N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Gert Schouwstra »

Zonet nog even met mijn vader overlegd, waarom de NPRC zegelboekjes had. Het was natuurlijk de tijd dat er nog geen teelcommunicatie was en dan was zo'n tegelijk een soort open boekhouding voor elke beambte die je maar tegen kwam. De NPRC had direct na de oorlog een aantal jaren het monopolie op het vervoer naar Duitsland. Alle particuliere Rijnschepen moesten toen verplicht lid van de NPRC zijn. Je moest per reis aan kunnen tonen dat die "legaal' was. Het zegelboekje was tegelijk ook nog het bewijs dat je internationaal voer, daarmee had je recht op bijvoorbeeld extra lijnolie en andere scheepsbenodigdheden.

Bekend is de zogenaamde "Stop van Ternaaijen",maar er was ook een "Stop van Lobith". Daar werden de schepen tegengehouden die geen zegelboekje van de NPRC voor die reis konden laten zien. Toch was er een mogelijkheid om hier onderuit te komen. De motorsleepboot "Tromp" was één van die zogenaamde blokkadebrekers. Die voer veel in Duitsland en omdat Lobith de enige plaats was waar gecontroleerd werd voer hij via Delfzijl-Emden, daar werd niet gecontroleerd en zo kon hij door heel Duitsland heen varen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Kees Keijzer »

Kees Keijzer schreef:We zullen dit topic maar weer eens een lift geven met iets uit het verleden van de N P R C ;
Ik was de afgelopen twee weken aan boord opde "Ferox"van André Gerritsma voor een reis naar Budapest, dat was overigens erg interessant maar heeft weinig met de topic te maken.
André liet mij een boekje zien van een van zijn vorige schepen waar van de eigenaar bij lid van voormelde club was.
Het boekje lijkt wel wat op het reizen boekje van de binnenlandse beurs, de R V I , ook met zegels, hier onder een viertal foto's;
Misschien dat Gert of een andere oud N P R C er er nog een verhaaltje bij heeft.
Gr, Kees.
Het is de de dordmunder "Nellie",later "Promenade" van Gerritsma daarna ging het schip naar z'n neef ook een Gerritsma als "Lion", onder die naam gesloopt.
Gr, kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door klipper »

Lion stond geen motor in. werd geduwd door duw/sleepboot Scheveningen. Gr
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik heb de LION hier geduwd door de Sterna. De Scheveningen heb ik ook maar dan met de Promenade en later de Anda.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi, Harry
Op jouw foto heet het schip nog "Promenade" met de boot "Sterna"er achter, beide op naam Van André Gerritsma de boot werd in 1991 vervangen door de "Scheveningen" daarna is op de dordmunder bij Kleinstra in Maasbracht een nieuwe opbouw geplaatst.
In 1999 verkocht André het schip en boot aan zijn neef R. Gerritsma die er "Lion"opzette, op zijn beurt kocht André de verlengde klein Franse motor "Nellie-H"van Hamstr, die hij naar zijn vrouw "Gerda"noemde.
In 2006 kwam de volgende stap; De in 1987 bij Peters in Kampen als "Tafelberg"voor Koelink gebouwde "Paul Devaux",
Andrébracht het schip in de vaart als "Ferox"
En om weer bij het topic uit te komen dat schip heeft een N P R C vlag in de mast;
Afbeelding
Hier een foto van het schip op een foto van Brander waarvoor dank;
Afbeelding

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
"Gij kleingelovige..." Er staat toch echt LION op de kop Kees. En naast de stuurhut staat A. Gerritsma, maar, het schip heeft een ander nummer dan de Promenade, nl. 2101637

Afbeelding
De Promenade 2304740 met de Sterna

Afbeelding
Promenade al aardig gemoderniseerd, alleen de motor ontbreekt nog... Sleepboot Scheveningen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Je Godsdienstleraar zou trots op je zijn dat je dit citaat zo welgekozen gebruikt, ja ik ben net Thomas eerst zien en dan geloven :oops:
Ik ga het bij André navragen.
Gr. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Het raadsel is opgelost;
Die "Lion"op jouw foto was van die voormelde neef van André, daar heeft hij ook die "Sterna"aan verkocht.
De "Promenade"en de Scheveningen werden ook aan die neef R. Gerritsma verkocht en die eerste "Lion"werd gesloopt de naam "Lion" kwam op de "Promenade" te staan.
en is ook weer gesloopt beide boten varen nog wel de "Sterna"als recreant en de " Scheveningen" tot kort voor bij de "Anda"
Dus we zijn er uit.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Kees Keijzer »

Tijdens mij Donaureis was ik net te laat om een goede foto te namen van een schip wat jaren lang voor de N P R C heeft gevaren, nl. als "Ideaal II" van Oudakker, het schip lag beneden de sluis van Regensburg;
Afbeelding
Hij vaart daar als "Revolution" onder Slowaakse vlag

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Westeind »

Vanmorgen kwam "Jan" voorbij ,ik heb m maar even tussendoor gelaten met zo`n loopvrachtje .. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie