Rederij Vroege, Alblasserdam

dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

Leonidas 4

Bericht door dajo van dijk »

Deze tanker is in 1934 gebouwd bij L. Smid & Zn. te Kinderdijk.
Afmetingen 47.14 x 6.04 x 2.00 meter
284 ton, laadruimte 360 m3.
3 cilinder Bolnes 150 PK.


Ronald,

In 1937 waren mijn ouders pas getrouwd toen zij aanboord van de
Leonidas 4 zijn gaan wonen. Het schip lag geladen in Alblasserdam en
konden gelijk vertrekken voor hun eerste reis naar Straatsbug.
Mijn vader is tot zijn pensioen in dienst geweest bij firma J. Vroege.

In de jaren 1937 -1938 is er ook een Leonidas 6 geweest van ongeveer 600 ton. Daar ze veel pech met dit schip hadden is het verkocht aan
een Duitse firma. In de jaren '50 heb ik dit schip nog zien varen onder de
naam Rheinpruizen 2 ( het nummer weet ik niet zeker ).
Wie kan daarover vertellen of heeft daar een foto van?

Op de foto van 10 aug. 2005 , proefvaart Leonidas 3, is de kapitein
Van Dijk, mijn vader ,Evert van Dijk.


groetjes, dajo.


.
dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

De eerste Leonidas 6.

Bericht door dajo van dijk »

Gert,

Bedankt voor je reactie, maar ik twijfel wel of dat schip de eerste
Leonidas 6 is. Het is wel 55 jaar geleden dat ik hem op de Rijn heb
zien varen. Daar kom nog bij dat ik een mail heb ontvangen van JCV
( hartelijk dank ) en hij schrijf het volgende:
"De Leonidas 6 is in 1935 gebouwd bij L. Smid
5785 lang 754 breed 225 diep, 500 pk khd
In 1940 verkocht aan Franz Haniel als Rheinpreussen 2
In 1967 verkocht als AVANTIE, verder onbekend."


Groetjes, dajo


.
Afloskapitein
Berichten: 759
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Dajo en andere,

In het magazine van vereniging de Binnenvaart heeft pas een artikel over de firma gestaan.

Een foto van de eerste Leonidas 6 heb ik wel, maar het schip staat hier niet helemaal op. Als ik weer thuis ben (en even tijd heb) zoek ik deze op en zal hem plaatsen. Volgens mij was het een dubbelschroever.

Ik hoop dat de tongen van de vorige schrijvers in dit topic door deze nieuwe berichten weer los worden en wie weet heeft men nog aanvulligen hierop.

m.vr.gr. Ronald.
m.vr.gr. Ronald
Henk van Dijk

Leonidas 4, firma Vroege

Bericht door Henk van Dijk »

Hallo allemaal,

Door mijn broer Dajo v. Dijk ben ik gewezen op deze site van de firma Vroege. Ook ik kan het een en ander vertellen over deze rederij. nadat mijn broer in militaire dienst moest ben ik bij mijn vader als stuurman begonnen op de Leonidas 4 dat was in 1953. samen heb ik met mijn vader de Leonidas 6 van de werf gehaald en dat was nog voor de Leonidas 3.
later ben ik naar PHS van Ommeren gegaan. jaren later werdt ik benaderdt door Leendert Vogel die de ex Leonidas 3 uit een falliesement had gekocht. daarop heb ik ook nog een jaar als kapitein gevaren. ik vindt het erg leuk om dit allemaal weer terug te zien. uiteraard heb ik nog verschillende verhalen en foto's die ik kan plaatsen. onderanderen een luchtfoto van de Leonidas 4 op de oude zaak in Alblasserdam en nog diversen foto's van de Leonidas 4 op de Neckar. bij intresse kan ik deze foto's plaatsen of opsturen.

groetjes, Henk.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Het artikel in blad De Binnenvaart is geschreven door W. van Heck en er staat van ieder schip minstens een foto in.
Misschien kun je contact zoeken via hun website https://www.debinnenvaart.nl.
Meestal hebben ze nog wel extra nummers liggen.
Ik heb het artikel hier voor me liggen, het staat in nr 1 van 2007 en het is 11 pagina's groot.
De eerste Leonidas VI is in 1967 via Hego in Krimpen verkocht als Avanti (2104111) aan dhr A.Vos in Sleeuwijk en op 20-3-1970 verkocht naar Belgie, daarna onbekend.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

Leonidas 1

Bericht door dajo van dijk »

De Leonidas 1 was het eerste schip die de firme J. Vroege heeft laten
bouwen.
Het is gebouwd bij werf '' De Noord " te Alblasserdam in 1932,
bouwno. 511 en groot 89 ton.

Afbeelding

De Rederijvlag


In dit forum, onderwerp "Strenge winters", pagina 4, is een foto van de
Leonidas 1 in kruiend ijs. Het verhaal dat mijn vader vertelde was, dat
de bemanning het moeilijk had en hebben met planken en ladders de
vaste wal bereikt.
Ik dacht dat ook de Leonidas 9 er bij betrokken was, maar weet het niet
zeker.

Morgen ga ik naar Dordrecht, de verening De Binnenvaart, om het
artikel over de Leonidas 4 te lezen, waar ik als baby, peuter, kleuter en
als tiener tot September 1956 op heb gevaren.


groetjes, dajo


.
dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

Leonidas IV , 1940 - 1945

Bericht door dajo van dijk »

Ik zal een kort stukje schrijven over het mts Leonidas IV in de
periode 1940 - 1945.

Op 11 Mei 1940 lag het schip afgemeerd bij de firma J. Vroege, de thuishaven, geladen met 180 kubieke meter benzine. Op die dag werd Alblasserdam gebombardeerd en ook terrein aan de Kade van de firma
J. Vroege werd getroffen. Er brak brand uit op het terrein en een petroleumtank vatte ook vlam en deze kwam als een raket over de Leonidas IV heen en kwam midden in de Noord terecht.
Het resultaat was dat het schip geheel uitbrandde, maar de benzine vatte geen vlam, dankzij de vlamkerende roosters. Mijn ouders en ik en de matroos waren alles kwijt. We zijn toen tijdelijk in Krimpen a/d Lek gaan wonen.
De wederopbouw, zowel aan de wal als van Leonidas IV, werden al snel uitgevoerd en terug naar boord gegaan.

Daarna werd de Leonidas IV gevorderd om de marineschepen te bunkeren die in Merwedehaven en in de Waalhaven lagen. De meeste tijd lagen we in de Lekhaven.

In Sept 1944 kreeg mijn vader te horen dat de schepen naar Duitsland moesten varen. Mijn vader vertelde toen dat we "motorpech" hadden en werden met een sleepboot naar de machinefabriek Bolnes aan de Zaag gesleept.
Met een roeiboot zijn we af gehuisd om tijdelijk in Krimpen a/d Lek
te gaan wonen.
Na de bevrijding kreeg mijn vader te horen dat het schip in de Den Helder lag. Hij heeft toen zijn fiets weer rij klaar gemaakt en is toen in
2 dagen naar Den Helder gefietst om het schip op te halen. Is toen terug gevaren naar Krimpen a/d lek en zijn we als gezin er weer op gaan varen.



groetjes, dajo


.
Henk van Dijk

Rectificatie van bericht 14-4=07

Bericht door Henk van Dijk »

Rectificatie van bericht 14-4-07
Onlangs heb ik een berichtje geplaats i.v.b.de leonidas 4dat ik in 1953 bij mijn vader aanboord ben gekomen(Evert v Dijk)Na dat mijn broer(Dajo v.Dijk)van boord is gegaan van de leonidas 4,heb ik zijn plaats in 1956
ingenomen.Vanaf 1956 tot 1963 in dienst geweest als stuurman bij de firma J.Vroege.Hopelijk heb ik je niet in verlegenheid gebracht met het verkeerde jaartal te vermelden.Sorry Grote broer,het was en is een typfout.
Het knulletje Henk.
groetjes
dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

LEONIDAS IV

Bericht door dajo van dijk »

Deze foto is gemaakt in het jaar 1946.

De Leonidas 4 ligt te lossen bij de ESSO in Den Haag in de Laakhaven.
Het schip is jaren verhuurd geweest bij de ESSO. We deden de
binnenlandse depots van de Esso bevoorraden , zoals Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Arnhem, Venlo, Utrecht, Amsterdam, IJmuiden,
Den Haag, Terneuzen.
De tankersvloot van de ESSO was toen nog niet zo groot.
Dit hebben we jaren gedaan.


Groetjes, dajo


.
Bijlagen
Laakhaven.jpg
Laakhaven.jpg (428.84 KiB) 1710 keer bekeken
dajo van dijk
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2007 13:47
Locatie: Rotterdam

LEONIDAS IV ( achterschip )

Bericht door dajo van dijk »

Ronald,

Het artikel over de LEONIDAS IV gelezen in BINNENVAART 2005/6
(wel wat laat) en daar heb je over verschillen taz van nieuwbouw en
luchtfoto.
Op de luchtfoto is de LEONIDAS IV verlengd, daar later meer over.
Nu heb ik een foto nan het achterschip geplaatst.

Afbeelding

Onder de stuurhut en de brug is de pompkamer, ingang aan sb-zijde.
Dan 2 ramen, dat is de machinekamer, ingang aan sb.
Dan de woonruimte, deze is na de brand van 1940, van binnen enigzins
veranderd en 1 raam erbij gemaakt.
Er is toen een scheiding gemaakt tussen keuken - woonkamer door over
de breedte van het schip een wand te plaatsen met een schuifdeur.
De deur ( sb en bb ) waardoor je naar binnen gaat, kom je in de keuken.
Dan zie je 2 ramen voor de woonkamer.
En 1 raam voor de slaapkamer, 1 aan sb en 1 aan bb.


Groetjes, dajo


.
Plaats reactie