Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit?

Bericht door Westeind »

Naumburg am umstrut, maar was ingekopt door Gernot natuurlijk ;)
https://www.unstrutradweg.de/schifffahrt.php
vaar om te leven (niet andersom)
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Waar is dit?

Bericht door Gernot Menke »

In het Duits Saale en Unstrut zijn vrouw, dus Naumburg an der Saale. De mond van de Unstrut is zichtbaar op de eerste foto, de Saale komt van links.

gr. Gernot
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Correcte bingo Gernot :D
Groeten van Tim
(Vanuit Creglingen, aan de (onbevaarbare) Tauber ;) )
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Hier en vraag met bonuspunten.

Iedereen die weet WAAR dit is krijgt een tien.
Iedereen die weet wat het is krijgt een dubbele tien.

En om een tip te geven: Het heeft nog steeds met sluizen te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Even misschien een domme vraag; Het heeft toch niets te maken met de oude sluis van de Schans bij St. Andries?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Kees Keijzer schreef: 23 jun 2017 23:07 Even misschien een domme vraag; Het heeft toch niets te maken met de oude sluis van de Schans bij St. Andries?
Groet, Kees.
Nee Kees, absoluut niet ! maar...........

Het heeft wel weer alles te maken met twee, tien jaar oudere sluizen dan de NIEUWE sluis in St Andries, die dezelfde functie hebben.
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Waar is dit?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik ga voor een onderdeel (landhoofd) van de gesloopte sluis bij Zeeburg.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Iets te maken met Weurt en Heumen?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Kees Keijzer schreef: 24 jun 2017 12:54 Iets te maken met Weurt en Heumen?
Groet, Kees.
Nou Kees, het heeft niet IETS te maken met Weurt en Heumen, het heeft ALLES te maken met de sluizen in Weurt en Heumen.

En Geert, ik vind jouw suggestie helemaal niet zo vreemd, het is inderdaad een stuk van een sluis. Maar niet van een gesloopte sluis maar van de sluizen die toen nog gebouwd moesten worden.

Het is de zogenoemde Proefsteen bij Malden langs het Maas Waalkanaal.
Op de bovenste foto zie je in de diepte de bomen aan de overkant ( de westkant) van het kanaal.

Toen in de twintigerjaren van de 20e eeuw de Maassluizen werden gebouwd was er nog weinig ervaring met betonbouw.
Men wist dat het bruikbaar was voor de wanden van schutsluizen, maar men was er niet zeker van dat het bestand zou zijn tegen de inwerking van langdurig op hetzelfde niveau staand water. Dit zou namelijk in Heumen het grootste deel van het jaar het geval zijn, maar ook bij sluis Weurt zouden zich langdurige periodes met weinig of geen verval voordoen. Dit alles in tegenstelling tot de andere Maassluizen waar wel (vrijwel) altijd een behoorlijk verval zou zijn.

Om geen risico te nemen zouden de betonnen muren van Heumen en Weurt dan ook bekleed gaan worden met stenen waarvan de deugdelijkheid bewezen was. Maar...... wat is nu de beste methode om deze stenen aan te brengen?

Om op die vraag antwoord te krijgen heeft men, vooraf bij wijze van proef een stukje sluismuur op een verloren plekje langs het kanaal gebouwd.
Hierop zijn een aantal verschillende technieken toegepast, waarvan men er uiteindelijk één heeft gekozen.
Welke die verschillende technieken zijn en welke het geworden is, dat is mij niet bekend. Wel dat de gekozen variant, op 27 oktober van dit jaar, al negentig jaar zonder één enkel probleem stand houdt. Dus ze hebben best wel iets goeds gekozen en gemaakt.

Deze proefsteen stond verder niemand in de weg en op grondgebied van RWS, dus hebben ze hem lekker laten staan. Ook voor de kanaalverbreding in de jaren 70/80 stond hij niet in de weg.

Nu is er een woonwijk gekomen maar is er rond de proefsteen een plantsoentje aangelegd. Het paadje er langs heet Proefsteen, maar verder staat er geen verwijzing naar het doel of oorsprong van dit merkwaardige brokje metselwerk.

Toevallig kwam ik daar gisteren met de fiets langs en zag ineens deze voor mij "oude bekende" waarvan ik dacht dat hij al lang gesloopt zou zijn vanwege de woningbouw. En ik zeg oude bekende omdat het in 1980 toen ik bij de kantonniersploeg van RWS kwam te werken, je dit soort wetenswaardigheden kreeg doorverteld van oude collega's. En omdat er op mijn beurt geen collega's meer zijn aan wie ik dit kan doorvertellen, gebruik ik de forumdeelnemers maar om tegenaan te leuteren. Zij kunnen tenslotte wegklikken als het verhaal vervelend wordt.

Met, voor wie het tot hier heeft volgehouden, dank voor de aandacht
Groetend Theo
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Interessant Theo! Allemaal wegvloeiende kennis, of zou het in de annalen van RWS kunnen zijn vastgelegd? Waarschijnlijk kijkt niemand er meer naar. Nu zijn de technieken wel veranderd natuurlijk. Misscien hebben de Duitsers in Oldenburg nog iets aan deze kennis. Daar dreigt de sluis het te begeven. Voor zover ik weet is die ook gemetseld. Gr. Klaas.
Plaats reactie