Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

Afbeelding
Hier nog een prachtfoto van de bph2, Waar zij vaart weet ik niet wel kan ik met vergrootglas en omdat ik het weet de naam van mijn vader zijn op de stuurhut.
Aan dek de matroos Piet Heenenman.
Ik zelf heb er niet opgevaren, wel mijn oudere broers waarvan de jongste de ziekte van Down had, daarom is mijn moeder eerder aan de wal gegaan. Hoelang mijn vader nog gevaren heeft is niet duidelijk, wel dat hij in 1953 aan de wal was. wij verhuisden
toen naar Hoogvliet maar konden niet in huis vanwege de stormvloed en hebben een tijd op de instalatie in Pernis (butaanweg) gewoond in het woonhuis toen was ik inmiddels geboren. Fietste als kind daar later naar toe ook nog naar de Botlek. Welplaatweg.
Er komen nog Foto's van een dekschuit op de kade in Pernis en een hoopwrakhout.
En het leegpompen van de kelder onder het kantoor.

Afbeelding
Hier een foto van het roefje voorop de BPH2, krijg je niemand meer in met een gezin.
Verhalen te over, door golven, rond gaan in Hoek v. Holland de kachel van zijn plek de roef vol roet. Of een keer niet de lichtkap afgesloten, die wieg vol met water en de baby nat.
Alles gedroogd in het ketelhuis.
Mijn Vader heeft nog op de Henny gevaren, getuigen de foto's en afgelost op de BPH1
Schipper 'Ome Bram scherer'. Uit die tijd ook een Henk van Oort, weet niet van welk schip.
Ik heb nog een keer als kind een reisje gemaakt met de BPH24 of aan boord bij AB en Gre Bouwmeester van Amsterdam naar Rotterdam, met mijn oma.

Verder kom ik veel foto's tegen met kantoor personeel, zoals Leen vd. over met vrouw en Gerard Eigenraam. Ab en Gre Bouwmeester.Heb ik nog heel lang contact mee gehad. Ook een foto van de bruiloft van Gijs Haasnoot. en Willem Post die eigen schepen had ( later Atlantic) met een mooi vlaggetje rood wit blauw met groen wit groen en midden in WP.
Ik vroeg mijn moeder naar een grote man op het kantoor met een bril, vond een foto;
Koos Boswinkel!
Foto' van de heer Rietdijk met vrouw ondat zij 25 jaar in dienst waren. wij waren vaak bij hun. Mijn moeder heeft nog contact met hun dochter.
Foto's van enkele depo's onderandere van Blokzijl, met Paard en wagen vervoer!
Hr Bakker was daar de chef, hij maakte met zijn grote handen modelschepen.
Foto's van de eerste tankauto's ook op Schiphol, Jammer dit is een scheepvaartforum.
Foto' van de bijde instlaties en proefvaarten waar mijn vader altijd bij was.
Zelf ben ik bij de VT gaan varen in 67 en kwam dan ook aan de instalatie in de botlek,
En later als schiiper toen ik voor de "rode schweits" voer. Uniek met die buizenpost voor de papieren.
Aardige bijkomstigheid is dat ik nu werk waar de werven Piet Hein en Schram in Papendrecht waren, Waar veel BP ers gebouwd zijn, er licht nog een stukje van de langshelling.
Ik laat het hier even bij. Ik ben afhankelijk van mijn dochter voor het omgaan met de foto's.
Aardige bijkomstigheid is dat ik nu werk waar de werven Piet Hijn en Schram in Papendrecht waren, Waar veel BP ers gebouwd zijn, er licht nog een stukje van de langshelling.
groeten Ab H.
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Hallo Appie, Leuk die oude foto's en namen. Ben benieuwd wat er nog meer komt. Van 1972 tot 2005 werkte ik bij BP/Nerefco, waarvan 5 jaar op de Botlek Installatie. Rietdijk werd daar opgevolgd door den Heijer en ik mocht hem weer opvolgen. Zal Koos Boswinkel en Harm Jager een seintje geven dat ze weer eens bij dit onderwerp kijken. Succes verder met je verhaal. Groeten, Klaas.
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

eerste tank wagen pernis

Afbeelding
toch wel mooi zo' plaatje en zal door oudgedienden herkend worden


bedrijfswagen pernis

Afbeelding
Heeft mijn vader nog mee gereden


blokzijl paard en wagen

Afbeelding
Zo kon het toen nog, weet geen datum.


blokzijl

Afbeelding
Voor mij geen bekende personen, de rechtse tank auto had het stuur rechts zitten, er is een grotere foto waar je dat op kunt zien


BP Pernis vanaf zee boot

Afbeelding


steiger pernis 1

Afbeelding



steiger pernis 2

Afbeelding
Met op de achtergrond links Swartouw en rechts Wilton Fijenoord.

waters nood bp pernis

Afbeelding
Allerhande wrakhout, vlink hoog water geweest er waren ook gaten geslagen in de taluten om de tanks


leegpompen kelder

Afbeelding
OP stoom natuurlijk, goede oude tijd.




schip op wal watersnood

Afbeelding
vor het idee van het hoge water


schiphol tank wagen

Afbeelding
lekker luchtig die cabine, toen al airco!


henny?

Afbeelding
Niet duidelijk misschien.
Mijn vader is in oct 1945 in dienst getreden bij de BP er ik heb foto's van hem op de Henny.
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

k-k schreef:Hallo Appie, Leuk die oude foto's en namen. Ben benieuwd wat er nog meer komt. Van 1972 tot 2005 werkte ik bij BP/Nerefco, waarvan 5 jaar op de Botlek Installatie. Rietdijk werd daar opgevolgd door den Heijer en ik mocht hem weer opvolgen. Zal Koos Bosweinkel en Harm Jager een seintje geven dat ze weer eens bij dit onderwerp kijken. Succes verder met je verhaal. Groeten, Klaas.
Hallo Klaas, je geeft mij weer een bekende naam, Harm Jager.
De opvolger van Rietdijk heette anders, kan aan de moeilijke naam liggen. het was
JJ Höhle vanaf 1 oct 1962 tot 28 febr 1967 daarna kan de Hr den Heijer zijn gekomen.
Er zijn heel wat Foto' Met mensen erop ik weet niet of het wenselijk is die te plaatsen,
niet iedereen stelt dat op prijs.
groeten, Ab. H
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Appie, schitterende plaatjes. Kan er met het scannen van de foto's waarop steiger 1 en 2 Pernis iets niet goed zijn gegaan. Het lijkt erop dat ze in de breedte wat in elkaar zijn geschoven. Schiet me nog een naam te binnen, die ik van Ger den Heijer heb gehoord; Legger. Verder waren er chauffeurs als Joop van 't Hof en Arie Groeneveld. Hieronder een plaatje van BP Botlek steiger 4 met de Veltum.
Zal begin 70-er jaren zijn geweest. Zitten we gelijk weer tussen de schepen. Groeten, Klaas.
1970 BP Botlek - Veltum.jpg
1970 BP Botlek - Veltum.jpg (154.18 KiB) 664 keer bekeken
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

Hallo Klaas, heb wat moeten knutselen met de foto's, jammer, volgens mijn heette dat schip Mercurius. De Veltum voor mij als ex VT er wel bekend.
Ja de hr Legger, weet niet in welke functie.
Weet inmiddels de namen van de schepen van Post, dat waren de calendula's met nr.
Groeten, Ab
HansH

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door HansH »

Hallo Ab
Wat een prachtige foto van de BP Holland 2 zoals slechts weinige zich hem zullen herinneren. Het vooronder zag er in mijn tijd wellicht iets anders uit. Jammer dat ik er geen foto,s van heb maar ja, je had er toen ook nog geen oog voor. Je kwam in het vooronder via een trap met koperen leuning en op de traptreden koperen strips. Die poetste ik elke week. Door een glazen gezand straalde deur [plaatje: een boeket bloemen met daarboven de naam van het schip FLORA].betrad je het vooronder. Natuurlijk was ook het deurbeslag van koper. In de schouw stond een zwart wit olie fornuis met een verchroomde reling. Je kon er op koken en in bakken. Aan SB had je in de hoek naast de trap tegen de koffedam een keukentje van 2 x 2 mtr met ook een koperen waterpomp. In dezelfde hoek aan BB zaten 2 kooien boven elkaar met deurtjes voor de privacy. Aan de zijkanten was een kastenwand met de ronding van het schip mee betimmerd.Op de vloer lag zeil met een fleurige kokosmat die ik elke week aan dek uit moest slaan.Een stofzuiger hadden we natuurlijk niet. Het is 50 jaar geleden, maar zie het alle maal zo weer voor me. Vraag maar aan je moeder of het een beetje klopt.

Waar die daar vaart kan ik ook niet zeggen. Eerst dacht ik aan Veere, gezien die afgevlakte toren, maar het kan ook Moerkapelle zijn, want hij ging ook wel eens over het Maasje bij Keizersveer naar Waalwijk toe. Maar er zal vast wel iemand langs komen die ons exact verteld waar het is. Ook de andere foto's vertellen veel van het verleden. Prachtig die open tankauto op Schiphol met op de achtergrond nog een cockpit van een vliegtuig.En olietransport met paard en wagen is natuurlijk het einde he! En mooi hoe die dekschuit zich in het talud had ingegraven zodat hij netjes bleef liggen toen het water ging zakken. Aan openhaardhout hadden jullie geen gebrek zag ik wel. Woonde je met de watersnood al aan de Butaan weg in Pernis Ab?

Een hartelijke groet Hans H
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

Hallo Hans, Het komt aardig overeen met wat ik weet van mijn moeder, ik zal het laten
lezen als ze weer bij mij is. ( 88 jaar en woont nog op zich zelf!) Zij vindt het leuk dat ik hier mee bezig ben, dat kan omdat ik met een longontsteking thuis zit.

Ja waar is de foto genomen op de orginele foto staat nog een stukje voor de boeg,
daar zie ik, denk ik een kraan staan, en boven de david lijkt het op de mond van een haven, of kanaal, ik zien daar ducdalven staan,net voor de mast, donker van onder en wit van boven. we zullen nog wat proberren met de stijgerfoto's en kijken of de foto van de BPH2 met wat verder voor de boeg kunnen plaatsen. ( met behulp van mijn dochter)
Naar ik meen waren we precies aan het verhuizen van Amsterdam naar Hoogvliet,op het wisselen vd. maand, vandaar dat mijn oudste broer in Hoek van Holland logeerde.
Ik was toen nog net geen 1 jaar. toen waren we welkom bij de fam Rietdijk, to we in ons huis konden. Later ben ik nog vaak op mijn fiets naar de instalie gegaan en zelfs nog later naar de Botlek. Wat een goede herinneringen aan die tijd!
groeten,Ab.
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

Appie schreef:Hallo Klaas, heb wat moeten knutselen met de foto's, jammer, volgens mijn heette dat schip Mercurius. De Veltum voor mij als ex VT er wel bekend.
Ja de hr Legger, weet niet in welke functie.
Weet inmiddels de namen van de schepen van Post, dat waren de calendula's met nr.
Groeten, Ab
Volgens mij was de hr.Legger uit Amsterdam, kan zijn als chef van de instalatie daar of van het hooft kantoor bij de hr o' Mara. zij komen wel op foto' voor.
goeten, Ab.
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

HansH schreef:Hallo Ab
Wat een prachtige foto van de BP Holland 2 zoals slechts weinige zich hem zullen herinneren. Het vooronder zag er in mijn tijd wellicht iets anders uit. Jammer dat ik er geen foto,s van heb maar ja, je had er toen ook nog geen oog voor. Je kwam in het vooronder via een trap met koperen leuning en op de traptreden kopen strips. Die poetste ik elke week. Door een glazen gezand straalde deur [een boeket bloemen met daarboven de naam van het schip FLORA].betrad je het vooronder. Natuurlijk was ook het deurbeslag van koper. In de schouw stond een zwart wit olie fornuis met een verchroomde reling. Je kon er op koken en in bakken. Aan SB had je in de hoek naast de trap tegen de koffedam een keukentje van 2 x 2 mtr met ook een verchroomde waterpomp. In dezelfde hoek aan BB zaten 2 kooien boven elkaar met deurtjes voor de privacy. Aan de zijkanten was een kastenwand met de ronding van het schip mee betimmerd.Op de vloer lag zeil met een fleurige kokosmat die ik elke week aan dek uit moest slaan. Het is 50 jaar geleden, maar zie het alle maal zo weer voor me. Vraag maar aan je moeder of het een beetje klopt

Waar die daar vaart kan ik ook niet zeggen. Eerst dacht ik aan Veere, gezien die afgevlakte toren, maar het kan ook Moerkapelle zijn, want hij ging ook wel eens over het Maasje bij Keizersveer naar Waalwijk toe. Maar er zal vast wel iemand langs komen die ons exact verteld waar het is. Ook de andere foto's vertellen veel van het verleden. Prachtig die open tankauto op Schiphol met op de achtergrond nog een cockpit van een vliegtuig. En mooi hoe die dekschuit zich in het talud had ingegraven zodat hij netjes bleef liggen toen het water ging zakken. Aan openhaardhout hadden jullie geen gebrek zag ik wel. Woonde je met de watersnood al aan de Butaan weg in Pernis Ab?

Een hartelijke groet Hans H
De "chaufeur" op de wagen is mijn vader. groeten,Ab.
Plaats reactie