N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Inderdaad Hans, die Nederhorst uit Gouda is later weer onderdeel van de BAM geworden dacht ik.

De Aart Colijn is de Dommel geworden en de Looren de Jong de Dieze . Nog steeds in de vaart bij J. van Vliet b.v. een Boka-dochter.

Wat mij nog steeds interesseert , wat was de relatie tussen vd Hoeven en van Haaften ( Lekstrooms) het waren vroeger buren in Den Haag begin jaren '40 had ik begrepen.
Als je nog foto's heb Aart gaarne plaatsen, altijd zeer welkom.

Karel
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Roy »

Ooooooooooo, vandaar !!!.
Ik heb van m'n 10e tot m'n 23e jaar in Gouda gewoond.
Mare, wanneer Nederhorst bij de BAM ingelijfd is weet ik natuurlijk weer niet. Laat staan de reden ervan...……

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Verdiep je er maar niet in Roy, bezorgt je slapeloze nachten als je het gaat begrijpen.

Die BAM is ook een luchtballon maakt nog geen 1/2 % winst op zijn omzet, haal ik ook makkelijk met een krantenwijk !

Karel
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door basr »

Cornelis johannes was indertijd een zwaar sterk schip
gebouwd in Deest bij v/d Werf
in 1963 heel wat weken naast gelegen in haven van Hardinxveld
uitgevroren 13 weken
gr Bas de Ruijter
altena
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jul 2018 20:07

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door altena »

hoe het met Nederhorst is afgelopen: op internet lees ik dit:

Opgericht in 1914 onder de naam N.V. tot Aanneming van Werken voorheen H.J. Nederhorst, als voortzetting van het door de heer H.J. Nederhorst sedert 1872 gedreven aannemersbedrijf. Op 28 oktober 1975 is er surséance van betaling verleend, waarna het bedrijf in stukken werd verkocht.
Het bouwbedrijf werd verkocht aan de Hollandse Beton Maatschappij. De aandelen zijn op 1 september 1976 uit de officiële notering vervallen. Op 19 februari 1980 werd de onderneming uiteindelijk failliet verklaard en dit heeft de Staat der Nederlanden 533,3 miljoen gulden gekost.

Na de Tweede Wereldoorlog richtte het bedrijf zich meer op het buitenland. In West-Afrika werd in 1958 de Afrika Construction Company opgericht. Hong Kong en Singapore kwamen erbij. Langzamerhand vond de directie het nodig het bedrijf te reorganiseren en uit te breiden met vele bedrijven. In 1964 werd het familiebedrijf omgezet in de Holdingmaatschappij Verenigde bedrijven Nederhorst met als dochters de NV tot aanneming van werken v/h Nederhorst en N.V. Bouwmij Nederhorst Curaçao.Helaas betekende het aankopen van die bedrijven het einde van Nederhorst. In 1975 moest het bedrijf surséance van betaling aanvragen en werd het in stukken verkocht. De toenmalige regering met den Uyl en Lubbers voerde een discussie over de hoogte van een lening. Deze discussie ging gepaard met veel overleg en kreeg veel kritiek van andere bedrijven en de politiek verantwoordelijken en de vakbeweging. Niets nieuws onder de zon dus. Het kamerdebat over deze kwestie vond plaats in 1976. In samenspraak met de regering kwam VBN in 1979 in handen van de Hollandse Beton Maatschappij (HBM). Dit bedrijf ging op in de Hollandse Beton Groep (HBG), die in 2002 in handen kwam van wat ooit ook een familiebouwbedrijf geweest was. Dit was de “N.V. Bataafsche Aanneming Mij van Bouw-en Betonwerken v/h Firma J. van der Wal en Zoon”, kortweg de BAM.

groet Aart
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

t Was een zwaar schip Bas,de Cornelis Johannes en de Willem Marinus en de Helena. Het 4e exemplaar de Lekstroom 32 ook maar die was weer van van Haaften. Echt goed materieel voor de Zuiderzee-werken.

Karel
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Roy »

Over de Zuiderzeewerken gesproken.
Het verwonderd mij al jaren dat ik nog nooit een boek gezien heb waarin de vloot van de M.U.Z. in weergegeven is. Ik neem ook aan dat de M.U.Z. gewoon een samenwerkingsverband tussen diverse baggermaatschappijen was. Of is dit ook niet juist ?.
Ook vraag ik me af waar al dat materieel na beëindiging van de werkzaamheden gebleven is. Nu weet ik wel de diverse projecten elkaar opgevolgd hebben en niet in enen afgelopen waren, maar toch. Ook denk ik dat het laatste grote kunstje de Houtripdijk geweest is.
Klopt dit allemaal een beetje ?.

m.v.g., Roy
divare
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2012 09:40

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door divare »

Inderdaad de M.u.z was een samenwerkings verband van div baggerbedrijven Oa Boskalis ,Zanen Verstoep , HAM en ook van der Hoeven maakte hier deel van uit zover ik weet was er geen eigen materiaal
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Wel interessant allemaal hoe het in elkaar stak ( achterkamertjes - politiek is van alle tijden ! ) maar de vraag die mij boeit is, wat had van der Hoeven met de wed. van Haaften. ?

Karel

ps. Roy die Houtrib dat was gewoon " flute de cent " . Inpolderen die hap en een tweede Schiphol was wijs geweest. Regeren is vooruit zien !

Karel
altena
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jul 2018 20:07

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door altena »

thumbnail_20180725_103631.jpg
thumbnail_20180725_103631.jpg (147.85 KiB) 1356 keer bekeken
Lid Theovanherwijnen ( bent u daar nog?) die eerder mooie foto’s bezorgde ( die groepsfoto van alle werknemers is toch wel bijzonder, ik vond er mijn vader en opa Aart nog niet op, maar dat valt ook niet mee met al die petten) zal ik een plezier doen met de foto van het schilderij dat mijn vader kreeg van ‘de firma’. Het is van ’45 ,waar het is weet ik niet, zal wel zuiderzeewerken zijn We zien in ieder geval de Karma I en de zuiger H v H?
Op de voorgrond zien we ook nog een motorvlet ik meen dat die zilvermeeuw heette, met schipper Evert Heus, die een vinger miste, wat ik als kind (5 jaar) fascinerend vond. Tijdens de bouwvak, was het een plezierjacht, en maakte het gezin een reisje mee.
Wij waren buren toen aan de Berghaven in Hoek v Holland. Wij woonden ook in een keet. Het werk was toen aan de Noorderpier.
(De maker van deze schilderijen is de bekende Rotterdamse havenschilder JP Molenaar, hij werkte veel in opdracht van bedrijven waaronder van der Hoeven. Hij was ook wel op locatie voor schetsen. Hij had een enorme productie, het gezegde in Rotterdam is dan ook; ‘boven ieder dressoir een Molenaar”…………..)
Het schilderij hangt nog bij mijn moeder, ik zal nog eens in haar archief gaan zoeken, er zullen nog foto’s zijn en ik zag ooit nog eens een boekje van der Hoeven met gegevens van de vloot.

PS Vandaag heb ik moeder nog gevraagd naar de relatie tussen van der Hoeven en vrouw van Haaften, ze kende de naam van afrekeningen tussen de firma's, meer niet

U hoort nog , gr. aart
Plaats reactie