Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Hallo Jan

Bedankt voor de toezending van de foto van de BPH 20
Kreeg hem deze week ook via Klaas Kuipers die hem, ook via jou, vanuit Canada zoals ik begreep, had ontvangen.
Een mooie, maar ook speciale foto, gemaakt vanaf het water door een ingehuurde beroeps fotograaf in opdracht van BP.

Het is 1964 en de 20 komt net uit het dok na zijn verlenging bij Schram in Bolnes. De trunkdeksels staan nog open om de coating van de tanks te laten drogen.
Aan dek zie je Ab Bouwmeester Chef scheepvaart staan. In 1954 had hij zelf als kapitein de 20 nieuw van de werf gehaald en veel bekijks gehad met die moderne hardloper.
Wellicht mijmert hij daar: " Wat ben ik begonnen door die zgn ' úitdaging en promotie' te aanvaarden. Nu zit ik vast, bijna opgesloten in een kantoor in de Botlek".
Op de roef staat Vries Schadee van Doorn, chef technische dienst.
In de stuurhut kapitein Ben Osterman en aan dek schuif ik wat rond.

Overigens Jan had ik deze foto op pagina 1 bij de kempenaars ook geplaatst.
Maar hou me erg aanbevolen voor aanvullende foto's, want ik heb toch steeds het idee: " Jan van der Doe heeft een wel heel speciaal BP archiefje "! Waarom weet ik niet, maar als je een BP foto inbrengt, is het steeds een speciaaltje!

Jan een hartelijke groet van HansH
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door piet42 »

voor de liefhebbers van de BP tanker een serie foto,s gevonden van de bp holland 20 met schipper ostermann uit roosendaal

het schip zit klem onder een geleide balk remmingwerk brug thv zeilstraat in amsterdam mogelijk is de serie bekend maar hier heb ik ze dacht ik nog niet gezien .

helaas om problemen te voor komen met de beeldbank de links naar de foto,s die heel mooi in beeld komen .

Afbeelding
bron ghna



Afbeelding
bron ghna


Afbeelding
bron ghna


Afbeelding
bron ghna


Afbeelding
bron ghna


Afbeelding
bron ghna


veel plezier mogelijk is de schipper bij jullie wel bekend

link even opnieuw geplaatst verwezen niet meer naar de goede foto,s :?: :?
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Hallo Piet

Bedankt voor het plaatsen van de links naar de klem zittende BPH 20
De periode dat Ben Ostermann als schipper op de 20 voer is geweest van 1964 tot rond 1970
Ik denk dat ze op weg waren naar de Zuidergasfabriek of Schiphol.
Hij ligt er daar inderdaad niet leuk bij. Vaag kan ik me herinneren dat de oorzaak was: Renovatie van het remmingwerk [ zie ook de daar liggende dekschuit] en dat met name de echte glijbalk ontbrak. Hier door is hij onder de staande balken gegleden. Je ziet een afgebroken stuk op een van de foto's in het gang boord liggen. Heel toevallig Piet, kreeg ik deze week deze link ook doorgestuurd door KK.
Klaas ook jij bij deze bedankt he!

Beiden hartelijk gegroet door Hans H
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Kreeg vanochtend een oude BPRN brochure (begin jaren 70) in handen. Toch maar even een paar plaatjes van Botlek gescand. Groeten, Klaas
Afbeelding
BP Botlek steiger 1

Afbeelding
BP Botlek luchtfoto
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door piet42 »

nu we toch bezig waren nog even verder gezocht

bp 33 en dordrecht bij de oranje sluizen in het ijs


Afbeelding
bron ghna


ook deze dacht ik nog niet gezien te hebben
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
MarkdeBoer83
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 okt 2010 16:45
Locatie: Nederland

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door MarkdeBoer83 »

Afbeelding
Shot at 2012-07-17
Afbeelding
Shot at 2012-07-17
Kwam ik tegen op het internet word je niet heel vrolijk van.
Wat ziet de BP Holland 26 er vreselijk uit ze is gearresteerd in lagos nigeria,hier
onder het verhaal erbij.


The Nigerian Navy personnel in the Maritime Guards Command of Nigerian Maritime Administration and Safety Agency (NIMASA) while on routine patrol of the Lagos anchorage area arrested a vessel, MT Floris carrying 185 tons (about 200,000 litres) of suspected illegally refined Automative Gas Oil (AGO) on board.
The 200 ton vessel with an 11 man crew was arrested in the course of routine checks when the captain could not produce any papers stating the product it was carrying, point of loading and discharge destination.
During questioning at the Head Office of NIMASA, the captain of the vessel Mr. Martins Odedele confirmed the illegality of the transaction but claimed that he was an emergency captain and so was unaware of the illegality of the trip until he got to the location.
He said “I have been in school for about a year now and just came back last week. I was asked by the owner of the vessel to be the emergency captain and was given the coordinates to get to the location which I accepted in order to get some money for the family’s upkeep. I never knew it was an illegal transaction until we got there and it was too late for me to disembark as I had to captain the vessel back to Lagos. I was going to disembark and go away before your men arrested us.”
The captain who said the vessel is owned by Jowal Dreams Marine Limited also confirmed that it was the owner of the company, Hon. Joshua Adewale that sent them on the mission. Efforts to contact Hon. Adewale as at press time were unsuccessful.
Further investigations revealed that the product was loaded at Akassa, a community near Brass in Bayelsa State obviously from an illegal refining facility as the density of the AGO and its flashpoint are well below standard.
The captain of the vessel and the chief engineer Mr. Alex Ebinum have been taken to the Naval Base in Apapa pending further investigations while the vessel and the other nine crew members are being detained by officers of the Maritime Guards Command at the Lagos anchorage.
The tide of illegal refining activities has been increasing with its attendant loss of revenue to the government. Investigations show that these illegal refineries get their crude by bunkering oil facilities and this illegal business continues to flourish because there are ready buyers who are partners in this crime.
NIMASA is however poised to stem this tide by ensuring that all illegal activities in Nigeria’s maritime domain are checked. The Agency will continue to enforce its mandate with the aim curbing illegal and criminal activites in the nation’s waters.
It will be recalled that NIMASA, the Agency responsible for the administration of maritime safety in the nation has powers to arrest ships, non convention vessels and small crafts suspected of carrying out illegal activities in section 35 (1) of the Merchant Shipping Act 2007.

Hajia Lami Tumaka
Deputy Director, Public Relations.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Jan van der Doe »

Dan vraag je je zelf af bij het lezen van het verhaal, hoe dat in die landen allemaal mogelijk is.
Onderhoud is er vanzelf nooit en te nimmer. Je zou toch zeggen met 11 bemanningsleden, (hoe leven ze daar op het schip) zou dat toch geen probleem zijn. In Nederland deed je het toch ook met 3 of 4 mensen.

Slopen vinden wij als forum lezers het laatste, maar als je dit ziet, wat zou er dan beter zijn.
Alleen de rederij weet daar antwoord op, want die kijkt alleen maar naar de centen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Wat een dramatische foto's voor een oud BPer.
Als Henk van oord [allereerste kapitein] of Berend Vis zijn opvolger, deze plaatjes nog zouden kunnen zien kregen ze spontaan hartklachten.
In oktober 2010 is het schip verkocht naar St Petersburg en daar kennelijk doorverkocht naar Nigeria.
Er moet in die anderhalf jaar toch heel veel ondeskundigheid, veel zout-en een groot gebrek aan zoet water met heel veel luiheid hebben meegewerkt om dit destijds zo mooie schip, in een dergelijke deplorabele toestand te kunnen omzetten.
Ik heb het bewuste artikel opgezocht [is in meerdere varianten, via Google ook in het Nederlands te vinden], daarin ook aangetroffen een foto van de aflos kapitein [links] en die van de machinist.
Kan het niet laten om die twee onschuldige gezichten, ontspannen zittend in rust houding hieronder te plaatsen.

Afbeelding
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Kun je toch zien dat met/bij Boenen en Poetsen het schip in een optimale conditie is gebracht.
Drijft nog steeds, alleen de tonnenmaat en het laadvermogen is iets gekrompen. En BP zorgde vroeger al voor een puike accomodatie. Daar passen best 11 personeelsleden in. Wanneer we plaatjes met de schaar erin hadden gezien had het nog meer pijn gedaan. Groeten, Klaas
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door jando »

Waar kan je de Nederlandse versie van het verhaal lezen ?
Plaats reactie