Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Jan van der Doe »

pieter53 schreef: 01 mar 2018 19:26 Was dat een schip van Bus?
Bus uit Haarlem deed toch zaken met van der Schuyt?
Daar durf ik geen antwoord op te geven Pieter.
Ik weet geen naam meer. Het is zo lang geleden.
Het ophalen en bezorgen ging nog met paard en wagen.

Hg
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

archief amsterdam 012000001908.jpg
archief amsterdam 012000001908.jpg (287.53 KiB) 2701 keer bekeken
Stoomschip Daventria onderhield, getuige de borden, een beurtdienst op Deventer en Zutphen.
De ligplaats was aan de Oude Teertuinen, thans Prins Hendrikkade.
Het geheel werd geleid door van Egmond & Co.

Beschrijving Het Centraal Station, Stationsplein 5-33, gezien in noordelijke richting
Vervaardiger Onbekend
Collectie Archief van het Bureau Monumentenzorg: glasnegatieven en negatiefloze foto's
Datering 1920 ca.
Afbeeldingsbestand 012000001908

Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/012000001908
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

pakjesboot OSIM00003001284.jpg
pakjesboot OSIM00003001284.jpg (131.7 KiB) 2599 keer bekeken
Vermoedelijk één der veerdiensten van en naar boven het IJ; dus Zaanstreek, Alkmaar, e.d.
Tamelijk afgeladen kan men wel zeggen.
Een beetje vreemd is dit transport wel. De meeste bloemen kwamen via de zuidelijke weg en gingen aan het Singel bij de munt van de hand.
Of het hier nu om aanvoer of afvoer gaat, durf ik niet te zeggen.


Beschrijving Open Havenfront, Stationsplein westzijde, gezien vanaf Prins Hendrikkade met links de Westertoegang
Verkeer en vervoer te water: binnenvaartschip met bloemen.
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1927 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00003001284

https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0003001284
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Beurtvaart

Bericht door peelander »

Op de helling van de Koningspoort ligt de Janssen 61.
14 04 2018 (52).JPG
14 04 2018 (52).JPG (212.86 KiB) 2431 keer bekeken
14 04 2018 (54).JPG
14 04 2018 (54).JPG (137.5 KiB) 2431 keer bekeken
14 04 2018 (56).JPG
14 04 2018 (56).JPG (176.14 KiB) 2431 keer bekeken
Kan ik uit het boord a/b opmaken, dat ze tot partyschip wordt omgebouwd?
14 04 2018 (53).JPG
14 04 2018 (53).JPG (149.69 KiB) 2431 keer bekeken
Het mag te hopen zijn, dat dan het authentieke bewaard blijft.
groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

beurtdienst nijverheid op wormerveer archiefXXX 010104000144.jpg
beurtdienst nijverheid op wormerveer archiefXXX 010104000144.jpg (155.36 KiB) 2270 keer bekeken
Beurtdienst Nijverheid op Wormerveer aan de Haringpakkerij te Amsterdam.
Of Breitner ook deze foto tot schilderij verwerkt heeft? Ik zou het niet weten.....

Beschrijving Prins Hendrikkade gezien naar Open Havenfront en de Westertoegang bij het Singel
Gezien naar Open Havenfront en oude Westertoegang.
Vervaardiger Breitner, G.H. (George, 1857-1923)
Collectie Collectie G.H. Breitner
Datering januari 1909 t/m februari 1909
Afbeeldingsbestand 010104000144

Bron: Gemeente archief Amsterdam.
Origineel op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010104000144
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Piet Bruijns »

Nou zeg.....das ook toevallig..
Loop ik begin april langs de oude haven, zie ik dat prachtige authentieke beurtschip de Janssen 61 op de helling staan.
Ik had jammer genoeg geen camera bij, maar wel een balpenneke en een stukske papier en dat is een goede combinatie in Rotterdam.
Het schip getekend en daarna nog een prettig gesprekje gehad met de eigenaar die nog een foto gemaakt heeft van de potloodschets.
In de trein terug naar Brabant heb ik het schetsje nog een kleurtje gegeven, dus nu mag de trotse eigenaar van de Janssen 61 het plaatje gerust voor eigen gebruik downloaden.
Wel zo gemakkelijk, hoef ik het niet speciaal te gaan brengen.

Vriendelijke groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (340.92 KiB) 2179 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

Leuke en ook knappe tekening!
Mijn complimenten!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

piet42 schreef: 09 nov 2016 15:44 Het is altijd mooi om te zien hoe rotterdam er vroeger uitzag met al de grachten want dan zijn het eigenlijk dus het was net als a.dam jammer
dat het allemaal gedempt is groten deels te danken aan onze oosterburen denk ik die nog al wat in puin hebben gegooid en met dat puin veel vaartjes
zijn gedempt en ook de groei van de stad heeft daar wel aan bij gedragen
Afbeelding
een foto die ik zelf wel bijzonder vind ook nog niet eerder gezien is de volgende niet zozeer de lokatie maar meer het transport van houten palen door de stad zo te zien een flink vlot wat door vaart gaat het trekt ook aardig wat mensen
HannesB schreef: 10 nov 2016 22:28 Praatjes bij plaatjes (8)

Het Stokvischverlaat

De foto met het houtvlot in het Stokvischverlaat is zeker interessant en ook mij onbekend. Maar de foto roept wel nieuwe vragen op. Het vlot is stukken langer dan het verlaat. Het achterste deel is er nog niet eens in.
Ter verduidelijking hieronder een fragment van de kadatrale minuutkaart van omstreeks 1830 met het Stokvischverlaat.

Afbeelding

Het Stokvischverlaat op een fragment van de kadastrale minuutkaar van circa 1830. Boven de Oppert de nog open Binnenrotte, die gedempt zou worden voor het spoorwegviaduct, waarvan een stukje zichtbaar is achter het Stokvischverlaat op de foto.

Een kleine eeuw later is de situatie van het verlaat niet wezenlijk anders. Een stel deuren zit net achter ophaalbrug bij de Delftschevaart.
Afbeelding

De sluisdeuren van het Stokvischverlaat aan de kant van de Delftschevaart. Nog net is een stukje van de ophaalbrug en de Delftsche poort te zien, evenals de Galerijbrug.

Het andere stel net voor de brug bij de Oppert. Dat is de brug waar op de foto zo veel mensen op staan.

Afbeelding

De geopende Oppertbrug met de sluisdeuren aan de kant van de Rotte; rechts ook weer de Delftsche poort en de Galerijbrug. Het plein met de bomen is het toenmalige Hofplein, dat meer naar het oosten ligt dan nu.

Op foto’s is te zien dat de sluisdeuren omstreeks 1930 op dezelfde of nagenoeg dezelfde plaats zitten. Het gekke is dat de schaduw van de Oppertbrug op het vlot valt, zodat het voorste deel de sluis al uit is. Maar het peilverschil bij de sluis is zo’n 60 cm zoals we eerder zagen. Ra, ra, hoe kan dat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het vlot over een soort waterval naar beneden gaat. Ik heb de indruk dat bij de vernieuwing van het verlaat in 1924 een soort hefdeur is gemaakt bij het spoorwegviaduct over de gedempte Binnenrotte op de achtergrond (zie foto in de rubriek ‘Herinneringen van “teerkwast”, pag.323), maar die lijkt mij voor zo’n vlot niet veel zoden aan de dijk te zetten. Men zou het ook aan de andere kant opgelost hebben door gebruik te maken van de deuren van de ebsluis om de waterstand aan te passen, maar dan zouden er ook deuren moeten zitten aan de andere kant richting Delftsche poort. Daar heb ik op foto’s naar gezocht, maar niets kunnen vinden. Op de een of andere manier moet men gerommeld hebben met de waterstanden, maar ik zou niet weten hoe, hooguit fantaseren.
Het vlot op de foto komt niet uit de richting van de Kolk, maar van de andere kant, van de Schie (zie kaartje van de binnenstad).

Afbeelding

Sleepboot met een lang houtvlot op de Rotterdamse Schie, even ten noorden van de Heul. Ook dit vlot vaart richting Delftsche Vaart en het is ook niet onmogelijk dat het door het Stokvischverlaat moet, zoals de foto laat zien.



De bestemming van het vlot laat zich dan moeilijk raden, maar het meest waarschijnlijk is het dat het hout wateren moest in de Rotte. Tot kort na de oorlog had de bekende houthandel Abraham van Stolk daar vaak grote hoeveelheden hout in liggen tussen het Noorderkanaal en Terbregge.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
Afbeelding
Stadhoudersplein.jpg (272.11 KiB) 1267 keer bekeken

Het afdammen van de Rotterdamse Schie, krantenknipsel van 12 april 1940; dus een maand voor het bombardement op de stad. Op deze plaats is nu het Stadhoudersplein; achter de brug de Noorderhaven, rechts de Bergselaan. Op de gedempte Schie rechts ligt nu de Stadhoudersweg die, tussen de huizenblokken links, verdwijnt richting Kleinpolderplein (nu).
Als men deze laatste foto combineert met de eerste foto dan krijgt men als verklaring dat de Delftsche Schie reeds afgedamd, maar nog wel bevaarbaar is, en dat daarom de sluisdeuren open kunnen staan.
Bij ongelijk peil zou men er waarschijnlijk eerder voor gekozen hebben het vlot te splitsen, dan de peilen tijdelijk gelijk te trekken.

Kan deze redenatie kloppen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Volgens mij helemaal goed Pieter, ik heb het nog even nagezocht en vond op de site Rotterdam010 de volgende uitleg van Martin Mosterd:

"Nu over de vele vaarten op de raadfoto ; Op de voorgrond het Stokvischverlaat , deze sluis lag er omdat het water van de Rotte die toen nog tot het spoorwegviaduct liep , lager lag ( ongeveer een halve meter ) dan het waterpeil van de Delftschevaart. Dit had onderandere te maken met de twee verschillende waterschappen Delftland en Schieland.
Toen men in 1938 / 1939 eindelijk het zgn ” Hofpleinplan ” ging uitvoeren , o.a. het dempen van de Schie en het afbreken en weer opbouwen van de Delftsche Poort , verloor het Stokvischverlaat haar sluis functie. Nadat het Noorderkanaal was open gesteld in 1938 , werd in november 1938 de Rotte en de Delftschevaart op het zelfde water niveau gebracht ( men liet het waterpeil van de Delftschevaart ongeveer een halve meter zakken ) en de binnen schippers moesten nu bij de sluis onder de Vlasmarkt schutten.
Een stuk geschiedenis kwam hiermede ten einde."

Daarmee is de foto te dateren tussen november 1938 en mei 1940.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt Gert.
Als dit forum jou toch niet had ;-)
(Niets ten nadele van de anderen hoor......)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie