Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter het staat je volkomen vrij om er van te vinden wat je vind, maar hoe dan ook ik vind het een opmerkelijk tafereel.

Wat op deze foto niet zo duidelijk te zien is was dat op het panorama wel namelijk; de kop van de roeiboot is met een lijn verbonden met die stuurstok.
De roeiboot gaat dus feitelijk als een roerblad fungeren.
Ik heb het nog nooit gezien, maar ik vind het een meesterlijk vondst, waarvan ik me afvraag of ze alleen op de Elbe zo pienter waren?

Dat dit beeld historisch verantwoord is staat voor mij vast. In een half uur durende film over de totstandkoming van dit panorama wordt ruime aandacht besteed aan de studie die er aan vooraf is gegaan om tot een historisch verantwoord plaatje te komen. De enige concessie die is gedaan bestaat uit het feit dat de gebouwen en taferelen niet allemaal op hetzelfde tijdstip existeerden zoals ze zijn afgebeeld.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Ik wil jou ook niet aanvallen Theo, maar ik ben nu bijna 25 jaar bezig met mijn navorsingen
en in die periode ben ik heel wat tegengekomen wat de waarheid en nauwgezetheid niet altijd even serieus nam.
Ik benader daarom veel zaken met de nodige argwaan.
Bewijzen dat het is zoals het is kunnen immers geen kwaad; integendeel ze verhogen de waarde van het geen beweerd wordt.
Ik hecht daarom bijv. veel waarde aan archeologische vondsten.
Ze kunnen ons namelijk vertellen of bepaalde tekeningen, schilderijen, enz. waarheidsgetrouw zijn
of dat de kunstenaar zijn fantasie liet gaan.
Ik zal eens in mijn collectie gravures kijken of ik een vaartuig dat op die manier gestuurd wordt tegen kom.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Niet veel op het gebied van oude houten Duitse schepen kunnen vinden
en nog lastiger wordt het als je dan ook nog een ra-, emmer- of loggerzeil en een roerspaan wilt.
Maar het vermelden waard vind ik toch de Ewer prahm op https://hansestaedte.com/stecknitzkanal/
en Pfahlewer e.d. op https://www.historische-schiffsmodelle. ... kutter.php
als ook https://www.oderik-von-oederquart.de/.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Klembord-3.jpg
Klembord-3.jpg (153.43 KiB) 1356 keer bekeken
Op een enkel roestspoortje na; een staaltje van net onderhoud!
Vooral de handgrepen op de schuifblindes lijken mij lelijke roestnesten
En dan vraag je je toch wel eens af: hoe deed men dat zo zonder afplakband e.d.?

Let ook eens op de fraaie mastworp met voorslag waarmee het stootgerief aan het relinkje gebonden is.

Foto: Pieter Klein, met de welwillende medewerking van Han Visser.
CC-BY-SA-NC
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Kapitein Spok »

Inderdaad een keurig onderhouden schip/roef.

Wij noemden deze kleurstelling altijd een "Rouwbrief": Wit met duidelijke zwarte randen".

Wat bij deze constructie wel heel veel aandacht vraagt is het voorkomen van roest seter vanaf die buis waar de blinden langs schuiven.
Daar ontstaat heel snel "kaal ijzer' en dan is één regenbui, of een reisje over Zeeland voldoende om een paar stevige roeststrepen op de roef te krijgen.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Betise »

pieter53 schreef: 14 dec 2018 10:35 Klembord-3.jpg



Let ook eens op de fraaie mastworp met voorslag waarmee het stootgerief aan het relinkje gebonden is.

Foto: Pieter Klein, met de welwillende medewerking van Han Visser.
CC-BY-SA-NC
Is zo'n mastworp niet nog steeds gebruikelijk? Ik heb een zeilboot en zover ik weet worden de fenders op de zeilboten in onze haven nog steeds op die manier aan de reling vastgemaakt. Soms is een extra steek aan te bevelen omdat (glad) touwwerk nog wel eens wil slippen bij een mastworp.
Op de beroepsschepen waar ik wel eens op kom wordt idd steeds meer speciale boldertjes of kikkers voor de wrijfhouten gebruikt, maar dat komt zover ik weet, omdat de moderne ( verchroomde of RvS) relingen dunwandig zijn en niet echt geschikt om zware wrijfhouten aan te hangen. het is eigenlijk meer sier dan praktisch 😀
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door k-k »

Mij is als matroos geleerd om een wrijfhout op te hangen met het touw 2 slagen om de reling, dan achter het neergaande part langs, weer over de reling en dan met een halve steek op het neergaande part. Voordeel; zakt niet door, trekt niet vast. Op de zeilboot had ik aan de stootwillen lijnen met clip.
Kon ze ophangen aan de bovenlijn, onderlijn, of aan een oog achter de scepterpot van de zeereling. Was wel gemakkelijk. Gr. Klaas.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Betise »

Klopt, zo heb ik het ook geleerd, maar tijden veranderen. Als ik nu bij familie aan boord het wrijfhout aan de chromen reling durf vast te maken dat zwaait er wat. 😂
Midscheeps aan de dekwaspijp wordt nog wel gedaan, en dan wordt idd altijd nog de mastworp , met een extra steek zoals jij het beschrijft, gebruikt. Maar ook liever niet, maar dat dan weer ivm veiligheid (struikelgevaar). Tsja, ook dat aspect wordt steeds belangrijker, en terecht vind ik.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door pieter53 »

Voor ronde reling is de methode die Klaas beschrijft veruit de beste. Zeker bij touw wat ten opzichte van de reling aan de dunne kant is.
Ik had geen reling dus bij mij ging het touw over de potdeksel door het spuigat om het eigen touw (het staande part) heen terug over de potdeksel en dan met een halve steek rond het staande part.
De knoop zal wel ergens in Ashley's book of knots (gratis PDF download) staan, maar ik kon hem niet zo snel vinden.
Het is een vereenvoudigde vorm van de boeisteek.
boeisteek[1].jpg
boeisteek[1].jpg (19.65 KiB) 1281 keer bekeken
Zo deed ik het trouwens met de willetjes aan de zijstagen (foei! foei!) van de randmeer, 16² en Hobie 16 ook. Eventueel met twee halve steken tot slot. (De complete boeisteek)
Op mijn heftruckbandje had ik echter dermate dik touw, dat de laatste halve steek verviel en er een slipsteek tussen boeisel en staande part geklemd werd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter, heftruckbandje (foei!foei!) dus jij hebt de TIP TOP ook niet uitgevonden ? gr Wim
Plaats reactie