Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

ton68
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2013 11:38

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ton68 »

Goede middag
Jammer dat er nooit iets over de Rijnvaart 6 wordt geschreven bij deze dan.
Ik weet niet de lengte en breedte maar wel dat er een daf 160 pk in stond.
De Rijnvaart 6 was een bootje met laadmast voor zakken kolen verf en ander
materiaal aan boort te hijsen bij leegschip
We laden materiaal in de Waalhaven meen pier 5 S H V en voeren dan naar IJsselmonde
of de Steenplaat
Maar de haven waar wij lagen was meestal de Nassauhaven daar woonde ook de walkapitein.
Ze heb ik op een foto gezien een duwfender er op gelast net als op de Logi geen gezicht zoiets.
Later nog een reis of 2 op de Atla gevaren bij Kapitein van Eck.
ton68
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2013 11:38

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ton68 »

Op de Olivier van Noord zat een kapitein Catersels
Met een broer van hem heb ik gevaren bij Rijkshavendienst goede
leermeester gehad in die korte tijd
Gr. Ton Witlox
cat46
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2016 18:51

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door cat46 »

Geachte heer Ton Witlox
Op een reactie over de Olivier van Noort gaf u aan dat u bij de Rijkshavendienst ook bij een Catersels heb gevaren. Deze Catersels was namelijk mijn vader. ben erg benieuwd op welke RHD boot dit was, helaas is door een ongeval in dienstverband een einde gekomen van zijn werkzaamheden bij de rijks havendienst. Mijn vader is in 1976 overleden ben zeer trots dat u na zoveel jaren spreekt over een leermeester die u in korte tijd veel heb geleerd.
Met vriendelijke groet
Thomas Catersels
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door verzamelaar »

Een beetje nostalgie kan geen kwaad. Een van de mooiste brugboten van de NRV, de IJmir.
ijmir.jpg
ijmir.jpg (261.6 KiB) 6479 keer bekeken
ijmir en meer.jpg
ijmir en meer.jpg (212.41 KiB) 6479 keer bekeken
Groet Arnold
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

Industrie schreef: 09 mar 2014 13:13 Afbeelding
Als het goed is moeten dit de motorplaten van de Bolnessen van de Olivier zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.
De nummers zijn 1823 en 1824, ik ben benieuwd of iemand dat weet te achterhalen.
Hallo Piet, Laat ik van Forumlid ook een boekje met de Sleepboten/Duwboten van de NRV door J.O. Bijl hebben gekregen. Toen ik er vandaag nog eens in zat te bladeren herinnerde ik me opeens jouw vraag. In het boek staat vermeld dat de Bolnessen de nrs 1823 en 1824 hadden. Dus; Bij deze! Gr. Klaas.
Industrie
Berichten: 248
Lid geworden op: 17 dec 2010 19:54

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Industrie »

ik heb ze nog steeds Klaas, toch leuk dat het klopt!!!!
Gr.Piet.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door k-k »

Wees der maar zuinig op Piet! Allemaal dingen met een verhaal en een paar foto's uit een andere hoek. Leuk toch, dat Forum. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ODIN

Geb. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes/1949.
Brt.
Afm. 40,35x7,59x1,80 mtr.
Verm. 1x Stork 800 PK.


Foto: eig.coll./B.A.S.M.
Info: Nederlandse Rijn-en Binnensleepvaary Toen en Nu.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
rrpms271
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2017 09:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door rrpms271 »

Klipanker schreef: 11 dec 2015 15:13 Bedankt Geert voor deze uitvoerige beschrijving hoe de toestand er van binnen uit zag na zo een lange opleg periode. Waar uiteindelijkv de motoren van de Triton en Njord gebleven zijn, zal wel niet meer te achterhalen zijn, of zijn er nog forum leden die hier iets over zouden vertellen ? Ik kan me nog heel vaag herinneren aan het geluid van enige Duckie´s waar een 5 cylinder diesel ingebouwd was, deze hadden niet zo´n mooi rythme als een 6 cylinder Werkspoor diesel.

Vr. gr. Jos
Ik ben de kleinzoon van de wachtsman Roel Puister die vanaf eind '68 tot diep in de jaren '70 op de opgelegde sleepboten van de NRV woonde.
Ik heb er vele vakanties als kleine jongen doorgebracht, zowel in Vianen, Vreewijk en later bij Nigtevecht.
We hebben nog ergens een op video2000 overgezette super8 film liggen bij mijn moeder van de schepen. Helaas geen foto's.
De 'Donald duggies' of 'duggies' zoals die boten werden genoemd (een hele serie van 6, 8 of misschien wel 10 stuks?) lagen naast Elkaar.
Mijn vader en oom hadden voor die Jameson, een scheepshandelaar uit Australië (?) het 'wachtlopen' geregeld via hun berdrijf. Mijn Opa ging daar voor een paar maanden heen (Vianen) en heeft daar uiteindelijk wel zo'n jaar of 8,9 denk ik op gezeten. Wij gingen er daar jaren lang op vakanties, weekeinden etc.
Vooral de Njord en Triton waren machtige schepen die tot mijn verbeelding spraken. Verder hadden we dus de 'Donald Duggies' maar ook een "Wangerd" "Lungi" en nog meer van die vreemde namen. Ik kan me nog herinneren dat er eentje tussen lag die nog als stoomsleper was gebouwd. In de tijd van Nigtevecht werd ie door mijn opa als kippen schuurgebruikt.....
Een bonte verzameling van vergane glorie was het, dat vond ik als kleine jongen al (Ik was 8-15 jaar gedurende die jaren). Ik weet ook dat mijn Opa er al zijn beklag over deed dat er gestolen werd als de raven. Er moeten vast hier en daar nog scheepslampen, stuurwielen en koperen bellen bij mensen op hun bootje hangen of thuis aan de muur...

Zijn er nog die foto's hebben en wat meer van die schepen weten? Hoeveel man zaten er bv. op de Njord en Triton? Rangen? Voeren ze toen maand op maand af in 12op 12af of zo? De accommodatie van deze 2 grotere jongens waren verdeeld in een voor en achtergedeelte waar voorin de hogere rangen een hut hadden. Volgens mij ware er een stuk of 14-16 hutten aan boord? Als kinderen hebben wij daar veel gespeeld en 'vieze' boekjes gelezen die we vonden... De machinekamers waren machtig, in mijn geheugen.
rrpms271
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2017 09:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door rrpms271 »

Klipanker schreef: 11 dec 2015 15:13 Bedankt Geert voor deze uitvoerige beschrijving hoe de toestand er van binnen uit zag na zo een lange opleg periode. Waar uiteindelijkv de motoren van de Triton en Njord gebleven zijn, zal wel niet meer te achterhalen zijn, of zijn er nog forum leden die hier iets over zouden vertellen ? Ik kan me nog heel vaag herinneren aan het geluid van enige Duckie´s waar een 5 cylinder diesel ingebouwd was, deze hadden niet zo´n mooi rythme als een 6 cylinder Werkspoor diesel.

Vr. gr. Jos
Ik ben de kleinzoon van de wachtsman Roel Puister die vanaf eind '68 tot diep in de jaren '70 op de opgelegde sleepboten van de NRV woonde.
Ik heb er vele vakanties als kleine jongen doorgebracht, zowel in Vianen, Vreewijk en later bij Nigtevecht.
We hebben nog ergens een op video2000 overgezette super8 film liggen bij mijn moeder van de schepen. Helaas geen foto's.
De 'Donald duggies' of 'duggies' zoals die boten werden genoemd (een hele serie van 6, 8 of misschien wel 10 stuks?) lagen naast Elkaar.
Mijn vader en oom hadden voor die Jameson, een scheepshandelaar uit Australië (?) het 'wachtlopen' geregeld via hun berdrijf. Mijn Opa ging daar voor een paar maanden heen (Vianen) en heeft daar uiteindelijk wel zo'n jaar of 8,9 denk ik op gezeten. Wij gingen er daar jaren lang op vakanties, weekeinden etc.
Vooral de Njord en Triton waren machtige schepen die tot mijn verbeelding spraken. Verder hadden we dus de 'Donald Duggies' maar ook een "Wangerd" "Lungi" en nog meer van die vreemde namen. Ik kan me nog herinneren dat er eentje tussen lag die nog als stoomsleper was gebouwd. In de tijd van Nigtevecht werd ie door mijn opa als kippen schuurgebruikt.....
Een bonte verzameling van vergane glorie was het, dat vond ik als kleine jongen al (Ik was 8-15 jaar gedurende die jaren). Ik weet ook dat mijn Opa er al zijn beklag over deed dat er gestolen werd als de raven. Er moeten vast hier en daar nog scheepslampen, stuurwielen en koperen bellen bij mensen op hun bootje hangen of thuis aan de muur...

Zijn er nog die foto's hebben en wat meer van die schepen weten? Hoeveel man zaten er bv. op de Njord en Triton? Rangen? Voeren ze toen maand op maand af in 12op 12af of zo? De accommodatie van deze 2 grotere jongens waren verdeeld in een voor en achtergedeelte waar voorin de hogere rangen een hut hadden. Volgens mij ware er een stuk of 14-16 hutten aan boord? Als kinderen hebben wij daar veel gespeeld en 'vieze' boekjes gelezen die we vonden... De machinekamers waren machtig, in mijn geheugen.
Plaats reactie