Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Kijk uit met afpersen van ruimen of dubbele bodems. Die zijn niet echt gemaakt om er druk op te zetten. Voor je er erg in hebt deformeer je de boel. En dat is het denk ik niet waard. Waarschijnlijk weten ze op de werf wat de maximale druk daarbij mag zijn. Ik wist het destijds niet en zag kans om het dek een paar cm op te bollen. En die rek krijg je bijna niet meer weg. Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
een halve bar is al genoeg dacht ik hoeft in ieder geval niet veel te zijnk-k schreef: ↑22 jun 2017 20:14 Kijk uit met afpersen van ruimen of dubbele bodems. Die zijn niet echt gemaakt om er druk op te zetten. Voor je er erg in hebt deformeer je de boel. En dat is het denk ik niet waard. Waarschijnlijk weten ze op de werf wat de maximale druk daarbij mag zijn. Ik wist het destijds niet en zag kans om het dek een paar cm op te bollen. En die rek krijg je bijna niet meer weg. Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Een halve bar kon wel dacht ik, maar dat is 5 meter waterkolom!!!. Dus kwam het dek omhoog. Ergens ligt me bij dat het maximum 2 meter waterkolom was, maar ik durf daar geen uitspraak over te doen. Het is een kleine 55 jaar geleden en het heeft me lang dwars gezeten. Maar van fouten leert men toch? Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Interessant idee om de dubbele bodem af te persen. Ik zou er inderdaad de volle 30bar van de startluchtflessen niet op zetten, maar wat dan wel? Een paar tiende bar of zoiets? En dan de slang erop om te kijken of er ergens belletjes komen? Want een busje lekzoekspray zal wel niet genoeg zijn.
Iets voor op de helling als we ingekort zijn.
Ondanks dat het vlak goed ingevet was zie ik in dat open vak een paar putjes. Deze zit in de verlenging dus die ben ik straks in ieder geval kwijt
Niet diep maar toch.
Wat wel mooi is dat er een bilgewater alarm in de dubbele bodem zit, met een stuk of vier sensors. Maar die gaven nog geen alarm dus zoveel water stond er blijkbaar niet. Of het werkte niet, dat kan ook.
Vanmorgen in het gangboord verder zitten bikken want er zit hier en daar dikke roest.
Totdat de mannen van Klene kwamen. Die zijn begonnen om het koelwater systeem te ontmantelen.
De motor hebben ze eerst afgetapt, en afgepompt om niet teveel water in de bilge te krijgen. Toen een complete berg leidingwerk weggehaald, en de thermostaat meegenomen om te overhalen.
De bakboord koelwaterpomp is er af.
Ze moesten de trillingsdemper weghalen omdat de pompen er anders niet af konden. De warmtewisselaar ligt inmiddels op de plaat, Wierbak aan bakboord is van binnen niet helemaal okselfris meer:
en ook dubbele oliekoeler staat er ook al naast. De zware dingen gaan straks door het gat van de beun naar buiten als we droog staan.
Motor weer opgevuld zodat de seals niet uit drogen, en maandag komen ze terug voor de rest.
Ballasttank verder leeg gepompt. Die is behoorlijk roestig Dus Cornet erbij gehad om een offerte te maken voor uitspuiten en coaten. Idem voor het ruim. Maar dat gaat pas na het inkorten gebeuren.
Toen kwam er slecht weer aan, dus de open luiken met spanbanden vastgezet. Ondanks dat ik er straks een paar over ga hebben wil ik ze nu nog niet kwijt Maar het onweer viel hier mee; paar flinke klappen maar het meeste heeft ons gemist.
Ik heb borgpennen gekocht om de luiken te zekeren. Kan ook met een doorlopend eindje touw, maar ik vind borgpennen handiger. Wel met open leggen oppassen dat je er aan de andere kant geen vergeet, want dan trek je de boel stuk met de luikenwagen.
Foto's gemaakt van m'n luiken, ik heb oude en een handvol nieuwere. Ik zal de slechtste merken en die kunnen dan na het inkorten weg.
Heeft iemand nog belangstelling? Standaard Blommaert friesekap luiken, 5,75m tussen de den.
Iets voor op de helling als we ingekort zijn.
Ondanks dat het vlak goed ingevet was zie ik in dat open vak een paar putjes. Deze zit in de verlenging dus die ben ik straks in ieder geval kwijt
Niet diep maar toch.
Wat wel mooi is dat er een bilgewater alarm in de dubbele bodem zit, met een stuk of vier sensors. Maar die gaven nog geen alarm dus zoveel water stond er blijkbaar niet. Of het werkte niet, dat kan ook.
Vanmorgen in het gangboord verder zitten bikken want er zit hier en daar dikke roest.
Totdat de mannen van Klene kwamen. Die zijn begonnen om het koelwater systeem te ontmantelen.
De motor hebben ze eerst afgetapt, en afgepompt om niet teveel water in de bilge te krijgen. Toen een complete berg leidingwerk weggehaald, en de thermostaat meegenomen om te overhalen.
De bakboord koelwaterpomp is er af.
Ze moesten de trillingsdemper weghalen omdat de pompen er anders niet af konden. De warmtewisselaar ligt inmiddels op de plaat, Wierbak aan bakboord is van binnen niet helemaal okselfris meer:
en ook dubbele oliekoeler staat er ook al naast. De zware dingen gaan straks door het gat van de beun naar buiten als we droog staan.
Motor weer opgevuld zodat de seals niet uit drogen, en maandag komen ze terug voor de rest.
Ballasttank verder leeg gepompt. Die is behoorlijk roestig Dus Cornet erbij gehad om een offerte te maken voor uitspuiten en coaten. Idem voor het ruim. Maar dat gaat pas na het inkorten gebeuren.
Toen kwam er slecht weer aan, dus de open luiken met spanbanden vastgezet. Ondanks dat ik er straks een paar over ga hebben wil ik ze nu nog niet kwijt Maar het onweer viel hier mee; paar flinke klappen maar het meeste heeft ons gemist.
Ik heb borgpennen gekocht om de luiken te zekeren. Kan ook met een doorlopend eindje touw, maar ik vind borgpennen handiger. Wel met open leggen oppassen dat je er aan de andere kant geen vergeet, want dan trek je de boel stuk met de luikenwagen.
Foto's gemaakt van m'n luiken, ik heb oude en een handvol nieuwere. Ik zal de slechtste merken en die kunnen dan na het inkorten weg.
Heeft iemand nog belangstelling? Standaard Blommaert friesekap luiken, 5,75m tussen de den.
Re: Vliegende Vaart
Ik zou gelijk die hele verlenging te koop aan bieden Erik, niet alleen die paar luiken
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Ik weet niet of je na de inkorting iets langer op de werf mag staan ?
Zo ja, dan gewoon water op het vlak zetten, als het hard lekt zie je dit gauw genoeg, als er één of meerdere klinknagels traant/tranen, kan je die laten aflassen.
Afpersen met lucht wordt lastig denk ik, want ik denk niet dat de stalen buikdenning 100% dicht is, dus zal je weinig of geen druk opbouwen, bovendien te veel druk opbouwen kan schade opleveren bij een te hoge luchtdruk, bovendien niet geheel zonder risico voor de veiligheid.
Je weet zeker dat het geen condenswater is, wat tussen het vlak en de stalen buikdenning staat ???
Vraag :
Wat is de reden dat je ballast tank wil laten staalstralen en laten coaten ?
(Kosten/baten analyse gemaakt, of dit wel zinvol is. roest wil nog niet zeggen dat de ballasttank al snel doorroest)
Ach ja, je zal wel denken waar bemoeit die (oude) man zich mee !
Ik weet niet of je na de inkorting iets langer op de werf mag staan ?
Zo ja, dan gewoon water op het vlak zetten, als het hard lekt zie je dit gauw genoeg, als er één of meerdere klinknagels traant/tranen, kan je die laten aflassen.
Afpersen met lucht wordt lastig denk ik, want ik denk niet dat de stalen buikdenning 100% dicht is, dus zal je weinig of geen druk opbouwen, bovendien te veel druk opbouwen kan schade opleveren bij een te hoge luchtdruk, bovendien niet geheel zonder risico voor de veiligheid.
Je weet zeker dat het geen condenswater is, wat tussen het vlak en de stalen buikdenning staat ???
Vraag :
Wat is de reden dat je ballast tank wil laten staalstralen en laten coaten ?
(Kosten/baten analyse gemaakt, of dit wel zinvol is. roest wil nog niet zeggen dat de ballasttank al snel doorroest)
Ach ja, je zal wel denken waar bemoeit die (oude) man zich mee !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Ik ga die tank niet laten staalstralen Piet, dat is me te gek, lees te duur.
Maar wel met 500 bar water uitspuiten, want dan ben je alle roest en verf/teer kwijt. Dan een oppervlakte tolerante primer erop, en een coating, bitumen denk ik aan.
Dan kan hij er weer een tijd tegen. Ik schat dat ik hem regelmatig ga gebruiken, en ik wil me geen zorgen hoeven te maken dat-ie doorroest. Want er zit flink wat roest in, en dat roest gewoon door daarbinnen.
En ik denk niet dat dat water onder de buikdenning condenswater kan zijn, want er zit geen ontluchting op. Dus in principe (..) is die ruimte luchtdicht afgesloten, waardoor er geen vocht bij kan komen. Dan kan er maar een heel klein beetje condens ontstaan, en dat is het dan. En daar is het teveel voor.
En ik ben blij met alle opmerkingen, tips en kritiek, ga er vooral mee door.
Ik weet lang niet alles, maar samen weten we op dit forum een heleboel
Maar wel met 500 bar water uitspuiten, want dan ben je alle roest en verf/teer kwijt. Dan een oppervlakte tolerante primer erop, en een coating, bitumen denk ik aan.
Dan kan hij er weer een tijd tegen. Ik schat dat ik hem regelmatig ga gebruiken, en ik wil me geen zorgen hoeven te maken dat-ie doorroest. Want er zit flink wat roest in, en dat roest gewoon door daarbinnen.
En ik denk niet dat dat water onder de buikdenning condenswater kan zijn, want er zit geen ontluchting op. Dus in principe (..) is die ruimte luchtdicht afgesloten, waardoor er geen vocht bij kan komen. Dan kan er maar een heel klein beetje condens ontstaan, en dat is het dan. En daar is het teveel voor.
En ik ben blij met alle opmerkingen, tips en kritiek, ga er vooral mee door.
Ik weet lang niet alles, maar samen weten we op dit forum een heleboel
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Okay, bedankt voor het antwoord, het is mij duidelijk !
Okay, bedankt voor het antwoord, het is mij duidelijk !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Erik,er schiet mij iets te binnen;is dat schot tussen ballasttank en achterruim,onder de vloer,wel waterdicht?
Want afhankelijk van de constructie(tegen de huid en op het vlak afgelast of gewoon op het kattespoor en tegen het spant gelast )is de kans op lekkage resp.klein of iets groter.
Dit geldt ook voor het schot van de boegschroefruimte.
Want afhankelijk van de constructie(tegen de huid en op het vlak afgelast of gewoon op het kattespoor en tegen het spant gelast )is de kans op lekkage resp.klein of iets groter.
Dit geldt ook voor het schot van de boegschroefruimte.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik, Die ballasttank ziet best aardig uit hoor , ik zou zeggen gewoon leegscheppen wat olie erin spuiten met de ruimspuit(zoiets als een onkruidspuit) en als je een keer het ijsselmeer over gaat met een windje floatcoat erin tank half vol pompen en de natuur doet z'n werk!
Veel succes! groet Wim
Veel succes! groet Wim