Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Ben, Ik zag dat ik deze vraag op het kustvaartforum al had beantwoord, maar hier nog niet. Van Harrie Dost (Nimrod) had je al antwoord en hij kan het nog beter weten dan ik.

Er zijn altijd kleine details die verschillen:
Het achteranker zit aan Sb in plaats van in het midden en er zitten twee patrijspoorten in de roef in plaats van één, dus niet de Drechtstad of de Fiducia. Ook mist de sleepinrichting en ligt het achterschip te hoog in het water.
De draagarmen van de seinbakken zijn niet haaks maar diagonaal: niet de Neptunia.
Drie achterbolders ipv één: niet de Hendrik-T, Fantastica, Romantica of Neptunia

Het moet dus de Esperance zijn, die had drie achterbolders en is opgeleverd in jan 1961. Zo te zien is hij helemaal vaarklaar. Misschien is hij daar teruggekomen voor een kleine reparatie? v/d Schoot was natuurlijk ook eigenaar van het schip en zal het reparatiewerk wel aan zijn eigen werf hebben uitgevoerd. De schepen waren in drie maanden gebouwd, dat ging vrij ruig en er zat hier en daar nog wel eens een stukje ijzer op de verkeerde plaats. Verder was van der Schoot best wel zuinig, dus het kan ook zijn dat hij bij de eigen werf ligt om in de thuishaven vrij van havengeld te zijn.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze meer dan een jaar over de Cornelis v/d Schoot gebouwd hebben.
Anderzijds... van de Neptunia (jan 1962) weet ik dat hij bouwnummer 26 had. Op 2 november 1960 had de werf al bekend gemaakt dat ze 5 kempenaars en de coaster Cornelis van der Schoot en daarna nog een coaster gingen bouwen en zo werk hadden tot 1963. Daar kwamen in 1961 zomaar nog twee extra kempenaars tussendoor, van mijn vader en zijn broer. Misschien is dat een verklaring dat de bouw van nr. 22 wat langer geduurd heeft. Dit verhaal zou jouw foto dateren op februari/maart 1961.

Van ons eigen schip, de Drechtstad weet ik het bouwnr. niet meer, maar mijn vader dacht aan nr. 23. De kiellegging daarvan was in april 1961. Als het nummer klopt moeten de Fiducia nr. 24 en de Fantastica nr. 25 geweest.
Afbeelding
Leeuwarder Courant - 2 november 1960.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Jan Stolp »

In de Wyt's Digest van 1962 staat de Drechtstad vermeld met bouwnummer 20,Gert.
Groeten
Jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Gert Schouwstra »

dank je Jan, ik was het echt kwijt en ik had bij de sloop niet meer de gelegenheid de werfplaat er af te halen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Ben »

Heren, bedankt voor alle info n.a.v. de foto met een onbekende kempenaar.
Als aanvulling op het bericht van Gert met de lijst van de 7 kempenaars gebouwd bij scheepswerf Harlingen nog de resp. bouwnummers.
Hendrik T. - nummer 7, Esperance - 17, Romantica - 18, Fantastica - 19, Drechtstad - 20, Fiducia - 21 en Neptunia - 26.
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Ben schreef:Heren, bedankt voor alle info n.a.v. de foto met een onbekende kempenaar.
Als aanvulling op het bericht van Gert met de lijst van de 7 kempenaars gebouwd bij scheepswerf Harlingen nog de resp. bouwnummers.
Hendrik T. - nummer 7, Esperance - 17, Romantica - 18, Fantastica - 19, Drechtstad - 20, Fiducia - 21 en Neptunia - 26.
Bedankt heren voor de informatie omtrent de Esperance, ja als 17 jarige had ik wel op dat schip gevaren en wij waren er natuurlijk ook bij met de bouw, maar het bouw nummer was mij ontschoten en wij worden ook een dagje ouder.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Gert Schouwstra »

Wel leuk dat je aan de bouwnummers kunt zien dat nummer 20 en 21 in de bouwserie zijn tussen gevoegd. In die tijd hadden de werven volop werk en duurde het soms wel twee jaar voor een schip werd opgeleverd. De Drechtstad en de Fiducia werden in het late najaar van 1960 besteld, net toen de werf het vlak van de Esperance had gelegd. Die werd in januari 1961 opgeleverd en een paar maande later hebbn mijn ouders in Clabecq (Klabbeek) op de Brusselse vaart met de familie Dost gebuurt en het nieuwe schip bekeken.
In april werd de Romantica (nr 18) afgeleverd, de Drechtstad (nr 20) kwam in juli en de Fiducia (nr 21) in september. De Fantastica heeft bouwnummer 19, de kiellegging was dus eerder, maar dat schip werd pas in oktober na de nummers 20 en 21 opgeleverd. Het werk aan dat schip werd dus gewoon opgeschoven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Afbeelding

Gert dit is de Esperance gebouwd in 1961,voor de stuurhut is het naamplaatje met bouwnummer,ik kan het van hier niet zien welk nummer het is.

gr. Harrie Dost
Willy Bondewel
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 okt 2012 15:23

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Willy Bondewel »

Hallo Als u meer wil weten van de Twente Rupel ga maar kijken op pag 588 van Leo mijn jeugd, daar heb ik wat foto's geplaatst van de Wilcor de oude Twente Rupel, ik heb dit schip gekocht in de winter van 1963 en tot 1970 en doorverkocht naar België en daar heeft hij de naam Luciene gekregen van Mouton uit Heer Agimont, groetjes en succes Willy Bondewel.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Wie weet wat er met de Vrijbuiter is gebeurd? Volgens de boekjes: in 1994 'afgevoerd', maar waarheen? Het schip heeft lang voor Twenthe Rijn gevaren.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Hier heb ik nog de Romantica gebouwd in Harlingen 1962
Half geladen met kalkstenen voor Delfzijl. Dit was in Engis,boven Luik.

Afbeelding
Plaats reactie