Ik meen dat ze in 1956 compleet verbouwd is en toen die Lister-Blackstone van 200 pk er in kreeg.
Die verbouwing vond plaats bij Frans Driessen in Roermond. Die verbouwde in die tijd erg veel schepen en zeker kempenaars. Ze waren duidelijk te herkennen aan de schoorsteen. Die was n.l. bij die schepen altijd hetzelfde.
Deze werf was eigenlijk een voor de hand liggende keuze. De "Oranje" voer n.l. altijd vanaf de Maas geladen met grind veelal voor de Randstad.
Ik meen dat de 1e motor een A.B.C. was. Uiteraard is ze als sleepschip in Leiden gebouwd. Maar dat is aan deze foto goed te zien. Is de foto misschien in het Maas-Waal kanaal gemaakt ?.
m.v.g., Roy
Van Nieuwpoort, Gouda.
Oranje Van Nieuwpoort, Gouda.
De locaties bij de foto's blijft raden Roy.
Ik heb dat nog niet kunnen achterhalen.
Bij sommige staat summier iets achterop.
Bij de meeste niets.
Dit is in ieder geval de Oranje zoals jij haar kent.
Na de verbouwing.
ORANJE (3030095)
Gebouwd als sleepschip ORANJE van H.R. Troost in Zaltbommel, 50 x 6,60 x 2,25 – 505 ton
Sleepschip, gebouwd in 1915 bij Boot in Alphen a/d Rijn (bouwnr 614)
Brandmerk 95 B Leid 1927.
Gemeten in 1940 te Gouda als ORANJE voor G. van Nieuwpoort te Gouda, 50,06 x 6,60 x 2,20 -497 ton.
In 1950 hermeten als motorschip ORANJE voor G. van Nieuwpoort te Gouda, 50,06 x 6,59 x 2,20 -479 ton. Met 80 pk ABC (bouwjaar 1919).
(met dank aan Gert Schouwstra)
©
Ik heb dat nog niet kunnen achterhalen.
Bij sommige staat summier iets achterop.
Bij de meeste niets.
Dit is in ieder geval de Oranje zoals jij haar kent.
Na de verbouwing.
ORANJE (3030095)
Gebouwd als sleepschip ORANJE van H.R. Troost in Zaltbommel, 50 x 6,60 x 2,25 – 505 ton
Sleepschip, gebouwd in 1915 bij Boot in Alphen a/d Rijn (bouwnr 614)
Brandmerk 95 B Leid 1927.
Gemeten in 1940 te Gouda als ORANJE voor G. van Nieuwpoort te Gouda, 50,06 x 6,60 x 2,20 -497 ton.
In 1950 hermeten als motorschip ORANJE voor G. van Nieuwpoort te Gouda, 50,06 x 6,59 x 2,20 -479 ton. Met 80 pk ABC (bouwjaar 1919).
(met dank aan Gert Schouwstra)
©
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Van Nieuwpoort, Gouda.
De motorisering van het sleepschip was volgens de meetbrief in 1950 Roy.
Karel
Karel
Re: Van Nieuwpoort, Gouda.
Da's ook mogelijk Karel, maar was dat dan misschien met die A.B.C. ?.
Het is ook allemaal zo lang geleden, maar dat van 1956 stond me zo maar bij.
Volgens zeggen, ( in 1966 ), kwam de Lister-Blackstone bij de Royal Navy vandaan en de S.K.L. koppeling ook uit die tijd. Motor of koppeling zou de landing van Normandië nog meegemaakt hebben. Maar goed, dergelijke verhalen deden het in die tijd erg goed en gingen in het rond als de handel niet helemaal marcheerde zoals gewenst was..........
m.v.g., Roy
Het is ook allemaal zo lang geleden, maar dat van 1956 stond me zo maar bij.
Volgens zeggen, ( in 1966 ), kwam de Lister-Blackstone bij de Royal Navy vandaan en de S.K.L. koppeling ook uit die tijd. Motor of koppeling zou de landing van Normandië nog meegemaakt hebben. Maar goed, dergelijke verhalen deden het in die tijd erg goed en gingen in het rond als de handel niet helemaal marcheerde zoals gewenst was..........
m.v.g., Roy
Re: Van Nieuwpoort, Gouda.
Op de foto is de oude Oranje, zo te zien aan het schroefwater, al gemotoriseerd.
De verbouwing van het schip moest daar nog plaatsvinden.
De verbouwing van het schip moest daar nog plaatsvinden.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Van Nieuwpoort, Gouda.
Toplicht en boordlichten, dus waarschijnlijk met die A B C- diesel .
Karel
Karel
Secunda Van Nieuwpoort, Gouda.
Eig. G. van Nieuwpoort in Gouda.
Motorbeunschip, gebouwd in 1956 bij NV Scheepswerf Kampen, 49,95 x 6,60 x 2,49 – 528 ton, 2 ruimen
Brandmerk 3820 B Rott 1955, 200 pk Lister-Blackstone.
In 1968 nieuwe motor 210 pk Bolnes.
In 1975 verkocht, nieuwe namen NOVA VITA, ANNINA, gesloopt in 2012.
(met dank aan Gert Schouwstra)
©
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Van Nieuwpoort, Gouda.
In 1950 was de Oranje al geregistreerd als motorschip met een 2e hands ABC van 80 pk en bouwjaar 1919!Roy schreef:Ik meen dat ze in 1956 compleet verbouwd is en toen die Lister-Blackstone van 200 pk er in kreeg.
Die verbouwing vond plaats bij Frans Driessen in Roermond. Die verbouwde in die tijd erg veel schepen en zeker kempenaars. Ze waren duidelijk te herkennen aan de schoorsteen. Die was n.l. bij die schepen altijd hetzelfde.
Deze werf was eigenlijk een voor de hand liggende keuze. De "Oranje" voer n.l. altijd vanaf de Maas geladen met grind veelal voor de Randstad.
Ik meen dat de 1e motor een A.B.C. was. Uiteraard is ze als sleepschip in Leiden gebouwd. Maar dat is aan deze foto goed te zien. Is de foto misschien in het Maas-Waal kanaal gemaakt ? m.v.g., Roy
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.