Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
4 uur ?? , je kent me toch niet zo heel goed dan
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
O.K half 4 dan
jongen in de tijd dat ik bij Kees aan boord zat was het niet anders dan dat de buren die ook bij het bunkerschip van BP in Papendrecht lagen je vertelde dat ze morgen ijselijk vroeg weg gingen omdat ze " De grens wilde klaar varen "
ken je dat, van die types die afgeladen ruim 19 kilometer per uur konden halen
allemaal doods benauwd dat ze het niet zouden halen
nee ooit schreef ik al eens dit
gr
leo
jongen in de tijd dat ik bij Kees aan boord zat was het niet anders dan dat de buren die ook bij het bunkerschip van BP in Papendrecht lagen je vertelde dat ze morgen ijselijk vroeg weg gingen omdat ze " De grens wilde klaar varen "
ken je dat, van die types die afgeladen ruim 19 kilometer per uur konden halen
allemaal doods benauwd dat ze het niet zouden halen
nee ooit schreef ik al eens dit
voor mij was het verschil in stroom, of voor stroom van Terneuzen naar Hansweert nog geen half uur
daar ben ik nog nooit mijn bed voor uit gekomen
ik heb mij wel eens afgevraagd bij Cees Leeuwestein van de Dios Mediante
wie van ons tweeën nou gek was ,hij of ik
hij was s'nachts geladen gekomen in Terneuzen, met papier voor verwegistan
ergens hoog op de Rijn
en dan ging hij even slapen tot een uur of drie ,want dan had hij het voor stroom
nu mag Bram dan zeggen of het veel uit maakt, dat je op zo een reis van de ca 800 km die je in stroom moet varen het erg veel scheeld dat je de eerste 18 km voor stroom hebt
ik betwijfel het
of hij heeft te weinig vracht gehad,of hij is met zijn gedachten nog steeds op de ELMA van zijn vader
met het MAN dieseldje er in
ik denk het laatste ,en dan is het een nutteloze gewoonte
die je veel nacht rust kost
gr
leo
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Vliegende Vaart
Komt nog bij dat je bj een laagwaterschutting altijd lang bezig bent, volle schutting, want je bent niet de enige die voorstroom weg wil. Hansweert laten ze helemaal vollopen, kort en goed, meestal ben je dan nog langer bezig. Maar Leo, met mijn spits ben ik wel eens drie uur bezig geweest om binnen Hansweert te komen. Geniet je er wel van.
gr Rienk
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
Leuke foto’s Evert, dank je.
We waren inderdaad onderweg naar the next assignment; een vletje Vlaardingen-Schiedam.
Maar eerst Pinksteren.
Nadat ik vrijdag een dagje gezellig bij Bram langszij gelegen had kwam zaterdag m’n maatje terug en zijn we naar Vreeswijk gevaren. Pas na de Pinksteren lossen dus geen enkele haast.
Zondag naar de Ramspol, mooi rustig plekje daar op de palen. Dat is een van de leuke dingen van varen; soms lig je in hartje stad en soms in the middle of nowhere. Een heel verschil met zeevaart waar je tegenwoordig praktisch alleen nog maar ver van de stad achter hekken in industriehavens ligt.
Op tweede pinksterdag het laatste stukje naar Meppel. Druk met jachten.
Een plezierreisje met dat mooie weer.
Dinsdag aan het lossen bij Agrifirm.
Intussen een kort vletreisje aangenomen Vlaardingen-Schiedam. Woensdagmiddag laden en vrijdagmorgen weer lossen. Wel een heel stuk leegvaart maar dat kon uit.
Om twaalf uur leeg en om twee uur uitgespoten, gestript, droog, dichtgelegd en onderweg naar Vlaardingen.
‘s Avonds overnacht in Schellingwoude op steiger 2. Leuk plekje temidden van oude binnenvaartschepen in diverse staten van verval. Niet allemaal want er liggen ook wel nette schepen tussen, maar verven is er niet ieders hobby.
Vanmorgen om zes uur vertrokken. Als we de Deutz starten gaat dat met een harde klap, dus om de buren niet wakker te maken op de kopschroef van de steiger weg de middensluis in. Leuke oefening.
Ondanks dat we op de Lek in de vloed liepen toch om half drie in de Vulkaanhaven.
We moesten Bauxiet laden uit de coaster Notos, die drie weken onderweg geweest is vanaf Georgetown. Ik wist dat Bauxiet in Suriname gewonnen werd maar dus blijkbaar ook in Brits Guyana.
Bauxiet is aluminiumerts maar dat zal wel bekend zijn denk ik. Er wordt eerst aluinaarde van gemaakt en dat wordt in een smeltbad mbv (veel) elektriciteit tot aluminium verwerkt.
Het was zwaar zat als alle erts, dus de 400ton zat er vlot in. Met de brugkraan van RBT geladen, een goede 15ton per grijper.
Na afloop naar de Maashaven want we gaan pas vrijdag lossen. Druk hier want er is een steiger buiten gebruik dus we liggen allemaal op een kluitje.
Er is hier een generatorverbod dus walstroom inpluggen. Maar de walstroomaansluitingen in de kast voor het schip zijn allemaal 63A en ik heb alleen een 32A stekker. Dus gaan we morgen op zoek naar een verloopje. Met onze grote tractieset is een nachtje zonder walstroom gelukkig geen probleem.
We waren inderdaad onderweg naar the next assignment; een vletje Vlaardingen-Schiedam.
Maar eerst Pinksteren.
Nadat ik vrijdag een dagje gezellig bij Bram langszij gelegen had kwam zaterdag m’n maatje terug en zijn we naar Vreeswijk gevaren. Pas na de Pinksteren lossen dus geen enkele haast.
Zondag naar de Ramspol, mooi rustig plekje daar op de palen. Dat is een van de leuke dingen van varen; soms lig je in hartje stad en soms in the middle of nowhere. Een heel verschil met zeevaart waar je tegenwoordig praktisch alleen nog maar ver van de stad achter hekken in industriehavens ligt.
Op tweede pinksterdag het laatste stukje naar Meppel. Druk met jachten.
Een plezierreisje met dat mooie weer.
Dinsdag aan het lossen bij Agrifirm.
Intussen een kort vletreisje aangenomen Vlaardingen-Schiedam. Woensdagmiddag laden en vrijdagmorgen weer lossen. Wel een heel stuk leegvaart maar dat kon uit.
Om twaalf uur leeg en om twee uur uitgespoten, gestript, droog, dichtgelegd en onderweg naar Vlaardingen.
‘s Avonds overnacht in Schellingwoude op steiger 2. Leuk plekje temidden van oude binnenvaartschepen in diverse staten van verval. Niet allemaal want er liggen ook wel nette schepen tussen, maar verven is er niet ieders hobby.
Vanmorgen om zes uur vertrokken. Als we de Deutz starten gaat dat met een harde klap, dus om de buren niet wakker te maken op de kopschroef van de steiger weg de middensluis in. Leuke oefening.
Ondanks dat we op de Lek in de vloed liepen toch om half drie in de Vulkaanhaven.
We moesten Bauxiet laden uit de coaster Notos, die drie weken onderweg geweest is vanaf Georgetown. Ik wist dat Bauxiet in Suriname gewonnen werd maar dus blijkbaar ook in Brits Guyana.
Bauxiet is aluminiumerts maar dat zal wel bekend zijn denk ik. Er wordt eerst aluinaarde van gemaakt en dat wordt in een smeltbad mbv (veel) elektriciteit tot aluminium verwerkt.
Het was zwaar zat als alle erts, dus de 400ton zat er vlot in. Met de brugkraan van RBT geladen, een goede 15ton per grijper.
Na afloop naar de Maashaven want we gaan pas vrijdag lossen. Druk hier want er is een steiger buiten gebruik dus we liggen allemaal op een kluitje.
Er is hier een generatorverbod dus walstroom inpluggen. Maar de walstroomaansluitingen in de kast voor het schip zijn allemaal 63A en ik heb alleen een 32A stekker. Dus gaan we morgen op zoek naar een verloopje. Met onze grote tractieset is een nachtje zonder walstroom gelukkig geen probleem.
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven.
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.
grt Wim
Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven.
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.
grt Wim
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14
Re: Vliegende Vaart
Als je dat een keer doet, wel in de gaten houden dat de schuttijden, zeker in het winterseizoen een stuk ingeperkt zijn, je ligt er wel heerlijk rustig, en op loopafstand van het centrum. Heb daar een heel aantal keren gelost bij de glasfabriek, maar die is jammer genoeg gesloten..navigatie schreef: ↑24 mei 2018 09:28 Hallo Erik,
Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven.
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.
grt Wim
Johan van der Voet
Ms Solutio
Ms Solutio
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
Ja, De Deutz klonk als muziek in de oren.
Ook al draaide je dead-slow.
Dit is een zeldzaam mooi geluid tussen alle andere ronkende apparaten!
HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Vliegende Vaart
Wacht maar tot ie n nieuwe demper heeft, dan is t een fluisterboot
vaar om te leven (niet andersom)