Je ziet aan de laatste foto dat er ooit meer aandacht aan is besteed en dat was dan ook nog goeie verf denk ik .
Verder vind ik de combinatie naam en thuishaven wel apart...
Zeelands luister uit Amsterdam
grts Bram
Of een Duitse van Bültjer uit Ditzum? Of bouwden die anders Joop? Ik heb in de 70-er jaren een modelletje van zo'n Krabbenkutter gebouwd en te oordelen naar de uitlaat die daar op staat zou er een gloeikop motor in hebben gestaan. En achter die dingen zat vaak een verstelbare schroef. Mooi dat zoiets het zo lang uithoudt. Jammer dat het stangenstelsel, om de spoed te veranderen er niet meer aan zit. Heb midden 60-er jaren met een verstelbare schroef gevaren. Op een gegeven moment ging bij het gas minderen de bedieningsarm een eigen leven leiden. Was van de borg, die bij het inschakelen van de frictie de trekstang vastklemde, een draadeind afgebroken. De bladen waren ongemerkt naar maximaal vooruit gedraaid. Toen de schroef ging remmen kwamen ze spontaan naar maximaal achteruit. Was even schrikken, maar het euvel was relatief gemakkelijk te verhelpen door een 1/2" draadeind op maat te maken. Gr. Klaas.
er stonden vaak semi diesels in deze kotters zoals hundested. enorme grote dingen voor hun pk.s er hebben er ook zat met gloeikoppen gedraaid zoals tuxham. scandia. laval bergsund allemaal met verstelbare schroef gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.