Iedereen bedankt voor zijn reacties over de foto met de hooidambrug over de hooidamsloot bij Hooidammen.
Ik had op de foto uit het de collectie van Tresoar de tekst op het witte huis verwijderd.
En dan komt Harry nog met een kaart van de Hooidamsbrug met één doorvaartopening verder puzzelen in archieven.
Waar was dit?
Re: Waar was dit?
Misschien is dit wat, even scrollen
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Waar was dit?
Ik heb verder gezocht in de Delpher kranten, www.delpher.nl/nl/kranten, en kwam het onderstaande tegen in de Friese Koerier
van 24 augustus 1954. In het kort: de brug met één doorvaart wordt vervangen door één met twee doorgangen.
De kaart van Harry is dan ook opgelost!
van 24 augustus 1954. In het kort: de brug met één doorvaart wordt vervangen door één met twee doorgangen.
De kaart van Harry is dan ook opgelost!
Re: Waar was dit?
Ben, Is er ook nog na te gaan wanneer de draaibrug over de Hooidamsloot is vervangen door een klapbrug? Dat zou in mijn beleving (kort) voor 1972 zijn geweest, maar ik heb een plaatje gezien van de draaibrug met dubbele doorvaart in 1973. Gr. Klaas.
Re: Waar was dit?
@Klaas, volgens een krant voeren op 11 november 1973 de eerste binnenschepen door de nieuwe klapbrug.
Re: Waar was dit?
Schepen van 90 x 10,50 mogen nog naar Drachten maar de gemeente wou graag groter maar de provincie wil het niet.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Waar was dit?
We hebben het over de vaarweg naar Drachten, dus binnenvaart en over vroeger, dat is dus alles wat gisteren en daarvoor is gebeurd.
De vaarweg naar Drachten was tot 1954 geschikt voor motorschepen van 31,5 x 5,40 meter. Die maat werd bepaald door de toegangssluizen in Stavoren, Lemmer, Harlingen, Makkum, Workum, Nijetrijne, enz. Groter kon in Friesland niet varen.
Nadat in 1950 de grote Friese kanalen geopend werden (Prinses Margrietkanaal & van Harinxmakanaal) kwamen er opeens mogelijkheden en werden ook de zijkanalen in rap tempo aangepast. In 1954 kwam er dus een brug van 9 meter breed, in 1973 nog breder en nu ligt er een brug van 16 meter breed.
Fysiek kan een 110 x 11,45 nu wel goed in Drachten komen als er maar langzaam gevaren wordt, maar er is grote weerstand bij de gebruikers en bewoners van het natuurreservaat De Oude Venen (Eernewoude). Daar is de politiek nog steeds niet uitgekomen.
De vaarweg naar Drachten was tot 1954 geschikt voor motorschepen van 31,5 x 5,40 meter. Die maat werd bepaald door de toegangssluizen in Stavoren, Lemmer, Harlingen, Makkum, Workum, Nijetrijne, enz. Groter kon in Friesland niet varen.
Nadat in 1950 de grote Friese kanalen geopend werden (Prinses Margrietkanaal & van Harinxmakanaal) kwamen er opeens mogelijkheden en werden ook de zijkanalen in rap tempo aangepast. In 1954 kwam er dus een brug van 9 meter breed, in 1973 nog breder en nu ligt er een brug van 16 meter breed.
Fysiek kan een 110 x 11,45 nu wel goed in Drachten komen als er maar langzaam gevaren wordt, maar er is grote weerstand bij de gebruikers en bewoners van het natuurreservaat De Oude Venen (Eernewoude). Daar is de politiek nog steeds niet uitgekomen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Waar was dit?
Nou ik moet zeggen ,ik heb wel eens voor de brug gestaan in Ter Horne toen er een 110 meter doorkwam en dat is toch geen verhouding daar...
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Re: Waar was dit?
Men zegt dat wij goedkope producten willen.
Men zegt dat daarom schaalvergroting noodzakelijk is.
Men zegt dat de infrastructuur dat kan verwerken.
Men zegt dat wij allen daar van profiteren.
Men zegt dat WILLEN WIJ!
Maar..... is dat nou wel zo?
Men zegt dat daarom schaalvergroting noodzakelijk is.
Men zegt dat de infrastructuur dat kan verwerken.
Men zegt dat wij allen daar van profiteren.
Men zegt dat WILLEN WIJ!
Maar..... is dat nou wel zo?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Waar was dit?
de eerste keer dar wij bij terhorne een 110 meter door lieten was voor ons als bedienaren wel even bekijken het eerste schip nog op de hand bediening ,de rest op de afstand bediening ,goed 11.45 door een brug van 13 meter was voor de meeste schippers geen punt maar er waren er die er een dik 15 minuten overdeden om de brug te passeren ,en sinds dien zijner al vele honderden door gekomen naar Heerenveen .zelfs koppelverbanden van 180 meter lieten we op hun verzoek binnen de brug koppelen en met volle lengte door de brug richting het margriet kanaal naar lemmer ook voor hun was de draai vanuit de zandsloot vlak voor de sluis geen punt ,ging altijd als een zonnetje ,maar ja later is er een verbod op het varen van meer dan 130 meter gekomen op het margriet kanaal .
nu zijn er een paar recreatie ondernemers die vinden dat er zulke schepen niet meer mogen varen om dat het de uitbreiding van hun ligplaatsen tegen houd .
nu zijn er een paar recreatie ondernemers die vinden dat er zulke schepen niet meer mogen varen om dat het de uitbreiding van hun ligplaatsen tegen houd .