Benzine en Petroleum Handelsmaatschappij - B.P. Tankers.

HansH

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door HansH »

Vervolg van pagina 1 van HansH

BP en bunkering.
De scheepvaart op zich is voor alle oliemaatschappijen een belangrijk afzetgebied met veel volume. Dat in Nederland waterland BP derhalve op veel plaatsen zich vestigde met bunkerstations spreekt voor zich. Aanvankelijk waren deze stations gezien vanuit hun vergunningen, eigendom van BP. Later is men gefaseerd overgegaan naar verdergaande privatisering van diensten van deze bunkerstations. BP heeft zelfs in Rotterdam een Marinette in eigen beheer gehad.
Afbeelding

Marinette van BP Waar de BP Hholland 20 ligt afgemeerd. Wellicht om de Marinette te bunkeren. Benieuwd ben ik naar de naam van het schip dat op de voorgrond vaart.

Een Marinette was voor de jaren 70 een uniek verschijnsel en een voorloper van de huidige Super Stores. Maar in dit geval was de doelgroep de binnenschipper, die niet alleen zijn scheepsbenodigdheden daar kon betrekken, maar ook zijn levensmiddelen en andere behoeften waaronder witgoed, beeld en geluid. Deze Marinette ligt nog steeds op de zelfde plaats aan het Noordereiland even boven de Maasbrug, maar heet nu Bunkerrama.De eigenaar van Bunkerrama de Atlantic Horizon Group, is tevens eigenaar van de voormalige ‘BP HOLLAND 25’ de ‘ATLANTIC SERVICE’.
De Nederlandse bunkerstations/havens waren:Rotterdam en Amsterdam,voor zeevaart en binnenvaart, Delfzijl, Harlingen, Urk, Den Helder en IJmuiden voor in hoofdzaak visserij. Terneuzen, Papendrecht, Maasbracht, Lobith, Dintelsas, voor in hoofdzaak de binnenvaart. De stads BP bunkerboten waren aanvankelijk kleine tankdekschuiten en uitsluitend voor het bunkeren van binnenschepen bedoeld. De grotere [zee] bunkers\werden door derden uitgevoerd.

BP Holland 5.
Afbeelding
De BP Holland 5 is in begin zestiger jaren aangekocht voor de Rotterdamse haven. Het was een scheepje van 128 ton. Kas Thijsse een Rotterdamse bunkeraar is er mee gaan varen. Veel kan ik van het scheepje niet vertellen. Als ik me goed herinner is hij vanuit Belgie aangekocht. Hij had als bouwjaar 1955 en liep als een speer want zijn vermogen 153 Scania was groter dan zijn tonnage. Waar hij gebleven is heb ik ook geen idee van. Wellicht dat hierover onder de leden wat bekend is

BP Holland 12 bunker boot voor de binnenvaart in Rotterdam.
Afbeelding
De BP Holland 12 was een bunkerbootje welke vanuit de Vliethaven in Rotterdam opereerde. Ze was in 1949 gebouwd,18 meter lang, 4 meter breed en nam 26000 liter product mee. De schipper van de 12 was in de jaren 50 Job Krijger. Later is hij kapitein geweest op de 20, de 30 en de 25. Dagelijks hees hij zijn scooter [Vespa] aan boord zodat hij als er even niets te bunkeren was zijn boodschapjes kon doen.
De BP Holland 23
Deze opereerde eveneens vanuit de Vliethaven. Als hij geladen voor de stad voer, zag je soms alleen maar een mastje met een stuur hutje boven het water uitkomen.
Afbeelding

BP Rotterdam
Was feitelijk de eerste grote bunkerboot in eigen beheer. Onderstaand is hij duidelijk zichtbaar in een bunkeractie in de Rotterdamse haven. Vaag op de achtergrond vermoedelijk de Vinkeveen van de VT welke in het verhaal van Harm Jager [zie kerstavond 1961] nog een belangrijke rol speelt.
Afbeelding

BP Holland 25
Was ook ingericht om te bunkeren. In de praktijk kwam dat echter niet vaak voor.
Afbeelding
De 25 met een nieuwe bunkeruitrusting samen met 2 VTers aan het bunkeren.
Afbeelding

BP Holland 30.
De BP HOLLAND 30’ was niet alleen een mooi, maar ook practisch schip. Het had een lage trunk waardoor je zo vanuit het gangboord op de trunk en andersom kon stappen. Ook in de havens kon daardoor gemakkelijk bunkerwerk worden verricht. Zie op onderstaande foto, waar hij stookolie ligt te pompen in een zeeboot. Een situatie waarbij veel schippers zich ongemakkelijk zouden voelen. Job Krijger niet, hij was gepokt en gemazeld in het bunkerwerk. Eerst op de BP Rotterdam als matroos en later als stuurman. Daarna jaren als schipper op de BP holland 12 die hier in de luwte van de zeeboot en van de 30 gasolie licht te pompen. Tegen de zeeboot ligt de BP Holland 28 vermoedelijk smeerolie over te pompen.
Afbeelding

Midden jaren 60 zijn gelijktijdig met de opbouw van de transport vloot nieuwe grotere bunkerboten zoals de ‘BP HOLLAND 28’ en de ‘BP HOLLAND 29’ in de vaart gebracht. De ‘BP HOLLAND 28’ werd als smeerolie boot voor de Rotterdamse haven ingericht. Dit voor afleveringen van smeerolie in bulk en smeerolie uit vaten. Ook was hij geschikt voor kleinere zeebunkers gasolie in Kustvaart en visserij bijvoorbeeld.Tot 1990 heeft de ‘BP HOLLAND 28’ zijn werk gedaan in de Rotterdamse havens. Daarna is hij overgenomen door ‘Handelsonderneming Van Der Kolk BV ‘ in Dinteloord, waar hij tot op heden actief is als “DINTEL 3’ in het bunkeren van binnenschepen.
Onderstaand de BP Holland 28 in smeeroliebunkers bij een groep Engelse mijnenvegers. [1970]En een bunkering van een onbekende rommelige zeeboot.
Afbeelding
Afbeelding
BP Holland 29
Deze is vanaf de nieuwbouw direct naar IJmuiden vertrokken waar hij visserschepen bunkerde.
Afbeelding
Afbeelding

Gezien vanuit het volume, leverde zeevaart en visserij het grootste aandeel. Dat is ook logisch omdat daar soms duizenden tonnen per bunkering mee gemoeid waren.Veel werd dan ook in de zeehavens met charters gedaan.Het bunkerwerk is een continu gebeuren wat altijd vol zit met verrassingen al was het alleen maar het gegeven of je met je bunkerslang op de beoogde boot bij de juiste flens kon komen en of je een gaatje kon vinden om af te meren.Met name in de stukgoedhavens waar veel lichters opzij van de zeeboot lagen, was het voor de bunkerboot niet altijd gemakkelijk om vast te maken.Vaak moest onder het achterschip een plaats worden gezocht en kon men zo met de bunkergiek over de kop toch de lading bunkerolie kwijt. Omdat ik van thuis uit goed thuis was in de Rotterdamse havens heb ik op alle bunkerboten wel eens afgelost. ook in Den Helder en Delfzijl ben ik tijdelijk gestationeerd geweest. Het bunkeren van zeevaart had wel een heel aparte dimensie door de vele nationaliteiten waarmee gecommuniceerd moest worden en waar uiteindelijk de handtekening voor de ontvangen lading moest worden verkregen. Dit gebeurde altijd in de hut van de hoofdmachinist vaak onder het aanbod van het drankje waar de betreffende machinist zelf dol op was. Bij een Chinees kreeg ik een borrel en het rode boekje van Mao Tse Tung. In moeilijke gevallen werd vooraf door het kantoor een controleur gestuurd welke een draad aan pakte en met de machinist de papieren regelde. Een controleur van BP uit de jaren 60 weet daar op een treffende manier de sfeer en werkwijze van weer te geven. Het is Harm jager. Van hem heb ik verschillende verhalen met toestemming om ze voor een BP artikel te gebruiken toegezonden gekregen. Ik laat hem nu op kerstavond 1961 aan het woord.

Kerstavond 1961 in de Waalhaven

Wie het had verzonnen weet ik niet, maar de” Svea” moest en zou zijn bunkers krijgen op de avond voor Kerst 1961. Het bootje lag achter in de Waalhaven op boei 102 en moest om middernacht vertrekken. De ‘ Vinkeveen’, in charter voor de BP, had voor dit bootje geladen bij de BP Installatie in Pernis op de hoek van de 2 de Petroleumhaven. We kwamen om ongeveer 8 uur s’avonds langszij. De partij die we moeten leveren was ongeveer 250 ton zware stookolie 100 graden Fahrenheit.  De ‘Vinkeveen’ had een stuurman aan boord waarvan ik me herinnerde dat hij Freek heette. Freek was zo sterk dat hij de olieslang onder zijn arm klemde en dan de ladder op klom naar het dek van de zeeboot. Dat was wel handig ook want de ‘Vinkeveen’ voer maar met twee man. Ik was dan ook niet alleen maar de controleur van BP, maar ik hielp ook een beetje met afmeren, draadje ophalen, enz. Om ongeveer kwart voor negen begonnen we te pompen en omdat de ‘Vinkeveen’ een goede pomper was waren we anderhalf uur later leeg. Ik had in die tijd bij de hoofdmachinist in zijn hut de papieren in orde gemaakt en omdat het kerstavond was stuurde ik gauw de ‘Vinkeveen ‘naar huis, naar de Wilhelminahaven in Vlaardingen. Ik had namelijk met de roeiers van de Roeivereniging ‘Eendracht’ een afspraak gemaakt om mij op te halen met de motorboot. Wat er fout is gegaan weet ik niet, maar die motorboot kwam maar niet. Waarschijnlijk dachten ze daar, die zeeboot vaart om middernacht, we moeten er dan toch naar toe om los te maken en dan brengen we hem wel even naar de wal. Ik wachtte en wachtte, de papieren waren al getekend en de monsters afgeleverd, ik had de machinist al een hand gegeven en hem een goede reis toegewenst. Ik liep rond aan dek en begon het langzamerhand toch een beetje koud te krijgen en zocht een schuilplaats in de ingang van het stookhol. Daar stond je boven de ketels en was het lekker warm. Ik kon door de openstaand deur naar buiten kijken en toen begon het. Heel zachtjes in het begin, maar steeds harder begon het te sneeuwen. Het was doodstil in de Waalhaven, geen enkele kolenkraan werkte, uit de dikke lucht in het schijnsel van de lichten in de mast aan boord van de “Svea” kwamen steeds dikkere sneeuwvlokken naar beneden. Ik heb ademloos naar buiten staan kijken, het was een prachtig gezicht. Ik werd door iemand gezien die aan dek voorbij liep. Het bleek de hoofdmachinist te zijn die stomverbaasd was dat ik nog niet naar huis was. Toen ikde zaak aan hem uitlegde nam hij mij mee naar de salon waar een party gegeven werd vanwege de kerstavond. Er was een plaats aan tafel open en ik vroeg op wiens plaats ik eigenlijk zat, was dit de plaats van een machinist die nog een karweitje te doen had voor het vertrek? ”Nee,”maakte de kapitein van de “Svea” mij duidelijk, het was in de landstreek waar hij vandaan kwam, in Zweden, de gewoonte om met Kerstmis een plaats aan tafel open te houden voor iemand die zou aankloppen en om een maaltijd vroeg. Omdat dit een traditioneel gebruik was had hij dit ook aan boord van zijn schip ingevoerd. Hij vertelde ook dat het de eerste maal was dat hij meemaakte dat er gebruik van werd gemaakt. Nou, ik was er blij mee. Ik heb daar genoten van een heerlijk kerstmaal in stijl, iedereen had zijn beste pak aan,de stewardessen waren in avondkleding. Om half een kwamen de sleepboten en de roeiers langszij, ik werd door een van de roeiers met een motorboot aan de wal gezet en kon naar huis. De sneeuw lag inmiddels ongeveer 20 centimeter hoog op straat, we hadden dus een witte Kerst, en ik ben goed thuisgekomen, maar het was wel een heel gedenkwaardige kerstavond.
Harm Jager


Wat van de BP Holland 20 deHuidige Vlist van de VT minder bekend is, is zijn smeerolie verleden. Dat BP een een grote speler is in de smeeroliemarkt, is wellicht bekend. Niet zo bekend zal zijn dat ze een aantal jaren de grootste smeerolie tanker van Europa heeft gehad. De 20 is namelijk begin jaren 80 volledig verbouwd van een K1 tanker naar een smeerolie tanker met alle mogelijkheden tot verwarming van de olie voor een goede verpomping, maar ook voorzien van gecallibreerde meet apperatuur om op de liter nauwkeurig een afleveringsbon te produceren. Deze afleveringen waren voor het merendeel bestemd voor grote schepen welke vaak in de Europoort af meerden. Daartoe is ook aan het schip zelf een en ander verbouwd om de bunkeraktiviteit goed te kunnen uitvoeren. Ook de zeewaardigheid is verbetert en het schip is minder kwetsbaar gemaakt op de voorsteven. Cas Thijsse, we kwamen hem al eerder tegen op de BP Holland 5 is er mee gaan varen. Onder staand een foto collage van de 20 met links onderin een afbeelding van haar als Vlist [Verenigde tankrederij]] welke naam ze sinds 1993 draagt.
Afbeelding

In 2004 plaatste BP een opdracht tot het bouwen van 4 tankschepen welke aan de hoogste normen [gespecificeerde BP eisen] moesten voldoen. Omdat BP zelf niet belast wil zijn met de dagelijkse exploitatie van deze schepen verhuurd zij deze aan organisaties welke juist uit deze dagelijkse exploitatie hun winstgevendheid ontlenen. Zo is in 2005 De smeerolietanker Victoria in de vaart gekomen. Gebouwd in opdracht van BP en door BP verhuurd aan VT om voor BP het smeerolie transport en bunkering zoals de BP Holland 20 dat deed te verrichten.
De smeerolie tanker Victoria
Afbeelding

Dat de communicatie en vastlegging van afspraken in het verleden anders was dan nu is duiddelijk en vanzelfsprekend. Maar wat ook anders was, is de ruimte welke men in acht nam voor onvoorziene omstandigheden. Onderstaand BP connossement uit 1949 aangegaan met de Verenigde Tankrederij. Het gaat hier om het VT bunkervaartuig Aerdenhout met schipper L.J.Ypma. Deze moet in de Merwehaven te Rotterdam 200 ton diesel gaan bunkeren in het zeeschip " Heranger".
Tekst spreekt voor zich.
Afbeelding

Tot slot nog een collage van voormalige verbouwde bunkerboten.
Afbeelding

De BP ers in de winter.

Mooi, maar ook belastend en soms erg zwaar voor zowel bemanning als schip zijn de perioden met ijsgang. Het schip krijgt het dan letterlijk zwaar te verduren en loopt soms ook veel schade op. Vanuit het oogpunt bevoorrading van de depots, wordt in een vorst periode door de maatschappij kosten nog moeiten gespaard om de klant te kunnen blijven bevoorraden. Het is logisch dat in de winterperiode het brandstofverbruik stijgt. Deze stijging neemt bij vorst sterk toe en wordt erg hoog bij strenge vorst. Natuurlijk zijn op de depots dan buffer voorraden aangelegd om pieken in deze perioden op te vangen. Moeilijker wordt het echter bij lang aanhoudende vorst als door het dicht vriezen van het IJsselmeer, kanalen en rivieren, de logistieke capaciteit naar de depots geleidelijk sterk wordt belemmerd. Met name de noordelijke provincies komen dan onder zware druk en moeten er alternatieve routes en distributie systemen worden bedacht. Maar zolang als er gevaren kan worden wordt er dag en nacht gevaren.In de jaren 60 had men nog geen vaartijden boek of officiële continudienst bij BP. Ook waren de BP schepen van toen nog niet voorzien van radar,bochtaanwijzer of ander geavanceerd navigatiemiddel. Maar de show ging door! De gezamenlijke oliemaatschappijen contracteerden ijsbrekers voor het IJsselmeer en rivieren al naar gelang wat opengehouden moest [mocht ]worden. Ook werden er walkapiteins tot konvooileiders benoemd, die dan in overleg met de planningsafdelingen van de rederijen rivier of IJsselmeer konvooien samenstelden en deze begeleiden. Konvooi varen was apart en vroeg ook een bepaalde mate van oplettendheid tenopzichte van je voorganger. Deze kon zomaar ineens vastlopen, of door een ijsveld ongewild van koers veranderen. Dit was zeker het geval als de ijsbrekers niet direct in de buurt waren, maar elders een probleem oplosten.

Ook de BP Holland 1 moest ongeacht haar leeftijd er aan geloven
Afbeelding

Maar voorafgaande aan het totaal dichtvriezen en de konvooivaart, was er vaak al een intensieve vaarperiode gepasseerd. Een voorbeeld aanloopperiode in deze, is de periode rond kerst 1962. Ik was toen matroos op de BP Holland 24, een verlengde kempenaar van 60 mtr. Kapitein was Gijs Haasnoot een katwijker. We moesten het in die tijd als het donker was, nog van onze ogen hebben. Geen radar, bochtaanwijzer of ander hulpmiddel stond ons ter beschikking. Het was zowel spannend als afzien. Nu na bijna 50 jaar zeg ik het was een van die ervaringen waar een mens body van krijgt.

Vrijdag, 21 december 1962
S ‘morgens om zes uur opgeschut in Panheel.
Door redelijk zwaar ijs naar Weert gevaren en gelost.
Leeg om 17.00 .Ballast getrokken in tank 2 en 4 ter bescherming voor schroef en lege doorvaart onder lage bruggen. [Pomp en leidingen afgetapt en gevuld met gasolie]
In slecht zicht vanwege vorst en rijp terug gescharreld naar Panheel.
Om 23,00 gearriveerd in Panheel. Vanwege het ijs 2 meter van de wal vastgemaakt.

Zaterdag 22 december
Om 6 uur afgeschut , problemen met de sluisdeuren vanwege ijsafzetting.
De maas afgevaren, al heel veel drijf ijs, ook hier veel problemen met het dichtdraaien van de deuren. Na 17.00 nauwelijks nog zicht en om de beurt op de uitkijk.Om 23.30 vastgemaakt in Weurt voor de sluis. Weers verwachting voor vannacht en morgen: strenge vorst en sneeuwbuien.

zondag 23 december
Om 7 uur als enige afgeschut en met het licht worden kop voor genomen.
Bij Ochten begon het te sneeuwen, met een harde noord oosten wind.
Met raam open naar de Botlek gevaren.
Door de zware sneeuwval nauwelijks zicht. Weinig op –af vaart.
Onderweg ballast er uit gepompt en leidingsysteem goed gezet voor laden.Pomp afgetapt en gevuld met gasolie.Op de rivieren nog geen ijs.Om 16.00 in een dikke sneeuwbui vastgemaakt bij BP Botlek. Kon naar huis , maar het openbaar vervoer zat vast in de sneeuw.
Met een tankauto van Schenk Transport meegereden naar Dordrecht.
Daarvandaan met de trein naar Sliedrecht.
Om 19.00 thuis met kerstverlof.

Maandag 24 december
Om 06.00 door de buurman gewekt. Kantoor had gebeld in verband met aanhoudende vorst direct naar boord komen. Laden voor Nijmegen. Om 6.30 met taxi naar Botlek.
Wegen waren glad en Hoogvliet leek wel ingesneeuwd. Om 8.00 aan boord. In de snijdende Noord Ooster buiten op steiger geladen en om 11.00 met een slecht tij naar Nijmegen vertrokken .
Na 17. op de Waal pik donker maar gelukkig geen hoge rivier.
Om 23.30 in Weurt geschut in een sluis vol met ijs.
Sluismeester waarschuwt dat als het zo doorgaat er morgen niet meer kan worden afgeschut.
Bij depot Nijmegen nauwelijks voor de wal kunnen komen.
Door achteruitdraaien, met het schroefwater het ijs tussen wal en schip weggespoeld. Om 01.00 vast.

Dinsdag 25 december [eerste kertdag]
Om 8.00 met de taxi en trein van 9.oo naar huis. Het vroor 10 tot 15 graden.

Donderdag 27 december
Gelost, maar onmogelijk om te vertrekken. Sluis Weurt schutte niet meer en de ‘BP HOLLAND 24” zit muurvast in het ijs.Het vriest streng en de verwachting is dat dit langere tijd zal aanhouden.

Vrijdag 28 december
Buiten op de dijk van Weurt geassisteerd bij de ‘BP HOLLAND 25’, die daar een voorlopige depotfunctie moet gaan ver vullen. Tankauto,s zullen via de bunkergiek van de 25 op de bevroren grasdijk worden bevoorraad. Aanvoer zal vanuit Pernis met andere lichters geschieden.

Zaterdag 29 december
De BP Holland 21 en HemiKsem van de VT zijn gearriveerd. Produkten overgepomp en hele dag tankauto's geladen.

Zondag 30 december
Samen met de matroos van de 21 wachtgelopen voor kachels en schip.

Maandag 31 december
In de middag naar huis voor oud en nieuw.
[Einde verslag]

Hier onder 2 winterse foto's van de BP Holland 25. Jan Bultje was toen de kapitein.

Foto 1 Varen we op het buiten IJ net onder de Schellingwouder brug door op weg naar de Lemmer. Het is winter 1962/1963 De foto is vanaf de brug gemaakt door een Journalist en heeft in veel dagbladen gestaan "Krakend het meer op" was de kop van het artkel. Om 16.30 voeren we onder de brug door. De andere morgen om 08.00 uur waren we in de Lemmer. Normaal draaiden we [als ik me goed herinner ] er 6 uur over. Overigens zie je hoe ondanks dat de 25 toen een relatief nieuw schip was de overbrenging van het roer vanuit de stuurhut met een as over het roefdek liep. [Ons roer viel nooit uit]

Foto 2: Sluit aan bij het winters verslagje. Het is Januari/februari 1964 De 25 ligt als drijvend overslag Depo tegen de dijk van Weurt, om het door het ijs onbereikbare depo Nijmegen van olie te voorzien. De tankauto's werden op de hardbevroren dijk via de bunkergiek van de 25 geladen. Naast de 25 ligt de BP holland 21 en een VTer, de Hemiksem . ze waren elk beladen met verschillende producten en pompten dit door de bunkergiek van de 25 dit naar de wal rechtstreeks in een tankauto. Het was een zeer koude periode, maar gelukkig deed de CV het goed en hadden we wel een fles aan boord om kouvatten te voorkomen.

[url=https://imageshack.us/photo/my-images/83 ... meero.jpg/]Afbeelding

Onderstaande foto geeft goed weer wat in het verslagje van mij is beschreven.
HAfbeelding

Zoals in het verslagje al verwoord lag de BP Holland 24 aan de binnenkant in gevroren.Hij heeft daar vanaf kerst tot eind februari gelegen.Tussentijds hebben we de machinekamer en verblijven geschilderd. Indien nodig assisteerden we bij op het "BP Dijkdepot" Bevrijd zijn we door de Fiat Voluntas X1X
Afbeelding

Winter 1963/1964

In deze winter begon het dus een week voor de kerst te vriezen en is het blijven vriezen tot eind februari. De 27 bevoorraadde in deze periode het Depot Groningen. Aanvankelijk via konvooi vaart over het IJsselmeer, maar omdat de vorst aanhield heeft BP met een coaster een vletlijn buitenom naar Delfzijl geopend. De 27 met een charter tanker de Paula werden in Delfzijl rechtstreeks beladen uit die coaster. [naam ben ik kwijt, er ook geen foto van] Met behulp van eigen kracht en sleepboten van Wagenborg werd er dag en nacht al naar gelang er product was gependeld op Groningen. Geladen ging dat aanvankelijk nog redelijk, maar werd ook steeds slechter. Leeg was het eigenlijk niet te doen omdat ballast trekken in de producttanks niet aan te bevelen was. Leeg werden de schepen letterlijk door en over het ijs gesleurd. Het schip raakte daardoor ernstig beschadigd en was op den duur vleugellam door schroef en roerschade. De boeg leek een ingedeukte koektrommel en op veel plaatsen in de zij ging je zien waar de spanten zaten. Dit ondanks dat in het ontwerp met name de boeg was versterkt voor zware ijsgang en het schip nauwelijks twee jaar oud was. Aan het einde van deze enerverende vorstperiode is de 27 met twee sleepboten via Den Helder, Alkmaar en Amsterdam naar Bolnes gesleept, waar hij in het dok weer als nieuw is opgekalefaterd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet alleen buitenboord, maar ook aan dek kon je soms behoorlijk met ijs en sneeuw vandoen krijgen.
In zo'n periode kon je het beste op een stookolie schip zitten. Dan had je geladen zelfs vloerverwarming aan dek.
Op een K1 schip was het vaak extra koud aan dek door de lage temperatuur welke het product met zich meebracht.
Afbeelding

HansH 50 jaar geleden. Net zestien, januari 1961. IJs hakken op de 20 voor het Depot Zwolle. De avond ervoor over het IJsselmeer gekomen met matige vorst en harde oostelijke wind.

Afbeelding

De volgende foto's zijn van de BP Holland 26 met IJsgang over Zeeland onderweg naar Antwerpen. Op het Rijn Schelde kanaal zat het op sommige stukken behoorlijk dicht evenals bij de Sluizen. Maar ook open stukken zie het passeren van de BP Holland 33 net voor dat hij [volgens mij] de Krammer opvaart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar op elke ijsgang komt net als aan het tij, een opvolgend gebeuren. Bij ijsgang is dat de dooi en voorjaar.

Afbeelding

De BPer in harde wind

In de jaren 60 was het gezien van uit de toenmalige binnenvaartvloot niet ongebruikelijk dat men op bepaalde plaatsen verwaaid lag als het meer dan windkracht 6 was. Met name buiten de Oranjesluizen, in de Lemmer, Antwerpen, Terneuzen, Hansweert of aan het einde van de Dordtse Kil lagen dan na een paar winderige dagen veel schepen in rijen van 5 of 6 dik verwaaid. Voor de tankvaart was dit nooit een probleem. Ook bij de BP was men niet bang voor slecht weer. Of het nu Zeeland was of IJsselmeer, blijven liggen was nooit een optie. Alles aan dek werd vastgesjord, de blinden voor de roeframen geschroefd, deuren, luiken, machinekamer en ontluchtingspijpen gecontroleerd en met verse koffie, brood en voldoende zware shag, zocht een ieder een plaatsje in de stuurhut. Veel BP bemanningsleden waren voormalige vissers uit Katwijk, voor hen was zwaar weer juist een soort herhalingsoefening waar ze van konden genieten.Het was dan ook altijd een mooi gezicht om met de BP 25 of 26 met hun ijk vrijwel op de waterlijn, geladen met veel wind te varen op de Wester-Oosterschelde of IJsselmeer.Onderstaande een serie foto's van BP ers waar het dek gespoeld wordt.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Veiligheid en Milieu

Twee begrippen welke zowel in het huidig maatschappelijk gebeuren als in het bedrijfsleven hoge prioriteit krijgen.
In de zestiger jaren lag dat aanzienlijk anders. Het woord milieu werd niet of nauwelijks genoemd en had aan boord feitelijk geen inhoudelijke betekenis. We waren om het zo maar eens te zeggen nog in de fase om van grof naar fijn te gaan. Nu is alles heel gedetailleerd geregeld. Ondergeschikt gemaakt aan wet en regelgeving, administratieve vastlegging en rapportages op meerdere niveaus. Wij hadden een dagreisrapport en daar bleef het bij. ADNR daar werd in overlegorganen al wel over gesproken, maar is pas voorzichtig in 1971 ingevoerd. Een tanker met certificaten van toen, of een tanker met de papieren van nu, enkel of dubbelwandig dat maakt niet uit, maar is voor wat betreft veiligheid en milieu een wereld van verschil.
Het enige meetinstrument wat wij aan dek hadden was een drukmeter op de Houttuinpomp. Verder werd alles visueel en vanuit ervaring geregeld. In de trunk zaten deksels met vlamkerende roosters. Deze zaten recht boven de peilkokers. Deze roosters moest je tijdens laden of lossen open leggen om vacuum trekken of druk opbouw te voorkomen. Bekijken of een tank al leeg of al vol was, moest door dezelfde roosters. Alle gassen van die tank werden wel door dat rooster geperst. Dus als je daar met je neus boven kwam, was je gelijk beneveld. Vaak lichtte je dan even het trunkdeksel op of lag je gewoon met open deksels te laden of te lossen. Het enige instrument om te kijken hoeveel liter er in een tank zat, was met de peilstok. Deze moest dan als een biljartbal worden aangekrijt op het niveau waar je dacht dat de vloeistof zou staan. Met een lap in je hand [anders zat het hele dek onder de olie] haalde je hem er dan uit om af te lezen. Per tank was een geijkte tanktabel waarop per cm de liters waren weer gegeven. Dat handmatig peilen gebeurde zowel na het laden als voor het lossen met een en dezelfde peilstok. Ontgassen gebeurde varende weg met de trunkdeksels op de knevel zodat ze 5 cm open stonden. Ook als je van Schiphol af door dichtbevolkte gebieden voer. Volgens mij roken ze ons een uur in de wind. Ballast werd vaak genoeg getrokken, want ongeacht de wind, er werd altijd gevaren. Deze ballast werd via een standpijp welke was aangesloten op het laad en los leidingsysteem rechtstreeks overboord gepompt. Ook ons biels water en ander afval ging veelal rechtstreeks overboord. Het in de tank gaan was niet aan regels of speciale voorzieningen gebonden. Je werd er vaak wel vrolijk van. Voor wat betreft brandveiligheid kan ik me alleen herinneren dat tijdens het laden van K1 producten de kachel en koelkast uit moest. Tijdens mijn 10 dienstjaren heb ik een keer op een veldje in de buurt van Rhoon een brandoefening gehad. Deze bestond uit het, met een brandblusser uitblazen van een brandende bak gevuld met brandstof.

Voor wat betreft veiligheid en adequaat handelen bij calamiteiten aan boord, werd behalve te voldoen aan de vanzelfsprekende en wettelijke eisen, ook de bemanningen in praktische zin onderwezen. Hiervoor werden naast de genoemde blus oefeningen aan de wal ook oefeningen aan boord gehouden voor het zetten van een stempel of het trekken van een reddingskleed bij bijvoorbeeld aanvaringschade. Dat het er bij een aanvaring ingrijpend aan toe kan gaan had de bemanning van de ‘BP HOLLAND 25’ en ‘BP HOLLAND 26’ al eens ervaren. Deze preventieve maatregelen werden periodiek geoefend. Daarvoor was op elk schip een soort EHBO kist voor het schip, ‘Calamiteiten kist’ genaamd.De instructeur / controleur bij deze oefening was een ervaren oud BP kaptein met een walkapitein functie. Van alle oefeningen werd schriftelijk verslag gemaakt, met zonodig aanbevelingen ter verbetering.Gelukkig behoefde de opgedane kennis van al deze preventieve oefeningen, in de praktijk zelden te worden toegepast.
Onderstaand een foto van een dergelijke oefening en de Calamiteitenkist waarin standaard het reddingkleed, hout en keggen lagen opgeslagen.

Afbeelding

Tot slot: Het einde

Het jaar 1990 was het laatste operationele jaar van de BP HOLLAND schepen. De BP vloot telde toen 28 bemanningsleden. Per 1 januari 1991 namen 7 bemanningsleden met een mooie 55 plus regeling afscheid van hun schepen en hun varend bestaan.7 bemanningsleden bleven in het smeeroliebunkerwerk in dienst en 14 bemanningsleden, [aan de namen te zien bijna allemaal Katwijkers], veranderden op die dag van werkgever en gingen tegen uitstekende voorwaarden over naar van Ommeren.

Afbeelding

Afbeelding

En met dit afscheid van de BP vloot, sluit ik ook mijn tekst af op dit forum. Dit met de hoop een informatieve bijdrage aan de categorie ' Rederijen ' te hebben geleverd. Inmiddels geniet ik evenals de jubilarissen boven,zelf ook van mijn pensioen. Ik groet u allen die dit leest en zij die nog varende zijn wens ik " Een behouden vaart en een goede wacht".
HansH


Afbeelding
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door k-k »

Hans, Het is een schitterend verhaal geworden en ik vond het een feest om al die plaatjes nog eens te bekijken. Denk dat ik niet de enige ben die je met dit verhaal een groot plezier hebt gedaan. Gr. Klaas
HansH

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door HansH »

Klaas

Bedankt voor je compliment. Zelf heb ik er ook heel veel plezier aan beleefd.
Het bepaald je bij een stuk van je leven dat achteraf gezien heel nuttig en waardevol voor je is gebleken en veel leuke herinneringen in zich omdraagt.
Al schrijvend kwamen die langs en soms heel gedetailleerd alsof het gisteren in plaats van ruim 40 jaar geleden gebeurde.

Een hartelijke groet, Hans
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door jando »

Hans,

dit was werkelijk mooi zeg, veel van mijn dorpsgenoten voeren bij Boenen en Poetsen prachtige foto's ik hoop dat je er stiekem nog een beetje mee door gaat.

Gr Jan
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door k-k »

Hallo Hans, Soms is het net of ik met een natte ontsteking kamp, maar nu is hij even droog en komen de BP Holland 15 en 22 voorbij.
De BPH 15 was van origine een klein landingsbakje waar een tankertje van is gemaakt. Er stond een 20 PK 2 cilinder Kromhoutje in. Toen het bij BPHM uit dienst ging is het bij De Hoop in Schiedam aangepast om op de BP Raffinaderij in Europoort als oliebestrijdingsvaartuig te dienen. Samen met een collega mocht ik haar van Schiedam naar Europoort varen. Eerst even een beetje les van de werf (dhr Kunst) m.b.t. starten enz. en daar gingen we. Was voor ons een hele onderneming. Op de Nieuwe Maas het tij mee. Te BP Botlek aan om te bunkeren. Tegen stroom naar de Hartelsluis, waar de sluismeester om de meetbrief vroeg. Gelukkig vonden we die in een kast in het vooronder. Op het Beerkanaal probeerden we nog over een meerboei heen te varen. Ik zat net een appeltje te eten en lag opeens bij m'n maat op schoot. Maar het was een stevig scheepje en heeft er niets van over gehouden. Regelmatig werd er met het ding geoefend en eens heeft men het gepresteerd om bijna het zeegat uit te drijven. De Havendienst heeft haar toen voorspan gegeven om tegen de stroom in terug te komen.
Toen ze aan vervanging toe was kregen we de BPH 22 in bruikleen. Daar stond een 40 pk 4 cilinder Kromhoutje in. Was in vergelijking met de 15 een modern scheepje. Heb haar na een werfbeurt in de Waalhaven wel eens geinspecteerd.
Uiteindelijk is het een recreatiescheepje geworden en heeft nog jaren in Tholen gelegen. Ze was toen van Jan Schot. Zijn broer Wim werkte vroeger bij de Haas en later ook bij de BP Raffinaderij. Af en toe kwam Jan met het scheepje naar het Brielse Meer en zagen we haar terug. Groeten, Klaas
HansH

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door HansH »

Helaas Jan

De pot is leeg. Wat ik aan materiaal in huis heb, is vrijwel geheel verwerkt.
Maar ik heb wel een tip voor je. Inderdaad veel van je dorps genoten hebben bij Boenen en Poetsen hun Brood en hun beetje verdiend. Zoek ze eens op en activeer ze om hun inbreng in dit forum te geven.

Succes he!! Gr. van HansH
HansH

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door HansH »

Hoi Klaas

Ja de 15 herinner ik me ook heel goed hoor, maar ik had er geen foto van. Vond ik wel jammer. Het was net een langwerpig doosje waar een punt aan gevouwen was. In mijn tijd voer Jouke Wiltens er mee. Bij de BP voeren toen de Gebr. Wiltens, Jouke en Rinus [schippersjongens uit het Noorden] Jouke voor dus op de 15 en Rinus met de 28. Het waren heel geschikte mannen en ondanks dat ze niet uit Rotterdam kwamen sprak met name Rinus plat Rotterdams. Jouke wat minder ook stotterde hij wat. Rinus was altijd schoon gekleed en ook de 28 zag er netjes uit. Maar Jouke was zo vet als bagger. Er werd altijd gezegd: "Van Jouke zijn overall kun je een extra bunkertje doen". Ook bij hem aan dek, was het altijd glibberig. Maar hij was er zelf zodanig aan gewend, dat hij zelfs aan de wal liep alsof hij elk moment kon uitglijden. De olie spoelt er vanzelf weer af zei hij altijd. Ik heb de 15 wel eens van de Binnenhaven/Rotterdam naar Den Helder moeten brengen. Dat is een heel eind als je alleen ben. Gelukkig zat de zondag ertussen dus ben ik zaterdagavond met de trein naar huis gegaan. In Den Helder moest ik de daar gestationeerde BP er vervangen en tijdens zijn vakantie kreeg de vaste bunkerboot een werfbeurt. Weet nog dat ik daar in 1968 voor het eerst een draagvleugelboot zag en mocht hem zelfs bunkeren.

klaas, nu je de kar met lontjes eenmaal draaiend hebt komt er misschien nog wel meer, groetjes he!! Hans
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door Wrijfhout »

Prachtig onderwerp, heb nog niet alles gelezen, maar dat gaat zeker gebeuren. Hierbij een kleine fotobijdrage van mijn kant,

gr. Harry

Afbeelding
Op de eerste pagina zag ik de BP Holland 30 gefotografeerd vanaf de spoorbrug in Zuidhorn, hier ligt het schip in Weert.

Afbeelding
BP Rotterdam op het A.R.-kanaal.

Afbeelding
BP Holland 26 omstreeks 1980 op de palen voor Gaarkeuken aan de Groningse kant.

Afbeelding

Afbeelding
BP Holland 27 bij Gaarkeuken varend richting Groningen.

Afbeelding
BP Holland 33 op de kegelplaats bij de Paddepoelsterbrug.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door k-k »

Tegen Harry kan en wil ik natuurlijk niet op, maar zoals Hans stelde, de kar draait en voor dat ik hem stil zette schoot me te binnen dat ik een plaatje van de ex BPH 22 moest hebben. Gisteravond wist ik opeens waar! Hier vaart ze onder de naam Snuffel.
Snuffel veerse meer 26 -04-07 006.jpg
Snuffel veerse meer 26 -04-07 006.jpg (122.9 KiB) 648 keer bekeken
Hans, je had het over een draagvleugelboot en bunkeren. Ik weet dat Harm Jager foto's heeft dat BP in Papendrecht een draagvleugelbootje heeft gebunkerd (met een tankwagen). Als bunkercontroleur was Harm daarbij. Harm weet intussen van dit topic. Misschien dat hij reageert. Groeten, Klaas
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Benzine & Petroleum Handels Maatschappij B.P. Tankers

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi mannen, dat fotomatriaal en de verhalen, komt mij ook bekend voor heb van 1976 tot 1980 bij Zwaans vd. Heuvel als schipper gevaren.
Toen we met mijn vader grind voeren in de sixties op Roosendaal voer de B P er ook nog naar toe, ik dacht dat op één van die schepen een schipper Osterman voer
Nogmaals leuk al die nostalgie.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie