Ik heb zoo,n beetje met alle soorten bolnessen gevaren 2-8cilinders en v 8 maar hoe dan ook ze rookten vaak zeker als de smeerolie alwat ouder werd moest dan de reciever kasten weer schoon maken ,de gene met turbo oplading konden er zeker wat van ,wij gingen haast nooit van vol vooruit naar vol achteruit zeker met de dubbel schroevers ,een keer heeft iemand vergeten de melkbussen boven de motoren van de cilinder smering te vullen ,bij het afstoppen voor wemeldinge zijden we zooo die buurman rookt ,maar dat bleken we zelf te zijn ,vrijwel alle veren er uit ,spoelzuigers gescheurt ,en de aanwijzing de motoren maar niet stop te zetten de mogelijkheid bestond dat we ze niet meer aande praat konden krijgen ,de bunker in de schaar van everingen afgemaakt en door naar de bolnes.
op de atria deet de vonken vanger goed werk er kwam behoorlijk wat vuur uit.
Nederlandse Rijnvaart Vereniging.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Ian stuurde nog een paar plaatjes van de Munin en de Njord in de machinekamer.
Op pagina 2 onder de foto's van de Munin en Njord geplaatst.
Gr. Klaas.
Op pagina 2 onder de foto's van de Munin en Njord geplaatst.
Gr. Klaas.
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Neska 7 , 67,20 x 8,21 x 2,52 , 768 ton , Bouwjaar 1948 , Werf Haarlemse Scheepsbouw Mij in Haarlem ( Nederland ) , 450 pk Bolnes , eigenaar Nederlandsche Rijnvaartvereeninging NV in Rotterdam , ENI 02319333
Foto gekregen van George Bergenhenegouwen.
Foto gekregen van George Bergenhenegouwen.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.
Werfplaat van de Njord, ook uit het archief van Ian. Gr. Klaas.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.
k-k schreef:Werfplaat van de Njord, ook uit het archief van Ian. Gr. Klaas.
Deze fraaie foto van de motor sleepboot Njord heb ik uitgeknipt uit eenfilm die ik gekocht hebt een poosje geleeden en hebt laaten digitaliseren in MPEG 4 i HD formaat . Film komt in de loop van het weekend op het forum. Kerstcadeautje
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.
Langszij de stoom schuifkraan "S.H.V.62" ligt de sleepboot "Erin" welke ook van de S.H.V. was.
In 2008 ging zij naar Treffers in Haarlem. Jammer want hiermee ging zo'n beetje de laatste ex stoomsleepboot van Goedkoop de geschiedenis boeken in.
Het was n.l. de ex "Annie Goedkoop" gebouwd in 1921 als "Vlieland", gekocht in 1922 en verkocht in 1927 als "Beverwijk 23". In 1953 werd het de "Erin" van de S.H.V. die haar motoriseerde met een Bolnes van 250 pk.
In 1984 werd het de "Lekstroom VIII" van Eerland die hem een jaar later weer verkocht en hernoemd werd in "Oberon". Enige eigenaren later werd de sleepboot in 2008 aan Treffers verkocht.
Moeders mooiste was het na motorisatie beslist niet meer, maar historisch gezien wel interessant.
Nu ligt in Den Helder de "Brutus 2" nog. Ook eens een stoomsleper van Goedkoop en wel de "Antoinette W.G.Goedkoop met een T.E.M. , 3 cil. van 200 ipk., maar nu ook met een Bolnes van 250 pk.
Meer stoomsleepboot smaken, wat ex Goedkoop boten aangaat, hebben we niet meer..........
Wel jammer, want als je het over mooie stoomhavenslepers hebt, dan scoorde Goedkoop zeer hoog !.
m.v.g., Roy
In 2008 ging zij naar Treffers in Haarlem. Jammer want hiermee ging zo'n beetje de laatste ex stoomsleepboot van Goedkoop de geschiedenis boeken in.
Het was n.l. de ex "Annie Goedkoop" gebouwd in 1921 als "Vlieland", gekocht in 1922 en verkocht in 1927 als "Beverwijk 23". In 1953 werd het de "Erin" van de S.H.V. die haar motoriseerde met een Bolnes van 250 pk.
In 1984 werd het de "Lekstroom VIII" van Eerland die hem een jaar later weer verkocht en hernoemd werd in "Oberon". Enige eigenaren later werd de sleepboot in 2008 aan Treffers verkocht.
Moeders mooiste was het na motorisatie beslist niet meer, maar historisch gezien wel interessant.
Nu ligt in Den Helder de "Brutus 2" nog. Ook eens een stoomsleper van Goedkoop en wel de "Antoinette W.G.Goedkoop met een T.E.M. , 3 cil. van 200 ipk., maar nu ook met een Bolnes van 250 pk.
Meer stoomsleepboot smaken, wat ex Goedkoop boten aangaat, hebben we niet meer..........
Wel jammer, want als je het over mooie stoomhavenslepers hebt, dan scoorde Goedkoop zeer hoog !.
m.v.g., Roy