Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

Afbeelding
Een betere foto van het stijger in Pernis

Afbeelding
Deze ook beter, met aan de overkant links Swartauw en rechts Wilton Feijenoord.
En misschien het antwoord op de vraag waar de onderstaande foto is genomen van de BPH2.

Afbeelding
De foto iets groter. Kort na de oorlog gemaakt. Vanaf de BP Pernis Aan de overkant zie je voor de boeg een kraan staan, deze kan dezelfde zijn als boven het achterschipvan de witte tanker aan de overkant. Later zal W.F daar dan gebouwd Zijn.
Wat opvalt is de lage plaats van het toplicht, er kon nog een tweede geplaatst worden, ziet er naar uit dat deze op petroleum brandde, dus gevuld moest worden en dan naar boven getakeld. Wat een werk allemaal.
Weer met veel plezier mee bezig geweest.
Groeten, Ab. H
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door piet42 »

klaas

bedankt voor de tip alle foto,s zijn nu weer zichtbaar geplaatst BPH 20 onder het remmingwerk klem op blz 6

en de BPH 27 en BPH 33 in het ijs .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Appie

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Appie »

HansH schreef:Hallo Ab
Wat een prachtige foto van de BP Holland 2 zoals slechts weinige zich hem zullen herinneren. Het vooronder zag er in mijn tijd wellicht iets anders uit. Jammer dat ik er geen foto,s van heb maar ja, je had er toen ook nog geen oog voor. Je kwam in het vooronder via een trap met koperen leuning en op de traptreden kopen strips. Die poetste ik elke week. Door een glazen gezand straalde deur [een boeket bloemen met daarboven de naam van het schip FLORA].betrad je het vooronder. Natuurlijk was ook het deurbeslag van koper. In de schouw stond een zwart wit olie fornuis met een verchroomde reling. Je kon er op koken en in bakken. Aan SB had je in de hoek naast de trap tegen de koffedam een keukentje van 2 x 2 mtr met ook een verchroomde waterpomp. In dezelfde hoek aan BB zaten 2 kooien boven elkaar met deurtjes voor de privacy. Aan de zijkanten was een kastenwand met de ronding van het schip mee betimmerd.Op de vloer lag zeil met een fleurige kokosmat die ik elke week aan dek uit moest slaan. Het is 50 jaar geleden, maar zie het alle maal zo weer voor me. Vraag maar aan je moeder of het een beetje klopt.
Een hartelijke groet Hans H
de omschrijving van de roef klopt haast helemaal op het keukentje na en het fornuis, daar stond een "salamander" een ronde potkachel. En het koperpoetsen werdt inderdaad fanatiek gedaan.
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Op pagina 7 liet Ab onderstaande plaatjes uit Blokzijl zien.

blokzijl paard en wagen

Afbeelding
Zo kon het toen nog, weet geen datum.


blokzijl
1950 BP Blokzijl.jpg
1950 BP Blokzijl.jpg (68.25 KiB) 2091 keer bekeken
Voor mij geen bekende personen, de rechtse tank auto had het stuur rechts zitten, er is een grotere foto waar je dat op kunt zien

Op de site van gaHetNa vond ik onderstaand plaatje uit 1948 van de BP installatie in Blokzijl. Zo te zien is alles nog nieuw en zijn de tanks nog niet geschilderd. Ab zijn plaatjes zullen van begin 50-er jaren zijn. Groeten, Klaas.

Afbeelding
bron: GaHetNa
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door piet42 »

een BP tanker in neerharen albert kanaal het zal een tanker zijn vanonze zuiderburen
Bijlagen
bp neerhaeren.jpg
bp neerhaeren.jpg (187.66 KiB) 2967 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door jando »

Hans,

Kan jij misschien de afscheidsfoto van het BP personeel er nog een keer opzetten ?

Gr Jan
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Jan, Helaas lukt dat Hans niet meer. Heb je een PB gestuurd. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Onverwacht duikt er nog een foto van de BP Holland 15 op. Zowel bij De Haas als bij BP was Jos Vermeeren een collega van me. Gisteren kreeg ik een aantal Hazen-foto's van hem en daartussen zaten ook een paar plaatjes van de BP Holland 15. Hieronder vaart het scheepje in de 6e Petroleumhaven in Europoort.

Afbeelding

Van origine een landingsvaartuigje werd het na de oorlog verbouwd tot tankertje. Er stond een 2 cilinder kromhout in van 20 PK. Ze zal hooguit 40 ton zijn geweest. Ze voer veel in het Rotterdamse o.a. naar de Vliethaven. Later was het een bunkerbootje en toen de BP Handel Mij haar begin jaren 80 afdankte kreeg ze bij de BP Raffinaderij in Europoort een nieuwe bestemming als oliebestrijdingsvaartuig(je). Bij werf de Hoop in Schiedam werd ze aangepast voor die taak en ik mocht haar met een collega naar Europoort varen. Onderweg bij BP Botlek getankt en door de Hartelsluis richting Europoort. Daar werd naar de meetbrief gevraagd en gelukkig vonden we die in een kast. Af en toe moest er met het scheepje worden geoefend en in elke ploeg waren er een man of 3, die er mee konden varen. Later is de BP Holland 15 vervangen door de BPH 22. Met vr. gr. Klaas.
Jilles Koopmans
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2012 10:58

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door Jilles Koopmans »

Deze foto heb ik van mijn neef, een zoon van Jouke Wiltens, gekregen. Jouke Wiltens was in de jaren 60 tot 1975 schipper op de BP Holland 15.
Bijlagen
Dezer foto van de BP Holland 15 gekregen van mijn neef, een zoon van Jouke Wiltens. Jouke Wiltens is al eerder in de rubriek BP genoemd.
Dezer foto van de BP Holland 15 gekregen van mijn neef, een zoon van Jouke Wiltens. Jouke Wiltens is al eerder in de rubriek BP genoemd.
BP Holland 15 003.jpg (70.63 KiB) 3257 keer bekeken
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

Bericht door k-k »

Schitterend Jilles, dat dit soort foto's nog op duiken en hier met ons worden gedeeld. Heeft Jouke nog meer van dat moois? Een herinnering of anekdote is ook nooit weg. Meestal lukt het wel om mensen op hun praatstoel te krijgen, maar opschrijven is een ander verhaal. Gelukkig heeft Hans ons over de BP vloot een mooi verhaal achter gelaten. Gr. Klaas.
Plaats reactie