Nou Jando dat wil Hans wel hoor.
Inderdaad van Peter Essebaggers een paar BP en Gulf foto's ontvangen.
Peter is een forum lid die heel veel uurtjes op het forum doorbrengt.
We hebben zelfs samen een periode op de BP Holland 27 doorgebracht.
Maar hij heeft ook op andere BP ers gevaren en ook in het bunkerwerk gezeten.
Bovenstaande foto heeft hij gemaakt van de BP Holland 30 waar Job Krijger toen mee voer.
Ze ligt klaar om te gaan bunkeren, maar houdt eerst weekend in de haven van Vlaardingen.
Dat het milieu in die tijd nog geen aandachtspunt was blijkt wel uit wat er in het gangboord ligt.
Het was zo vet als bagger en het dreef er toen [jaren 60] altijd.
De 26 op de palen bij BP Dinslaken waar het er altijd heel formeel aan toeging. Peter vertelde dat Piet van Beelen, toen kaptein van de 25 er op een warme zomerse dag aan de wal zijn papieren ging halen in een korte broek en op slippers. Hij kon zich niet voldoende 'grundlich' legitimeren en kreeg dus geen papieren, tenzij hij zijn uniform aan ging trekken.
Al mopperend op dat "Herrenvolk" kwam hij terug aan boord.
Strenge winter 1962/1963 De BP Holland 27 langszij de coaster "Tankfjord". In het stukje BP en winter heb ik daar al het een en ander over de 27 geschreven. Peter heeft het als toenmalig bemanningslid van de 27 aan den lijve ondervonden. Maar kou en ontberingen zijn allemaal al lang vergeten. Wat is blijven hangen, is het unieke van wat er toen tussen Delfzijl en groningen plaatsvond. Een nog vrijwel nieuw schip [nog geen verf op roefdek en leidingen], wordt door meerdere sleepboten door en over het ijs gesleurd en mag na de winter zwaar gehavend retour naar de werf, om stukken huidbeplating te laten walsen en nieuwe roeren en schroeven te laten ophangen en bevestigen.
Een plaatje van het bemanningverblijf voorop op de 27, Inclusief het tafel zeiltje met het pak speculaas voor bij de koffie, of zomaar als je trek had. Op het aanrechtblad staan de voorkeur recepten van de kok al klaar. Op die tafel ben ik wel eens midden in de nacht, aan het K terrein bij de Shell voorover in slaap gezakt. Ondertussen liepen er 2 tanks met White Spirit over. Met een paar putsen water was alles weg. Bij het meten werd niets bijzonders geconstateerd. Dus heb ik er ook maar het zwijgen toe gedaan.
De 27 leeg voor sluis Vreeswijk. De man die op het steiger aan komt lopen, met zijn handen in zijn zak en een zwart bontmutsje op is volgens Peter Hans H. Ik herken me zelf niet, maar het is heel goed mogelijk, zal het niet tegenspreken want een bontmutsje had ik, de lengte klopt en zeker in de winter liep ik vaak met mijn handen in de zak.
Het voordek van de BP Holland 26 Kennelijk kort na het middageten. De machinist Tinus Dulfer zit op de bolder met zijn onafscheidelijk sigaretje, vlak voor dat hij naar achterr verdwijnt voor machienekamer controle [dutje !] Koos de Best heeft zich al half uitgekleed voor zijn middag nopje in het zonnetje en de scheepsjongen die we niet herkennen trekt gekke bekken tegen de fotograaf Peter Essebaggers?
Nog een volledige foto van de 26 die ligt te lossen in Zwolle.
Berend Vis de toenmalige kaptein van de 26 voer graag op Zwolle want daar woonde hij.
Kennelijk is het stil weer, want bij wind werd er eerst gezwaaid in de zwaaikom.
Tot slot een foto van Peter Essebaggers zelf [rechts], samen met die prachtkerel de machinist Alt van der Plas uit Katwijk. Deze Alt kon een vat smeerolie van 200 kg handlen als of hij de boodschappen aan boord bracht.
Peter bedankt He!
Er moeten zo hier en daar zeker nog meer BP foto's liggen, vooral in Katwijk moet er nog veel waardevol materiaal in de archieven zitten, dus Jando hou me warm aanbevolen.
Groetend, Hans H