Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Niet allemaal Bram. Zo is het niet bedoeld, ik kan wel eens impulsief zijn. maar wat er de laatste tijd gebeurt, dan heb ik toch mijn twijfels, zo nu en dan.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Beste forummers ,
Dat euvel zie je ook op de weg , n.l. het rijden op navigatie .
Als je al rijexamen doet met de tomtom aan , waar gaat dit heen ?
En wat te denken van de huidige techniek ,koerscontrol , automatisch volgen of remmen ,etc .
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door degraaf »

het vak van schipper verandert met de tijd mee zoals alles ik durf zelfs te beweren dat ze tegenwoordig een betere theorie opleiding krijgen als ik vroeger. de moderne middelen die gebruikt worden daar heb ik alleen maar van kunnen dromen.
ik ben in 1970 als schipper begonnen als mijn stuurhut vergelijk met die van 2012 toen ik stopte een wereld van verschil in positieve zin,van een hut met stuurrad en regulatuur tot een bijna cockpit en dan had ik nog niet alle apparatuur geinstalleerd.
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jaap Niagara »

Ja maar er gebeuren toch nog genoeg ongelukken,terwijl er vroeger veel meer scheepsbewegingen waren.Je hoorn was je communicatiemiddel.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Jongens, waar het mijn omgaat, is dat als je een scheepvaartblad openslaat, er een uitnodigende tekst staat, opgesteld in veel oosterse talen,
Dit is uw stoel, neem plaats,want ja we komen goede mensen te kort, dan moetje wat. Je ramt een stuw er uit, en verdwijnt weer naar het oosten.
de schade regelen wij wel. Daar gaat het mij om, hoe kan het dat er iemand in die stoel zit, die heg nog steg van onze vaarwaters weet. zulke dingen kon je in mijn tijd wel op je buik schrijven. En over die opleidingen, Op een blauw lijntje varen, of op een computer kijken hoe het schip beladen word, lijkt mij nou niet zo moeilijk. Leer je nog splitsen? of een wrijfhout maken, nee, die worden gekocht. En ga eens met een leeg schip, zonder kopschroef varen.Daar leer je wat van. En hoe zit het met stromingen, nee dan was de theorie die ik geleerd heb in de praktijk, toch een stuk beter.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door navigatie »

Bart, ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoelt en heb je zeker een punt.
Aan de andere kant werden vroeger de schepen ook niet altijd bemand door ervaren mensen. Ik kan je wel wat voorbeelden geven (ga ik niet doen). Er waren destijds zeker meer scheepsbewegingen, maar het ging allemaal niet zo hard en had een aanvaring niet gelijk heel grote gevolgen. Misschien een deukje of iets dergelijks. Er kon nog wel eens een houtje tussen gehouden worden.
Daarbij komt dat een schadevaring nu bekend is voor de schepen vastgemaakt hebben en destijds hoorde je een week later pas dat er iets gebeurd was.
Als ik lees hoe enkele forummers rondvaren kun je toch niet zeggen dat er nu geen ervaren schippers meer zijn.
grt Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Westeind »

navigatie schreef: 28 apr 2017 20:09 Als ik lees hoe enkele forummers rondvaren kun je toch niet zeggen dat er nu geen ervaren schippers meer zijn.
grt Wim
Niet dat die nooit geen steekje laten vallen nauurlijk, maar we vertellen natuurlijk niet alles hier :mrgreen:
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door navigatie »

Dat bedoel ik Bram, er gaar overal wel eens iets zoals je het liever niet hebt. Tenslotte heb je de krant nog niet gehaald. Moet je ook houden zo natuurlijk.

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Kapitein Spok »

Heel veel zaken veranderen, en veranderen voortdurend.

Maar gelukkig zijn er ook zaken die altijd blijven, die nooit veranderen. Zoals.....

Vakmensen die na een lang werkzaam leven afscheid nemen van werk, vak, of ambt, en dan het gevoel hebben dat zij die na hen komen, nog heel veel moeten leren.

Van hoeveel (of beter gezegd hoe weinig) mensen die uiteindelijk onomstotelijk als uitermate bekwaam vakmens werden getypeerd, was al op jonge leeftijd duidelijk dat ze dat die status zouden bereiken?

De zorgen die teerkwast hier uit, zijn van alle tijden, we moeten ze niet negeren, maar we mogen ons vasthouden aan het besef dat wat eerdere generaties gezaaid hebben, door het nageslacht wordt geoogst. Met dit verschil, de oogst ziet er totaal anders uit dat het zaaigoed.

Tot de jeugd zou ik willen zeggen: Geniet van alles dat jullie geboden wordt en waar eerdere generaties hard voor hebben gewerkt, sommigen zelfs hun leven voor hebben gegeven. Maar realiseer je elke dag dat niets vanzelfsprekend is en vier vijf mei.


En na deze "preek van de week" een technische opmerking.

De hendels van de lier werden bij ons meestal de "vorken" genoemd.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Wie kent haar nog, de geopotes, hoe vaak kwamen we die niet tegen. Aadriaan volker, als ik mij niet vergis.
https://www.youtube.com/watch?v=UUD7yL0B7UQ
Afbeelding
Plaats reactie