Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Danny

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Danny »

Nu je die ronde steiger duid is het duidelijk de Oranje sluis.
Klopt
zoveel is daar niet verandert :mrgreen:

Uitvarend middensluis aan de binnenkant
links zie je inderdaad de kromme remming van de zuidersluis
Peter Essebaggers

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Peter Essebaggers »

Beste Hans H.
Heel mooie reportage van het BP gebeuren.
Je zal mij niet meer kennen denk ik. Ik ben Peter Essebaggers en zat als matroos bij Boenen en Poetsen op de BPH 27 met Geert Smeltekop, Arie Hoek,Alt ??(machinist) , waarvan ik de naam ben vergeten) en een broertje van Thijssen (BPH 20) als scheepsjongen. Later overgeplaatst naar de BPH 26 bij Berend Vis, Koos ?? Tinus ?? machinist en een dondersteen als scheepsjongen.Later als mat/mot naar de BPH 2 bij Maart Messemaker en een onbekende als scheepsjongen.
De winter van 1963 kan ik mij nog wel herinneren met de 27. Groningen/Delfzijl v.v.Op Zondag kwam HR. Bouwmeester mij van huis halen. Vanaf Amsterdam in konvooi met ijsbrekers naar Lemmer.
Op donderdag met een taxi naar Vlaardingen gebracht. Vanaf zondag bijna niet meer geslapen en totaal afgeserveerd.Van de coaster welke heen en weer voer vanaf Pernis moet ik ergens foto's van hebben.Het schip was van Donso (Zweden)de naam was iets met ....Tank....
Later ben ik naar de Gulf gegaan en daarna Vulcaan en Chemgas.
Hoop wat van je te horen.
Groeten. Peter
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Hallo Peter

Leuk dat je reageert op het forum. Nog leuker dat je een BP verleden hebt, want daar hangen misschien wel een paar leuke foto's en/of herinneringen aan die het vermelden waard zijn.

De feiten en namen die je noemt zijn onvervalste BP gegevens. We zullen elkaar dan ook best weleens gezien of gesproken hebben. Ik heb niet iets van Oh ja, die Peter!! Maar bij jou kan dat ook zo zijn, misschien waren we samen wel van het bescheiden type en dan val je minder op he! Trouwens1963 is bijna 50 jaar geleden, dus op de harde schijf kunnen wat krassen zitten. Wel kan ik je helpen aan wat namen. Alt heette van der Plas en was een Katwijker, evenals Tinus de machinist van de 26, deze heette Dulfer. Nog een Katwijker die je noemt was Koos de Best. De overige namen zijn ook mij niet meer bekend.
Dus Peter mocht je in je prive archief nog wat tegenkomen, schroom niet, maar plak het er lekker bij.

Een hartelijke groet van Hans H
Peter Essebaggers

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Peter Essebaggers »

Hans,
De naam van de coaster was TANKFJORD AB DONSO.
Ben wel al een grijze muis van 67, maar af en toe daagt er weer wat.
Kan jij je herinneren dat Huib de Boer iemand de bijnaam had gegeven van : Slungeltje slikgolf??
Was jij dat ?? Als dat zo is moet ik ergens een foto van jou hebben, genomen op de sluis van Vreeswijk. Ik ga allles een uitvogelen en laat het jou weten.
Dat was iemand uit Sliedrecht. Hijzelf kwam uit Hardinxsveld. (Harenveld aan den diek)
Ik ben ook wel eens een paar dagen met de 28 meegeweest en een dag met Jouke op de 15. Leuke vent, maar inderdaad : altijd aaan alle kanten vet.
Er staat ergens op you tube een film, waar een scheepje een anker door het dek krijgt van een zeeboot. Was dat de 15??
Groeten.
Peter
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Ben »

@Peter, dit is die Tankfjord in januari 1965 richting Oostersluis in Groningen.

Afbeelding
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Hoi Peter

Ik denk inderdaad dat ik " Slungeltje Slikgolf " ben want ik kom uit Sliedrecht en ben net als jij 67. Alleen Huib de Boer had die bijnaam niet verzonnen hoor, dat was Wim Haasnoot uit katwijk. Met hem heb ik als 16 jarige een jaar op de 20 gezeten bij Job Krijger. Meerdere bijnamen heeft hij mij toen gegeven [katwijks gebruik!]. Een van de namen die me altijd is bijgebleven was: "Ongemummificieerde trekbak" ook noemde hij mij vaak " Breedveld ". Mijn vader was de beurtschipper Huijzer en die voer in combinatie met een Breedveld. We konden het samen heel goed vinden en nog steeds heb ik contact met Wim.
Ben wel benieuwd naar dat foto'' tje, maar zaten wij dan toen samen opeen BP er?
Dat You Tube filmpje heb ik ook wel eens gezien , maar dat bootje was de 15 niet hoor.

Peter leuk zo'n onverwacht contact uit het verre verleden, groetjes en mijn email adres staat op de ledenlijst, dus als je het foto'tje kan inscannen en door sturen hou ik me warm aanbevolen.

Hans H alias Slungeltje Slikgolf
Peter Essebaggers

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Peter Essebaggers »

Hans,
Het is inderdaad het juiste schip. Ik heb de foto vergeleken (mijn foto is van 1-1-1964), nadat ik de kast overhoop heb gehaald. (Tot "groot genoegen van vrouwlief") Ik heb de foto van jou op de loopbrug van Vreeswijk ook gevonden. Wel erg klein, maar ik weet pertinent zeker dat jij het bent. Je zat toch een reis op de BPH 27. Jij was ons op wezen geven bij de sluis. Ik weet nog goed dat jij een soort bontmuts op je hoofd had.Ik vond ook nog een foto van Koos, liggend op dek van de 26. Daar zit ook Tinus op de bolder.
Ook heb ik een foto van mijzelf samen met Alt op de buitenbrug van de 27. Ook een foto van de 26 in Dinslaken.
Hetb volgende probleem is dat ik niet weet hoe ik deze foto, op de site moet krijgen. Ik ben niet een kei op de PC.
Stuur mij via mijn mailadres (peteressebaggers@home.nl) even jouw adres. Ik zal de foto,s dan per post opsturen.
Groeten.
Peter
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door jando »

En dan hopen dat Hans ze even wil plaatsen
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Nou Jando dat wil Hans wel hoor.

Inderdaad van Peter Essebaggers een paar BP en Gulf foto's ontvangen.
Peter is een forum lid die heel veel uurtjes op het forum doorbrengt.
We hebben zelfs samen een periode op de BP Holland 27 doorgebracht.
Maar hij heeft ook op andere BP ers gevaren en ook in het bunkerwerk gezeten.

Afbeelding

Bovenstaande foto heeft hij gemaakt van de BP Holland 30 waar Job Krijger toen mee voer.
Ze ligt klaar om te gaan bunkeren, maar houdt eerst weekend in de haven van Vlaardingen.
Dat het milieu in die tijd nog geen aandachtspunt was blijkt wel uit wat er in het gangboord ligt.
Het was zo vet als bagger en het dreef er toen [jaren 60] altijd.

Afbeelding

De 26 op de palen bij BP Dinslaken waar het er altijd heel formeel aan toeging. Peter vertelde dat Piet van Beelen, toen kaptein van de 25 er op een warme zomerse dag aan de wal zijn papieren ging halen in een korte broek en op slippers. Hij kon zich niet voldoende 'grundlich' legitimeren en kreeg dus geen papieren, tenzij hij zijn uniform aan ging trekken.
Al mopperend op dat "Herrenvolk" kwam hij terug aan boord.

Afbeelding

Strenge winter 1962/1963 De BP Holland 27 langszij de coaster "Tankfjord". In het stukje BP en winter heb ik daar al het een en ander over de 27 geschreven. Peter heeft het als toenmalig bemanningslid van de 27 aan den lijve ondervonden. Maar kou en ontberingen zijn allemaal al lang vergeten. Wat is blijven hangen, is het unieke van wat er toen tussen Delfzijl en groningen plaatsvond. Een nog vrijwel nieuw schip [nog geen verf op roefdek en leidingen], wordt door meerdere sleepboten door en over het ijs gesleurd en mag na de winter zwaar gehavend retour naar de werf, om stukken huidbeplating te laten walsen en nieuwe roeren en schroeven te laten ophangen en bevestigen.

Afbeelding

Een plaatje van het bemanningverblijf voorop op de 27, Inclusief het tafel zeiltje met het pak speculaas voor bij de koffie, of zomaar als je trek had. Op het aanrechtblad staan de voorkeur recepten van de kok al klaar. Op die tafel ben ik wel eens midden in de nacht, aan het K terrein bij de Shell voorover in slaap gezakt. Ondertussen liepen er 2 tanks met White Spirit over. Met een paar putsen water was alles weg. Bij het meten werd niets bijzonders geconstateerd. Dus heb ik er ook maar het zwijgen toe gedaan.

Afbeelding

De 27 leeg voor sluis Vreeswijk. De man die op het steiger aan komt lopen, met zijn handen in zijn zak en een zwart bontmutsje op is volgens Peter Hans H. Ik herken me zelf niet, maar het is heel goed mogelijk, zal het niet tegenspreken want een bontmutsje had ik, de lengte klopt en zeker in de winter liep ik vaak met mijn handen in de zak.

Afbeelding

Het voordek van de BP Holland 26 Kennelijk kort na het middageten. De machinist Tinus Dulfer zit op de bolder met zijn onafscheidelijk sigaretje, vlak voor dat hij naar achterr verdwijnt voor machienekamer controle [dutje !] Koos de Best heeft zich al half uitgekleed voor zijn middag nopje in het zonnetje en de scheepsjongen die we niet herkennen trekt gekke bekken tegen de fotograaf Peter Essebaggers?

Afbeelding

Nog een volledige foto van de 26 die ligt te lossen in Zwolle.
Berend Vis de toenmalige kaptein van de 26 voer graag op Zwolle want daar woonde hij.
Kennelijk is het stil weer, want bij wind werd er eerst gezwaaid in de zwaaikom.

Afbeelding

Tot slot een foto van Peter Essebaggers zelf [rechts], samen met die prachtkerel de machinist Alt van der Plas uit Katwijk. Deze Alt kon een vat smeerolie van 200 kg handlen als of hij de boodschappen aan boord bracht.

Peter bedankt He!

Er moeten zo hier en daar zeker nog meer BP foto's liggen, vooral in Katwijk moet er nog veel waardevol materiaal in de archieven zitten, dus Jando hou me warm aanbevolen.

Groetend, Hans H
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
BP Holland 20
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie