Dit viel mij op.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik had met de mannen te doen:

Contessa, dat siert je, mee-leven met mensen.

Maar aan de andere kant; " Voordat een schipper aan zijn reis begint dient hij zich te vergewissen van de karakteristieken van de vaarweg". Dat klinkt erg juridisch en mogelijk zelfs oubollig maar het is wel de kern van het vak.
En zeker wanneer je met zo'n verband en 4 meter diepgang "de binnenlanden" in gaat, mag een mens zich echt wel eens even de vraag stellen: "Kan ik daar komen"?

Het blijft sneu, maar: "Wie zijn hoofd niet gebruikt, moet extra lopen/varen ".
velasquez

Re: Dit viel mij op.

Bericht door velasquez »

Geheel mee eens en het doet mij denken aan dat mijn zwager die de duitse taal niet goed machtig is een reis aanneemt per telefoon.
Hij verstaat mils en denkt aan meel maar het was melk op pallets met als resultaat een deklast sky hey.
En aan 2 neven en broers die voor een zeer billijke prijs in Oost Berlijn een schip kopen, het vaart nog als marco, alleen die oostduitsers vertellen er niet bij dat het vrijwel nieuwe schip ergens ligt waar om naar het westen te komen onder twee bruggen door moet en daarvoor is het schip veel te hoog.
En die hebben heel wat werk verzet om onder die 2 bruggen door te komen, even 600 ton water zetten heeft het grote gevaar dat op zeker moment je hoger bent door scheef vallen als dat je begonnen bent.
Maar zonder enige medewerking der Oostduitsers zijn ze er wel gekomen

gr.BB
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Fluks »

Ooit dacht iemand een reis naar Rouen aangenomen te hebben,maar het bleek Roanne te zijn.Hij zal er weinig aan verdiend te hebben,mede,omdat de aflaaddiepte slecht 1m80 was i.p.v.2m10.
Groeten,Arie.
velasquez

Re: Dit viel mij op.

Bericht door velasquez »

Dat noemt men de Babylonische spraakverwarring en dat heeft menigeen veel geld en verdriet gekost.
EN naderhand veel prachtige verhalen hoe het een en ander werd opgelost.

gr.BB
Het schiet mij zomaar te binnen,
Op het A.dam Rijnkanaal gaat op een schip men de stuurhut weer opbouwen waarop vader roept he straks komt er nog een lage brug.
Waarop de schipper terug roept, daar kunnen wij makkelijk onderdoor en het klopte, alleen zonder stuurhut en haspels.

gr.BB
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Wrijfhout »

Een paar weken geleden lagen we met ons bootje in Zwartsluis en op een mooie avond zag ik een koppelverband op z'n gemakje over het Zwartewater aan komen varen...

Afbeelding
Het bleek de Calisto uit Bovenkarspel te zijn; ik dacht die zal wel doorgaan richting Hasselt...

Afbeelding
maar de gang gaat er helemaal uit.

Afbeelding
Dan valt het verband tot mijn verbazing uit elkaar...

Afbeelding
en komt als een duveltje uit een doosje de mdb Aquamarijn uit de haven.

Afbeelding
Dat hebben ze vaker gedaan..

Afbeelding
in een paar minuten tijd wordt de 'bak' aangekoppeld

Afbeelding
en verdwijnt de Aquamarijn met de Calisto I richting Meppel.

Afbeelding
Het 'ontkopte' moederschip volgt.

Leuk om het vakmanschap van de moderne binnenvaart in de praktijk te zien.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kapitein Spok »

Leuk om het vakmanschap van de moderne binnenvaart in de praktijk te zien.

Harry interessante plaatjes die mijn stelling bevestigen:
Wanneer je een vakman bezig ziet, dan lijkt alles moeiteloos en vanzelf te gaan.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Dit viel mij op.

Bericht door joop 1 »

de Aquamarijn houd het ook lang vol .was vroeger de zeeland boot spanje van P smit . kwam vaak langs varen bij viane met dubbel sleep. later naar lekstroom gegaan en die heeft de stork er uitgehaald en 360 gm in gebouwd . boot ziet er trouwens goed uit gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Inderdaad Joop: Aquamarijn, proper bootje.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Dit viel mij op.

Bericht door joop 1 »

die boot heb ik altijd tegen op gekeken als die langs kwam toen was ie met die 250 pk werd later 300 ( had denk ik pindakaas gegeten word je sterk van) was toen een beer van een boot zeker als je zelf maar 24 industrietje had in die tijd kwamen er zeker wel 10 slepen per 24 uur langs varen altijd de zelfde boten gelukkig zijn de boeken van Harry er nog staat veel moois in gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Wrijfhout »

Lekstroom XV 02308319 (4).jpg
Lekstroom XV 02308319 (4).jpg (395.26 KiB) 2333 keer bekeken
Joop deze foto van de Lekstroom XV is 'Asbach-uralt', zeker 30 jaar geleden gemaakt. Ik herinner het me nog goed, ze hadden problemen met de motor.
Opeens een gejuich, ze hadden hem weer aan de praat. Je kunt zien dat ze bij de machinekamer bezig zijn.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie