jando schreef:Waar kan je de Nederlandse versie van het verhaal lezen ?
Dat zal er helaas wel niet zijn. Is niet de moeite waard voor de pers dit te vertalen.
Er zijn grotere vissen in het water die veel meer opzien baren.
Dan zal ik het maar proberen.
Personeel van de Nigeriaanse Marine, de afdeling Kustwacht en Veiligheid (NIMSA), terwijl op patrouille heeft de voor anker liggende tanker
"MT FLORIS (ex "BP 26) onder arrest gesteld. Het schip was geladen met 185 ton benzine, volgens zegge illigaal geraffineerd.
Het met 200 ton geladen schip met een bemanning van 11 koppen werd onder arrest gesteld toen bij controle de kapitein geen papieren kon tonen met los- en eventuele loshaven.
Bij de ondervraging op het kantoor van de NIMSA verklaarde de kapitein de Heer Martins Odedele dat de lading
illigaal was, maar voerde als verontschuldiging aan dat hij als aflosser aan boord was en op de plaats van bestemmin pas hoorde dat de lading illigaal was.
Hij verklaarde dat hij een week geleden pas van school was gekomen, waar hij een jaar had doorgebracht. Op verzoek van de eigenaar heb ik het schip naar de door hem opgegeven postie gevaren. Ik deed het om dat ik geld nodig had voor het onderhoud van mijn familie. Ik wist niet dat de lading illigaal was en toen ik dat hoorde was het te laad om mijn contract op te zeggen want ik had beloofd het schip terug te varen naar Lagos. Desondanks wilde ik toch van boord tot dat ik gearresteerd werd.
De kapitein vertelde ook dat de eigenaar van het schip Jowal Dreams Marine is en dat hij door hem gevraagd was het schip te varen.
De directeur(eigenaar), de Heer Adewale was niet bereikbaar voor commentaar.
Bij verder onderzoek kwam aan het licht, dat de lading was geladen in Alassa, een plaats in de nabijheid van Brass in Bayelsa Provincie, waarschijnlijk bij een illigale raffinaderij, om dat de AGO en ontsteking (flashpoint) ver beneden het normale lagen.
De kapitein en machinist de Heer Alex Ebinum zijn overgebracht naar de Marine basis in Apapa voor verder onderzoek terwijl de rest of de bemaning aan boord zijn onder toezicht van leden van het Maritime Kustwacht Commando.
Er wordt veel illigaal geraffineerd wat ten koste komt voor de inkomsten van het rijk. Onderzoek heeft aangetoond, dat de illigale raffinaderijen de ruwe olie weghalen bij raffinaderijen en er kopers genoeg te vinden zijn.
NIMASA zet alles ik het werk om deze illigale aktiviteiten te stoppen door alle marine aktiviteiten te controleren.
Het agentschap zal blijven doorgaan met het zorgen dat alles illigaal zal gebeuren en een einde maken aan de illigale aktiviteiten in de kustwateren.
Er wordt aan herinnerd dat NIMASA verantwoordelijk is voor alle marine aktiviteiten en de bevoegdheid heeft om schepen, schepen zonder volledig certificaat en kleine schepen die verdacht blijken bezig te zijn met illigale aktiviteiten te arresteren volgens sectie 35 in de Merchant Shipping Act 2007
Hajia Lami Tumaka
Deputy Director, Public Relations
(Ass. Directeur PPR).
Foto's van het forum