Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: Waar is dit?

Bericht door liberian »

pieter53 schreef: 25 jul 2018 13:36 Bedankt voor de uitleg.
Maar, dat is slechts de afdichting van de deuren, maar nu de afdichting tussen bak en kanaal.
Graag gedaan, hoe de bak waterdicht aansluit op het kanaal weet ik ook niet, daarvoor heb je echt specifieke kennis / constructie tekeningen van de installatie nodig. Als je foto's goed bekijkt lijkt daar een o-ring achtige constructie voor te worden gebruikt?
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Piet en Pieter, In bijgaande link een brochure waarin (blz 15/16) summier beschreven dat de spleet tussen trog en kanaal afgedicht wordt en dan gevuld met water. Had ik daar 10 jaar geleden maar naar gevraagd en foto's genomen. Gr. Klaas.
https://www.wna-berlin.de/bauwerke_anlag ... chuere.pdf
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

Ook bedankt voor deze prent.
Het wordt een leerzaam off-topic geval..

Maar ik vroeg me dus af of de bak tegen een afdichting die aan het kanaal zit getrokken wordt (aan de bak zie ik geen afdichting), daarbij wordt de bak dus horizontaal een paar centimeter verplaatst of zo
of dat er aan de aansluiting met het kanaal een afdichting zit die naar buiten komt en tegen de bak gedrukt wordt.

De zaak gewoon maar langs elkaar heen laten schuiven, zou, mijns inziens, te veel slijtage aan de verschillende onderdelen geven.
en dat zou weer lekkage tot gevolg kunnen hebben.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

Nu even geen tijd, maar misschien kan hier het antwoord gevonden worden:
https://www.wsa-duisburg-meiderich.wsv.d ... index.html
https://play.google.com/store/apps/deta ... ndroid.lwl

Bij nader inzien geloof ik niet dat men daarmee verder komt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

GEVONDEN
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (185.2 KiB) 1360 keer bekeken
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (40.63 KiB) 1356 keer bekeken
Hier het hele document in PDF formaat.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Bedankt Pieter! Interessant leesvoer. Staat zelfs nog een plaatje in van de plannen uit 1906 met rechts daarop het principe van het Falkirk Wheel. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

Geen dank.
Er is ook een PDF over het Nieuwe Hebewerk.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

Afbeelding


Dit plaatje deed me denken aan een artikeltje dat ik lang geleden een keer las.
Het principe van de daar beschreven schepenlift was gebaseerd op het feit dat de opwaartse kracht van beide drijvers groter was dan het gewicht van de bijna volle bak. De drijvers zullen dus omhoog gaan in hun kokers. De geringe ruimte tussen drijver en koker reduceert de snelheid waarmee dat gebeurt.
Is de bak in de bovenste stand beland, dan wordt de bak met de constructie, die de bak geleid, vergrendeld.
Maar nu komt het.
In de bovenste stand is het waterniveau in de bak ietsje lager dan in het kanaal, als de bak geopend wordt om een schip in of uit te laten, dan stroomt er een beetje water vanuit het kanaal de bak in. De bak met de hele toestand daaraan wordt daardoor zwaarder. :idea:
U raadt het al: als de deur gesloten is, haalt men de vergrendeling los en de, in gewicht toegenomen, bak zal de drijvers laten zinken. Ook nu remt de weinig ruimte tussen drijver en koker de snelheid.
Beneden aangekomen zakt de bak zover dat het waterpeil in de bak net iets boven kanaalpeil blijft. De bak wordt vergrendeld en men laat het 'extra' water uit de bak stromen, waardoor de bak weer lichter wordt...
En ga zo maar door.
Was dit een 19de eeuwse uitvindersfantasie of is het ooit werkelijkheid geworden?
Ik heb het in deze vorm niet terug kunnen vinden.

Een daarop gelijkend systeem werd toegepast bij de Anderton Boat Lift. Dat systeem werkt echter met twee bakken.
Bij beide systemen landt de bak trouwens gewoon ìn het kanaal. Niets geen ingewikkelde aansluiting met een stenen of betonnen goot met een deur, waar het kanaal dan stopt. Gewoon een soort havenbassin voor de bak.
Dit systeem van gewoon in de plomp landen kwam goed te pas toen het bij Anderton fout ging, maar daarover kunt U op de Wikipedia het nodige lezen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Ik denk een "makkie". Waar was ik gisteren?

Afbeelding

Sorry dat het zo'n klein plaatje is maar ik zou niet weten waarom het niet meer op normaal formaat komt zoals anders?
Maar als ik op deze foto klik wordt hij wel groot, maar met die luxe motor van Bas lukt dat ook niet.
.
Bericht van het Moderator Team :

DPLA : Pieter


Zo beter Theo :
SLUIS 20180815_173532.jpg
SLUIS 20180815_173532.jpg (224.32 KiB) 991 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Waar is dit?

Bericht door Jan Stolp »

Op bezoek bij de "ouwe seunen"!
Altijd mooi daar.
Groeten
Jan
Plaats reactie