Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door joop 1 »

roy hij heeft jaren bij simons gelegen helemaal compleet ik heb er zat opzij gelegen was in de tijd dat wij de wrakstukken van de aydin in het nauw van bath opgeruimd hebben voor simons gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Het roemruchte had de Ragnar aan 2 zaken te danken.
Deze boot trok geweldig voor een raderboot en er zat een markante Kapitein der Frits.
Zoals vader altijd zei niets was hem te dol, ging achteruit een nauwe haven binnen als het eerste schip daar lag.
Vaarde je tijdens de reis teveel in de stroom dan kwam hij in de avond het wel zelf even vertellen dat de volgende dag deze fratsen niet meer accepteerde en kon je de sleep verlaten.
Is na de laatste reis mei 1957 na een jaar kapitein op de Unterwalden geworden.
Woonde tegenover Charlampe boven Rijn en hoe het ook ging daar werd geankerd en ging naar huis.
En de kleuren prent is een nagetekende foto omdat een sleep altijd door het Kaubse vaarwater ging daar liep een stuk minder stroom.

gr.BB
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door reijmloop »

En weer later voer hij als loods in St Goar,
wij hebben hem dikwijls aan boord gehad, het was een ontzettend fijne vent.
Hij kon prachtige verhalen vertellen over het varen met de Ragnar,
Ik heb ook van diverse oud-sleepschippers verhalen gehoord van wat hij zo al uithaalde met die boot.

Groeten
Jan
Afbeelding
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de reacties.
Zo gaat de geschiedenis tenminste leven !.
Ik meende trouwens dat de "Ragnar" in de Zaan gesloopt was, maar dat had ik dus duidelijk mis. :!: :roll:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Ik heb met eigen oogjes gezien dat zij er bezig waren.
Het casco werd gebruikt om oudijzer naar klanten zoals de kabelfabriek Alblasserdam te brengen.
Maar helaas op zeker moment zat het gezonken dus heeft men het maar gesloopt, 1981.
In de zaan is 1 of 2 boten van de rode schwys gesloopt.

gr.BB
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Zijn het die dan die omgebouwd zijn tot passagiersschip ?.

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Roy, de Unterwalden in ieder geval.
Deze was al gekocht door een handelaar maar er later geen brood in zag, en wie en waar deze heeft omgebouwd tot passagiersschip Rex Regina?.
Schwyz is verbouwd tot passagierschip Rex Rheni
Uri is geworden Ami Citia

gr.BB
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Fluks »

Een van die boten heeft nog een tijdje net boven Nieuw-Lekkerland in de griend omhoog gezeten,nadat hij bij een sloperij was losgebroken.
Groeten,Arie.
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Leuk deze vlotte antwoorden !.
Bedankt voor de gedane moeite hoor.

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Drie sleepboten gebouwd bij Boele Bolnes.

ODIN
bj.1949
Stork 800 pk
40,35X7,59x1,81

Afbeelding

Afbeelding
Verkocht 1970 Americo Singapore

Afbeelding
onderwijs van de Batavier in het aanmaken van de sleep

MUNIN
Bj. 1949
Stork 800 pk

Afbeelding

Afbeelding
Binnenlopend Augst Wille

Afbeelding
Opgelegd in Rotterdam en verkocht 1970 Americo Singapore

Hugin
Bj 1949
Stork 800 pk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze boten waren licht gebouwd eigenlijk iets te licht.
Heb het zelf ervaren dat met het opvoeren van vermogen de gehele begon te rammelen en schudden tussen 50 en 70% motor vermogen.
Het kritisch toerental lag vrij hoog en was wat lang.
1968 verkocht aan Mebucon en 1969 door naar Boele-Oosterwijk

gr.BB
Plaats reactie