Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Henkmusic
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:39

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Henkmusic »

Dit is een verhaal over wat ons is overkomen met de "Bellini" in 1963.

Ongeval Binger Loch

Medio oktober 1963 waren we met de “Bellini”, een sleepschip van de NRV, met mijn vader Antonius (Toon) Schouten als schipper, ik als matroos en ook nog een scheepsjongen waar ik de naam niet meer van weet, onderweg van Holland naar Hanau aan de Main met een lading steenkool van ca. 550 ton. Ik schrijf medio omdat ik niet meer precies weet hoe en wanneer de reis begon. De reden hiervoor zal later in het verhaal blijken. We waren dus onderweg, eerst naar Ruhrort in een sleep en daarna achter een sleepboot van de “I” of “A” klasse, dus de “Wingi” of “Frigga”, wij noemden ze Donald Duckie ‘s, waarschijnlijk omdat ze een gele mast en stuurhutdak hadden en een blauwe brug. Het waren heel sierlijke boten, maar iets te weinig PK. Hoe dan ook voeren we naar Bad Salzig. Daar werden de slepen ontkoppel en opnieuw samengesteld om de sterke stroom in dat deel van de Rijn te kunnen trotseren. Daar geldt: voor elke ton is 1 PK nodig. De “Bellini” was 600 ton dus was de 600 PK van de sleepboot precies genoeg. Van Bad Salzig ging het naar Skt-Goar waar de loods met de roeiboot aan boord kwam voor de passage van de Loreley. Die ging bij Oberwesel weer van boord en bij Kaub kwam met de loodsboot de loods voor passage van het Binger Loch. We liepen lekker zo alleen achter de sleepboot. Er moest wel stevig aan het roer worden gedraaid zodat we met z’n drieën, mijn vader de loods en ik in de stuurhut waren. Mijn moeder was ook gewaarschuwd, zoals altijd als we in “Het Gebergte” voeren en zij de belangrijke papieren bij de hand moest houden voor het geval van calamiteiten, wat geen overbodige zaak was want er gebeurde nogal eens wat. Omdat bijna nergens een mogelijkheid was om te ankeren omdat die niet hielden in de rotsige bodem was dat meestal met dramatische gevolgen. We passeerden de Paltz, het roofridderslot midden in de Rijn. Langs dit deel van de Rijn zijn heel veel kastelen, soms als ruïne maar sommigen nog geheel intact en zelfs bewoond. Verder langs bekende plaatsen als Bacharach, Lorch, Niederheimbach met zijn sprookjes Siegfried en de Draak, Trechtingshausen en Assmanshausen. Hier werd de stroom al zo sterk dat de sleepboot moeite had om vooruit te komen. Rechts zien we dan de Mauseturm en recht vooruit het Binger Loch. Dat is in feite een waterval waar men een stuk uit heeft laten springen voor de scheepvaart. De stroming is hier zo sterk dat inderdaad de 1 PK per ton nodig zijn. Is dat vermogen niet aanwezig dan wordt meest gebruik gemaakt van vorspannboten die op station liggen langs de route. Op verzoek springen ze dan bij. Maar wij hadden voldoende PK dus geen hulp nodig. Bij het Binger Loch vaar je eerst zover mogelijk uit de stroom achter de krib om vervolgens het gat in te duiken. De sleepboot was inderdaad zover en was al door het Binger Loch. Onze strang ging daarbij langs de rotsen en op het moment dat wij ons in het Binger Loch bevonden brak de strang. Vanuit de stuurhut zagen we wat er gebeurde en ik ben zo snel mogelijk naar voren gegaan en heb beide ankers laten vallen en geprobeerd ze te laten houden. En het was een unicum: de ankers hielden. Dit was inderdaad een unicum want in de geschiedenis is het volgens de overlevering slechts en keer voorgekomen dat de ankers hielden. In een ver verleden was er een raderboot met een sleep waarbij dat ook was gebeurd. Een gedenkteken op de oever bij het Binger Loch met een zwart en een rood gekruist anker getuigen daar nog van. Of het waar is, wie zal het zeggen. Hoe dan ook, onze ankers hielden. De sleepboot was al verder gevaren en kon niets doen. De kapitein van een vorspannboot, ik dacht de “Eiffel” maar het kan ook een boot van Schwarz uit St-Goar zijn geweest, zag wat er was gebeurd en kwam snel naar ons toe en bood een strang aan. Ik belegde die op de bolders en startte de motor om de ankers op te draaien. Toen de ankers boven water kwamen zaten die met de kettingen in elkaar gedraaid. De vorspannboot had inmiddels de strang uitgerold en begon te trekken. Wat er daarna gebeurde is niet duidelijk. Toen de ankers boven water waren ben ik naar de stuurhut gegaan om te helpen sturen. Het was oktober en in het vooronder brandde de kachel. Opeens zagen we witte rook uit de kachelpijp komen en constateerde mijn vader dat we water maakten en het vooronder onder water stond. De “Bellini” zakte tegen de zandplaat onder de krib en begon te zinken. Gelukkig stond er niet veel water dus het zinken beperkte zich tot het vooronder. Wat was er gebeurd? Waarschijnlijk heeft een ketting op de bodem gehaakt of is een van de ankers spontaan naar beneden gevallen. Het resultaat was dat we op ons eigen anker zijn gevaren waardoor een gat in de bodem is ontstaan en het vooronder vol water liep. Gelukkig heeft de lading steenkool in ruim 1 het schot tussen het vooronder en het ruim beschermd, anders waren de gevolgen dramatischer geweest. Met het reddingskleed hebben we het gat wat afgeschermd en daarna is een deel van de lading overgenomen door een ander schip. We konden daarna weer varen en zijn naar Mainz gevaren waar we op de werft zijn gegaan en het lek is dichtgelast. Of we eerst naar Hanau zijn gegaan om te lossen weet ik niet meer. Ik herinner mij alleen dat we op de werf lagen toen President J. F. Kennedy is vermoord op 22 november. Dat is de enige aanwijzing die ik weet over het tijdstip van het ongeval. Vandaar mijn opmerking aan het begin van dit verhaal over medio oktober. Mijn vader kan ik het ook niet meer vragen want die is in 2002 overleden.

Het resultaat van dit drama was dat ik alles wat ik had wat in het vooronder was heb verloren o.a. alle historische gegevens zoals agenda’s met gegevens van alle reizen gedurende 6 jaar, diploma’s, schoolrapporten, persoonlijke spullen en ook mijn elektrische gitaar. De verzekering heeft alleen een kleine vergoeding voor verlies van kleding betaald.

Dit was voor mij het einde van mijn tijd op de “Bellini” en van samenwerking met mijn vader. Ik ben stuurman geworden op het motorschip “Neska 3” bij kapitein Henk Blom Jr. tot mijn militaire diensttijd in april 1964. De “Bellini” is na terugkomst in Rotterdam bij de scheepstimmerwerf van een nieuwe betimmering in het voorschip voorzien en bijna aansluitend daarna verkocht. Mijn vader werd schipper op de “Theoderich”

Ik vraag mij af of er nog schippers of anderszins mensen zijn die iets weten van dit ongeval. Het is heel belangrijk voor mij i.v.m. een familiekroniek die ik aan het samenstellen ben.
Bellini Tosti angleuryl5d.jpg
Bellini Tosti angleuryl5d.jpg (10.21 KiB) 6116 keer bekeken
De "Bellini", in het Zijpe, onderweg naar Antwerpen.
Westri.jpg
Westri.jpg (14.64 KiB) 6116 keer bekeken
Een "Donald Ducky", de "Westri".
bingerlochcolor-jpg.jpg
bingerlochcolor-jpg.jpg (104.04 KiB) 6116 keer bekeken
Het Binger Loch in vroeger jaren.
Bingerloch 2.jpg
Bingerloch 2.jpg (94.16 KiB) 6116 keer bekeken
Het Binger Loch, op de plaats van de vorspannboot brak de strang.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Jan van der Doe »

Bedankt Henk voor het opschrijven van het verhaal met de foto's.
Gelukkig zijn jullie er allemaal goed afgekomen.

Hg
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
rrpms271
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2017 09:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door rrpms271 »

Mooi verhaal. Imponerende foto's van het Loch..
Henkmusic
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2018 13:39

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Henkmusic »

Dank voor de complimenten. Ongetwijfeld is hier toendertijd melding van gemaakt bij de NRV en waarschijnlijk ook in het personeelsblad Rijnvaartklanken. Maar omdat de NRV niet meer bestaat en er ook bij mijn weten geen archief is probeer ik via sociale media; Facebook, forums etc. toch informatie te verkrijgen. Misschien is ook de vereniging Binnenvaart een mogelijkheid. Dat ga ik nog eens uitzoeken. Groeten, Henk.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door k-k »

Afbeelding
Bron: GaHetNa

Een plaatje van de Fulla bij Nijmegen. Bij de foto staat 1955, maar voer deze boot toen nog? In het boekje De Sleepboten van de NRV staat dat ze in 1951 is gesloopt. Gr. Klaas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door k-k »

1971 DD's in grindgat Vianen.JPG
1971 DD's in grindgat Vianen.JPG (86.94 KiB) 5302 keer bekeken
Uitsnede van een GaHetNa foto. Hier een aantal opgelegde sleepboten in een grindgat bij Vianen. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Jan van der Doe »

Righting Singapore.

Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door k-k »

Zou er nog iets van drijven Jan? Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Jan van der Doe »

Klaas,
Ik meen dat ik ongeveer een jaar geleden nog een foto heb gezien van een boot in Singapore.
Kan ook Dubai zijn, want ik meen dat er ook naar de PG gegaan zijn.
Ik weet de naam niet meer dus op mijn foto archief kijken heeft geen zin.
Zal eens bij Jaap Bijl gaan buurten.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ossebaar.j »

Klaas ,
ik heb ook aleens gezocht , en vond dat de Ducky's als JEDI in de stadsvuilafvoer in singapore werkzaam waren .
Er zijn er ook richting Indonesie verkocht .
Alle via een Panamesche scheepshandelaar
Plaats reactie