1999 gesloopt.
Hamburg- / Denemarkenvaarders
De Sacha van 1936 bij Caledonian Shipbuilding, Dundee gebouwd als Engelse Plover voor General Steam Nav. Co., Londen. Zij zonk na een aanvaring op de Nieuwe Waterweg in 196.? en werd daarna voor de sloop verkocht. Echter in 1965 weer in de vaart als Sacha van W. Stal, Dordrecht en in de Denemarkenvaart. Eind 1981 uitgebrand bij Uitwellingerga (Fr.). Verkocht aan Fa. Koehoorn, Franeker en zou omgebouwd zijn als zandzuiger. Een schip met vraagtekens, want de kenners in Engeland denken dat de Plover en de Sacha niet hetzelfde schip is.
Foto's: Internet en B.Th. Gernaat
Foto's: Internet en B.Th. Gernaat
In een oud plakboek vond ik een artikel, gedateerd 15-8-1982:
"Binnenkort zal door de Nederlandse overheid de zg. Buitengaanslijn - dit is de lijn waarbinnen de Nederlandse schepenwet van toepassing is, worden gewijzigd. Deze wijziging is vooral van belang voor schepen, die de Nederlandse binnenwateren bevaren een tevens een beperkte zeebrief bezitten". In het kort kwam het erop neer, dat zij buitenom langs de Nederlandse kust mochten varen. De schepen waar deze regeling voor bedoeld was, werden in België estuarievaarders genoemd, zoals bv. de Deo Juvante en Transitorius. Het volgende geeft nog mooi het verschil aan tussen een binnenvaarder en een binnen/buitenvaarder:
"Het aanzicht van deze klasse schepen verschilt niet veel van een flink binnenschip, maar zij voldoen wel aan een reeks technische eisen, welke niet voor een normaal binnenschip van kracht zijn. Zo worden er speciale eisen gesteld aan vrijboord, voorsteven, speciale dwarsverbindingen zijn noodzakelijk, extra ballastmogelijkheden, gebruik van veiligheidsglas, reddingsmiddelen en de welke aan de bemanning worden gesteld."
"Binnenkort zal door de Nederlandse overheid de zg. Buitengaanslijn - dit is de lijn waarbinnen de Nederlandse schepenwet van toepassing is, worden gewijzigd. Deze wijziging is vooral van belang voor schepen, die de Nederlandse binnenwateren bevaren een tevens een beperkte zeebrief bezitten". In het kort kwam het erop neer, dat zij buitenom langs de Nederlandse kust mochten varen. De schepen waar deze regeling voor bedoeld was, werden in België estuarievaarders genoemd, zoals bv. de Deo Juvante en Transitorius. Het volgende geeft nog mooi het verschil aan tussen een binnenvaarder en een binnen/buitenvaarder:
"Het aanzicht van deze klasse schepen verschilt niet veel van een flink binnenschip, maar zij voldoen wel aan een reeks technische eisen, welke niet voor een normaal binnenschip van kracht zijn. Zo worden er speciale eisen gesteld aan vrijboord, voorsteven, speciale dwarsverbindingen zijn noodzakelijk, extra ballastmogelijkheden, gebruik van veiligheidsglas, reddingsmiddelen en de welke aan de bemanning worden gesteld."
Hierbij een foto van de Margriet, ik heb altijd getwijfeld of die er wel of niet bijhoorde, wèl dus. Hoe zat met de Martin Robert, deed die ook mee of niet. Ik ken dat schip eigenlijk alleen met 'wegwaailuiken' en dat lijkt mij buiten niet zo verstandig.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Een schip, dat niet mag ontbreken: De Vechtstroom, ex Waddenzee, ex Farmsum, ex Gruno, ex Dornbusch, ex Pommerscher Greif van 1898, gebouwd in Memel. Als Gruno zat zij in de Wad- en Sontvaart en als Waddenzee voer zij zonder klasse in de Denemarkenvaart. In 19.. werd zij verkocht en ging in de binnenvaart als Vechtstroom. Zij ligt nog steeds in IJmuiden.
Foto's onder vorige namen worden nog steeds gezocht.
Fotograaf: onbekend
Foto's onder vorige namen worden nog steeds gezocht.
Fotograaf: onbekend
De Sacha van Willem Stal voor de Oostersluis in Groningen. Dit schip is op het PM Kanaal uitgebrand. Wie weet wat er met het schip is gebeurd en is Willem Stal nog terug gekomen op de Denemarken vaart?
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."