Verenigde Tankvaartrederij.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door kajoe »

gezien hij een beste ketel had aan de uitlaat te zien zou het best een vet tanker geweest kunnen zijn ,maar welke??
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

Gezien het bunkertuig houd ik het op de Vinkeveen. Misschien helemaal fout, maar dan reageert er vast wel eentje, die het precies weet en ook nog kan uitleggen waarom hij het schip weet te herkennen. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Roy »

De V.T.er lijkt gewoon naast het vrachtschip afgemeerd te zijn. Ik zie geen slang die een connectie met het zeeschip maakt. Dat mag m.i. ook niet want dat moet er over het vrachtschip aangekoppeld en gepompt worden.
Gezien de diepgang van de V.T.er is de tanker ook niet vol. Zou hij misschien een kleinere partij marine diesel in kunnen hebben ?.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

Roy, In mijn goede jaren pompte ik gewoon (en niet gehinderd door ADNR of andere regels) over andere schepen heen.Je maakte met elkaar een deal en het ging (bijna) altijd goed. Eén keer heb ik gehad dat het ladende ertsschip tussenin eerder klaar was dan ik. Hij had me gewaarschuwd dat hij zodra vol er tussenuit zou gaan. Moet je doen was mijn antwoord. Klaas niet blij toen hij daad bij het woord voegde. Lag de Engelina alleen nog vast aan een 4" slang. De pomp kon ik niet afzetten. Gelukkig hadden we een verstelbare schroef, waardoor ik het schip op lengte kon houden. Gebeurde in de Botlek bij Frans Swarttouw. Het zeebootje was van Leonhardt & Blumberg. Zoals meer komt alle zegen of redding van boven. In dit geval in de vorm van een ertsknijper, waarmee we netjes vrij werden gehouden van de boot. Ander leeg schip ertussen en ik slaakte een zucht van opluchting. Maar toen kwam er weer iets (kleiners) van boven. Zoiets had ik meer gezien in o.a. de Beatrixsluis te Vreeswijk. Daar deden we er altijd 2 kwartjes in. Dat leek me voor de kraanmachinist een beetje schraal. Deed voor deze zuunege Grönneger wel een beetje pijn, maar ik deed er een tientje in. Wel uit eigen zak, want ik vertelde liever niet op kantoor hoe ik van boven was gered. Zal er een plaatje bijdoen waar er wel meer over schepen werd gebunkerd. We praten dan nog steeds over het pré-ADNR tijdperk. Jij hebt toch ook bij de Haas gevarenen en wil me toch niet vertellen dat dit niet voorkwam? Of ben ik zoveel ouder? In 1971 was ik al 26. Gr. Klaas.
1971-7 Bunkeren.jpg
1971-7 Bunkeren.jpg (145.01 KiB) 2052 keer bekeken
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door piet42 »

klaas ook toen ging het goed en soms niet en nu is dat nog zo niet veel veranderd dus
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

Alleeen denk ik dat het nu niet meer mag Piet. De regels zijn behoorlijk aangescherpt. Nog jaren na invoering van het ADNR en de daarbij behorende checklist ging het bunkeren nog zonder schriftelijke afspraken. Op zich goed dat er duidelijkheid is en men vast legt wat er is aangesproken. De meeste incidenten gebeuren door miscommunicatie. In het De Haas topic hebben we het er wel eens over gehad. Hieronder een link naar een (BP) blaadje met een verhaal uit de oude VT (bunker) tijd. Schrijver en slachtoffer in het verhaal moet bij menig VT-er bekend zijn. In het verhaal werkte Harm nog bij BP, die het bunkerwerk toen door VT uit liet voeren. Kijk maar op bladzijde 18 en 19. Voor mij in ieder geval een heel herkenbaar verhaal. Gr. Klaas.
https://www.seconer.nl/Blad_laatste.pdf
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 07 jun 2017 16:37 Gezien het bunkertuig houd ik het op de Vinkeveen. Misschien helemaal fout, maar dan reageert er vast wel eentje, die het precies weet en ook nog kan uitleggen waarom hij het schip weet te herkennen. Gr. Klaas.

klopt Klaas ik dacht t ook, maar de roeiboot stond bij de Vinkeveen, Valkeveen, Vriezenveen, Veenwouden, Veenendaal ,Arnhem, Varsseveld aan BB voor tussen tank 2en 3 ik moet nog verder spitten maar t is een hele goed raadplaat. gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

Arie, Bedankt voor je bijdrage, maar kijk eens bij de plaatjes op Binnenvaart.eu. Daar zie ik bij de Vinkeveen de roeiboot achter, midden op de trunk. Of heb ik de verkeerde bril op? Ben absoluut geen VT kenner hoor! Gr. Klaas.
https://www.binnenvaart.eu/motortanksch ... eveen.html
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 07 jun 2017 21:45 Arie, Bedankt voor je bijdrage, maar kijk eens bij de plaatjes op Binnenvaart.eu. Daar zie ik bij de Vinkeveen de roeiboot achter, midden op de trunk. Of heb ik de verkeerde bril op? Ben absoluut geen VT kenner hoor! Gr. Klaas.
https://www.binnenvaart.eu/motortanksch ... eveen.html
Klaas, dit is een heel goede, als je al de foto's van de Vinkeveen bekijkt, dan zie je op de foto van de oplevering dat de roeiboot BB voor net na tankhoofd tank 1 staat, doch bij de brand met de Tina Scarlet staat de roeiboor SB achter, dus kan het zeker de Vinkeveen zijn, mogelijk dat ooit de roeiboot verplaatst is. gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

En ik heb net weer over het plaatje met de boot op het voorschip gekeken Arie! Bril inmiddels gepoetst. Typisch dat zoiets na al die jaren toch blijft hangen. Wel leuk, die zoekplaatjes en waard om er wat meer tijd in te steken. We moeten toch iets op een regenachtige en winderige dag. Gr. Klaas.
Plaats reactie