Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

velasquez
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 nov 2009 17.20 22:57
Locatie: stypulow

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez » 07 dec 2015 17.20 00:11

De NRV is op 1-5- 1968 opgeheven en volgens een inspecteur der EWT een oom van mij heeft de EWT tot 1-7-1970 met de nieuwe eigenaren van de boten overeen gekomen om het toezicht aan te houden.
De boten die naar Singapore zijn gegaan werden daar gebruikt om het huisvuil uit de stad met bakken naar de verbrandingsovens te brengen.
Er zijn er enkele naar Panama en Columbia gegaan.
Met de Njord en Triton waren allerlei wilde plannen wat allemaal op stront uitliep, simpel deze nogal licht gebouwde boten totaal ongeschikt om er een duwboot van te maken.
Een van de motoren van de Njord zou in een motorschip worden gebouwd maar die kreeg weer problemen met zijn verzekering omdat zij er geen vertrouwen inhadden dat de motoren altijd op tijd onderhoud hadden gehad (tornen) dus ging ook weer niet door.
Maar mijn vermoeden is toch wel dat de boten heden na 65 jaar op de Triton na verschroot zijn.

gr.BB


elstoplo
Berichten: 442
Lid geworden op: 19 apr 2005 17.20 15:14
Locatie: Santpoort

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door elstoplo » 07 dec 2015 17.20 10:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geplaatst op verzoek van G Valkenburg
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding

velasquez
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 nov 2009 17.20 22:57
Locatie: stypulow

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez » 07 dec 2015 17.20 11:21

Vrienden van mij waren 2000 in Singapore en op een foto stond per toeval een duckie.
Toen voeren zij nog maar inmiddels is de vuilverbranding daar elders verplaatst dus zal wel sloopwerk geworden zijn.

gr.BB

Klipanker
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2014 17.20 07:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Klipanker » 08 dec 2015 17.20 14:42

Dat was een interessant achtergrond verhaal over de opleg periode van de NRV sleepboten bij Vianen en Vreeland tussen 1967/68 en 1972/75. Een Donald Duckie is omstreeks 1986 nog eens gefotografeerd in Bandar Abbas. De handelaar die toen de NRV sleepboten in zijn beheer had, was ene Jameson uit New Castle in Australie. Geert, als ik het goed heb hadden we omstreeks 2008 over dit onderwerp al eens kontakt.

Groet Jos

Geert D
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 nov 2015 17.20 22:25

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Geert D » 09 dec 2015 17.20 16:39

[quote="Klipanker"]Dat was een interessant achtergrond verhaal over de opleg periode van de NRV sleepboten bij Vianen en Vreeland tussen 1967/68 en 1972/75. Een Donald Duckie is omstreeks 1986 nog eens gefotografeerd in Bandar Abbas. De handelaar die toen de NRV sleepboten in zijn beheer had, was ene Jameson uit New Castle in Australie. Geert, als ik het goed heb hadden we omstreeks 2008 over dit onderwerp al eens kontakt.

Groet Jos[/quote
Dat zou goed kunnen.
Is het de mannen bekend dat aan boord van de Triton en de Njord, een smids vuur aanwezig was? dit was een transportabel vuur de aan jager werd met de hand bediend met smeed tangen een klinkhamer en klinken?
Ik heb de tangen en hamer nog op zolder liggen.
En dat de beide boten waren uit gerust met een draaibank stond bij de Triton, SB zijde onder de sleeplier begin schroefastunnel.
Ik had nog wel eens een Bronsjes aan het draaien voor stroom voor het draaibank.
Wat de motoren betreft alle motoren waren los, behalve op de munnin of odin die zat vast van af het begin, de motoren werden geregeld getornd.
Jamson waren twee broers.
gr. Geert

pieter53
Berichten: 5049
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door pieter53 » 09 dec 2015 17.20 18:20

Afbeelding
Een zogenaamde veldsmid.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Geert D
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 nov 2015 17.20 22:25

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Geert D » 09 dec 2015 17.20 20:07

pieter53 schreef: Een zogenaamde veldsmid.
dat is hem en dan opvouwbaar en met een slinger met versnelling,moest je nog aardige spierballen voor hebben om genoeg lucht te maken.
De poten waren opvouwbaar,was gestuwd in de bergplaats onder het luik , dek waar de roeiboten stonden.
gr.Geert

Klipanker
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2014 17.20 07:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Klipanker » 10 dec 2015 17.20 13:57

Geert,

Toen jij op de Triton woonde (wachtman ) had deze boot en de andere NRV sleepboten aldaar al ca. zo´n 6 jaar opgelegd gelegen. Hoe zagen de hutten en de verdere verblijven van de bemanning na zo vele jaren van leegstand er uit ? en waren de maschine kamers nog enigsinds onderhouden ? Overigens heb ik in 1959 ook nog op de Triton gevaren en daarvoor op de Odin. Begonnen ben ik eind 1958 bij de NRV, daar eerst op het werkschip Iduna van de NRV gezeten, deze lag toen in de Nassauhaven in R´dam Zuid. Hier lag iets verder achterin deze haven de NRV mslb. sleepboot Menhir opgelegd, ook moesten we af en toe de stoomsleepboot Asgard, ook van de NRV nog schoonmaken. Deze lag november 1958 ook opgelegd aan de Feijenoord kade in Rotterdam.

Vriendelijke groet vanuit Rhein/Ruhr

Jos

Geert D
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 nov 2015 17.20 22:25

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Geert D » 10 dec 2015 17.20 21:02

Klipanker schreef:Geert,

Toen jij op de Triton woonde (wachtman ) had deze boot en de andere NRV sleepboten aldaar al ca. zo´n 6 jaar opgelegd gelegen.

Vriendelijke groet vanuit Rhein/Ruhr

Jos
De verblijven waren op zich niet slecht,met een vel schuurpapier en een pot lak/verf was er wel weer grond in te krijgen.
Alleen de Njord en de Munnin of Oden waren de vloeren verrot,de reden hier voor was volgens mij dat hier op de houten vloeren linoleum lag waar door het hout was verrot.
Laatst gewijzigd door Geert D op 11 dec 2015 17.20 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Klipanker
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2014 17.20 07:55

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Klipanker » 11 dec 2015 17.20 15:13

Bedankt Geert voor deze uitvoerige beschrijving hoe de toestand er van binnen uit zag na zo een lange opleg periode. Waar uiteindelijkv de motoren van de Triton en Njord gebleven zijn, zal wel niet meer te achterhalen zijn, of zijn er nog forum leden die hier iets over zouden vertellen ? Ik kan me nog heel vaag herinneren aan het geluid van enige Duckie´s waar een 5 cylinder diesel ingebouwd was, deze hadden niet zo´n mooi rythme als een 6 cylinder Werkspoor diesel.

Vr. gr. Jos



Plaats reactie