Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

een mooie foto uit de oude doos reisje peeen het schip nog onderzeil het lijkt dat ze nog aan het laden zijn in het voorstevak en achterop zijn de mannekes bezig met een pee voor het paard te pikken de schipper kijkt toe

waar het was geen idee misschien iemand aan de hand van het telefoonnr
Bijlagen
.bietendiefjes.jpg
.bietendiefjes.jpg (139.28 KiB) 1557 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Piet, Lijkt er op de achtergrond een oprijbrug voor een veer te liggen? Dan moet het ergens op getijdewater (Zeeland?) zijn. Gr. Klaas
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

klaas ik twijfel aan getij water je zou dan algauw palen verwachten maar ?? bij bietentocht kom ik dezelfde foto tegen maar daar wordt ik niet wijzer van
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Piet, deze foto zou door Charles Breijer gemaakt moeten zijn. (bron fotomuseum) De bijbehorende titel is "Kinderen stelen suikerbieten van schuit, Baarsjesweg, Amsterdam (1945)". Dat verklaart gelijk de hoge gebouwen op de achtergrond en het voor die tijd lange telefoonnummer van 5 cijfers.

En na even zoeken vond ik nog een tweede foto in een serie over de Hongerwinter (1944-45) en dan wordt het beeld gelijk duidelijk. Het gaat om de klipper "Rijn-Zeevaart" die een reis naar Amsterdam heeft gemaakt voor de Voedselvoorziening. Deze bieten zijn waarschijnlijk niet voor het paard bedoeld!

Mijn opa heeft met de Fepo ook zo'n reis voor de Voedselvoorziening naar Amsterdam gemaakt met aardappels vanuit Groningen. Ze lieten de lading veelal open liggen, zodat de bevolking zelf voedsel kon pakken (stelen). Dat verklaart dus waarom de schipper rustig toekijkt, terwijl er kinderen aan boord komen en met een jute zak de lading in gaan. Het Rijksbureau voor Voedselvoorziening in Oorlogstijd werd in mei 1945 opgeheven.
Bijlagen
voedselvoorziening 1944.jpg
voedselvoorziening 1944.jpg (77.75 KiB) 1479 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik zie op de roef ook een bord waar VOED(selvoorziening?) op staat.

Dankzij deze schepen van de voedselvoorziening zijn mijn ouders en oudste broer (in aanbouw) de hongerwinter doorgekomen.
Van Juli 1944 tot september 1945 in Schellingwoude op het IJ gelegen. Geladen voor Budel mochten ze niet meer verder varen omdat de geallieerden oprukten en er geen schepen meer naar het zuiden mochten.
Er moet daar een heel "eiland" van schepen voor anker hebben gelegen. De schepen van de voedselvoorziening die uit de oranjesluizen kwamen meerden daarop af om de nacht door te brengen. En 's morgen voeren ze verder, een paar mud aardappelen lichter.
In combinatie met de vis die ze met netten tussen de schepen uit het IJ haalden hebben ze geen honger geleden.
Aanvankelijk werd er ook wel voedsel naar familie in de stad gebracht. Later was het levensgevaarlijk om met voedsel over straat te gaan. je werd gegarandeerd berooft of erger.
De remedie, familieleden die dreigden te bezwijken kwamen naar boord en konden een paar dagen aansterken, om daarna plaats te maken voor anderen, want de nood in de stad was onvoorstelbaar hoog.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

Gert mooi dat dit soort dingen soms samen vallen inderdaad had Amsterdam al vanaf '15 een 5 nummerig telefoonnr
leuk dat de foto net was groter is zo zie je inderdaad voed staan en een deel van de naam van het schip

dan klopt het plaatje beter van wat er gebeurd en de peeen inderdaad niet voor de paarden zijn die waren er toen ook niet veel meer en het is triest dat de suikerbieten voor mensen zijn.
het is nu ook duidelijk waar het is bedankt we gaan het doorgeven misschien is er iemand blij mee

ps wat me nu opvalt dat er van alle 2 de foto's een stukje af is maar beide geven een totaal beeld info schip en telefoon nr en dat nummer had ik al opgezocht vandaar dat ik al wist dat dat in '15 al in a.dam was
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

Tegenwoordig kan je alles opzoeken:
De Kar is van J.F. Kesting, Aardappelen, Groenten en Comestibles Handelaar in de
Albert Cuypstraat 130 Amsterdam.
Dat bevestigd mijn indruk dat het de Baarsjes niet kan zijn, tenzij men in de buurt van het groentemarkt terrein ligt.
Aan de Baarsjes staat de bebouwing dichter op het water.
Gezien onze groenteman en de ruimtelijke indruk zou ik denken aan de Amstel.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Bietenvaart.

Bericht door mastodont »

pieter53 schreef: 18 okt 2017 08:42 Tegenwoordig kan je alles opzoeken:
als ik eens wist hoe en waar je alles kunt vinden
ik heb geen idee hoe jullie het doen :(
gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Leo, hier een paar simpele commando's in Google:
Google zoekt niet alleen, maar doet ook suggesties en vertaalt. en dan krijg je veel te veel informatie.

Als je een woord of zin tussen "aanhalingstekens" zet wordt er letterlijk op die tekst gezocht. Handig als je duizend suggesties krijgt of als je zeker weet dat een hele zin klopt en je zoekt de originele tekst.

Als je als extra woord toevoegt: site:nl wordt er alleen op Nederlandse sites gezocht. Of bijvoorbeeld site:de voor Duitse, of site:fr voor Franse sites.

Ga je naar Google afbeeldingen https://images.google.com/ dan kun je daar een foto heen slepen. Vervolgens gaat het programma naar die foto op het internet zoeken. Je krijgt dan alle plekken waar die foto staat en zo kun je soms de informatie bij die foto vinden. Google doet ook suggesties voor andere foto's waarvan het programma vindt dat die er op lijken. Zo kwam ik bij de foto van De Baarsjes uit. Het verhaal erbij zit gewoon in mijn hoofd.

Er is nog meer: Als je in Google hebt gezocht, krijg je de resultaten gepresenteerd. Bovenaan staan dan een aantal filters die je aan en uit kunt zetten.
Bij INSTELLINGEN zit ook de functie GEAVANCEERD ZOEKEN, daar kun je heel veel mee.
Bij TOOLS kun je taal, land, en moment van plaatsing filteren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

hier nog een schip van de voedsel voorziening de exelsior


Afbeelding


ook deze kom ik daar tegen de klipper lijkt wel veel op de rijn en zeevaart de binnenste is de hoop op welvaart


Afbeelding

Handelskade
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie