Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Kijk uit met afpersen van ruimen of dubbele bodems. Die zijn niet echt gemaakt om er druk op te zetten. Voor je er erg in hebt deformeer je de boel. En dat is het denk ik niet waard. Waarschijnlijk weten ze op de werf wat de maximale druk daarbij mag zijn. Ik wist het destijds niet en zag kans om het dek een paar cm op te bollen. En die rek krijg je bijna niet meer weg. Gr. Klaas.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

k-k schreef: 22 jun 2017 20:14 Kijk uit met afpersen van ruimen of dubbele bodems. Die zijn niet echt gemaakt om er druk op te zetten. Voor je er erg in hebt deformeer je de boel. En dat is het denk ik niet waard. Waarschijnlijk weten ze op de werf wat de maximale druk daarbij mag zijn. Ik wist het destijds niet en zag kans om het dek een paar cm op te bollen. En die rek krijg je bijna niet meer weg. Gr. Klaas.
een halve bar is al genoeg dacht ik hoeft in ieder geval niet veel te zijn
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Een halve bar kon wel dacht ik, maar dat is 5 meter waterkolom!!!. Dus kwam het dek omhoog. Ergens ligt me bij dat het maximum 2 meter waterkolom was, maar ik durf daar geen uitspraak over te doen. Het is een kleine 55 jaar geleden en het heeft me lang dwars gezeten. Maar van fouten leert men toch? Gr. Klaas.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Interessant idee om de dubbele bodem af te persen. Ik zou er inderdaad de volle 30bar van de startluchtflessen niet op zetten, maar wat dan wel? Een paar tiende bar of zoiets? En dan de slang erop om te kijken of er ergens belletjes komen? Want een busje lekzoekspray zal wel niet genoeg zijn.
Iets voor op de helling als we ingekort zijn.

Ondanks dat het vlak goed ingevet was zie ik in dat open vak een paar putjes. Deze zit in de verlenging dus die ben ik straks in ieder geval kwijt :)
IMG_6868.jpg
IMG_6868.jpg (238.9 KiB) 1303 keer bekeken
Niet diep maar toch.

Wat wel mooi is dat er een bilgewater alarm in de dubbele bodem zit, met een stuk of vier sensors.
IMG_6875.jpg
IMG_6875.jpg (236.65 KiB) 1303 keer bekeken
Maar die gaven nog geen alarm dus zoveel water stond er blijkbaar niet. Of het werkte niet, dat kan ook. :?

Vanmorgen in het gangboord verder zitten bikken want er zit hier en daar dikke roest.

Totdat de mannen van Klene kwamen. Die zijn begonnen om het koelwater systeem te ontmantelen.
De motor hebben ze eerst afgetapt, en afgepompt om niet teveel water in de bilge te krijgen. Toen een complete berg leidingwerk weggehaald, en de thermostaat meegenomen om te overhalen.

De bakboord koelwaterpomp is er af.
IMG_6886.jpg
IMG_6886.jpg (169.31 KiB) 1303 keer bekeken
IMG_6888.jpg
IMG_6888.jpg (185.87 KiB) 1303 keer bekeken

Ze moesten de trillingsdemper weghalen omdat de pompen er anders niet af konden.
IMG_6893.jpg
IMG_6893.jpg (164.13 KiB) 1303 keer bekeken
De warmtewisselaar ligt inmiddels op de plaat,
IMG_6891.jpg
IMG_6891.jpg (190.7 KiB) 1303 keer bekeken
IMG_6892.jpg
IMG_6892.jpg (159.04 KiB) 1303 keer bekeken
Wierbak aan bakboord is van binnen niet helemaal okselfris meer:
IMG_6889.jpg
IMG_6889.jpg (182.71 KiB) 1303 keer bekeken

en ook dubbele oliekoeler staat er ook al naast.
IMG_6890.jpg
IMG_6890.jpg (179.3 KiB) 1303 keer bekeken
De zware dingen gaan straks door het gat van de beun naar buiten als we droog staan.

Motor weer opgevuld zodat de seals niet uit drogen, en maandag komen ze terug voor de rest.

Ballasttank verder leeg gepompt.
IMG_6881.jpg
IMG_6881.jpg (159.44 KiB) 1303 keer bekeken
Die is behoorlijk roestig
IMG_6879.jpg
IMG_6879.jpg (145.11 KiB) 1303 keer bekeken
Dus Cornet erbij gehad om een offerte te maken voor uitspuiten en coaten. Idem voor het ruim. Maar dat gaat pas na het inkorten gebeuren.

Toen kwam er slecht weer aan, dus de open luiken met spanbanden vastgezet. Ondanks dat ik er straks een paar over ga hebben wil ik ze nu nog niet kwijt :mrgreen: Maar het onweer viel hier mee; paar flinke klappen maar het meeste heeft ons gemist.
Ik heb borgpennen gekocht om de luiken te zekeren. Kan ook met een doorlopend eindje touw, maar ik vind borgpennen handiger. Wel met open leggen oppassen dat je er aan de andere kant geen vergeet, want dan trek je de boel stuk met de luikenwagen.

Foto's gemaakt van m'n luiken, ik heb oude en een handvol nieuwere. Ik zal de slechtste merken en die kunnen dan na het inkorten weg.
Heeft iemand nog belangstelling? Standaard Blommaert friesekap luiken, 5,75m tussen de den.
IMG_6869.jpg
IMG_6869.jpg (150.56 KiB) 1303 keer bekeken
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ik zou gelijk die hele verlenging te koop aan bieden Erik, niet alleen die paar luiken ;)
vaar om te leven (niet andersom)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,


Ik weet niet of je na de inkorting iets langer op de werf mag staan ?
Zo ja, dan gewoon water op het vlak zetten, als het hard lekt zie je dit gauw genoeg, als er één of meerdere klinknagels traant/tranen, kan je die laten aflassen.

Afpersen met lucht wordt lastig denk ik, want ik denk niet dat de stalen buikdenning 100% dicht is, dus zal je weinig of geen druk opbouwen, bovendien te veel druk opbouwen kan schade opleveren bij een te hoge luchtdruk, bovendien niet geheel zonder risico voor de veiligheid.

Je weet zeker dat het geen condenswater is, wat tussen het vlak en de stalen buikdenning staat ???

Vraag :
Wat is de reden dat je ballast tank wil laten staalstralen en laten coaten ?
(Kosten/baten analyse gemaakt, of dit wel zinvol is. roest wil nog niet zeggen dat de ballasttank al snel doorroest)

Ach ja, je zal wel denken waar bemoeit die (oude) man zich mee !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik ga die tank niet laten staalstralen Piet, dat is me te gek, lees te duur.
Maar wel met 500 bar water uitspuiten, want dan ben je alle roest en verf/teer kwijt. Dan een oppervlakte tolerante primer erop, en een coating, bitumen denk ik aan.
Dan kan hij er weer een tijd tegen. Ik schat dat ik hem regelmatig ga gebruiken, en ik wil me geen zorgen hoeven te maken dat-ie doorroest. Want er zit flink wat roest in, en dat roest gewoon door daarbinnen.

En ik denk niet dat dat water onder de buikdenning condenswater kan zijn, want er zit geen ontluchting op. Dus in principe (..) is die ruimte luchtdicht afgesloten, waardoor er geen vocht bij kan komen. Dan kan er maar een heel klein beetje condens ontstaan, en dat is het dan. En daar is het teveel voor.

En ik ben blij met alle opmerkingen, tips en kritiek, ga er vooral mee door.
Ik weet lang niet alles, maar samen weten we op dit forum een heleboel 8)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Okay, bedankt voor het antwoord, het is mij duidelijk !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Erik,er schiet mij iets te binnen;is dat schot tussen ballasttank en achterruim,onder de vloer,wel waterdicht?
Want afhankelijk van de constructie(tegen de huid en op het vlak afgelast of gewoon op het kattespoor en tegen het spant gelast )is de kans op lekkage resp.klein of iets groter.
Dit geldt ook voor het schot van de boegschroefruimte.
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Hallo Erik, Die ballasttank ziet best aardig uit hoor , ik zou zeggen gewoon leegscheppen wat olie erin spuiten met de ruimspuit(zoiets als een onkruidspuit) en als je een keer het ijsselmeer over gaat met een windje floatcoat erin tank half vol pompen en de natuur doet z'n werk!

Veel succes! groet Wim
Plaats reactie