Bitumenvloot Smid & Hollander

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander

Bericht door k-k »

Harry,
Mooie ploatjes van "Pik en Teer". Volgens mij hebben we daar begin vijftiger jaren met de "Hoop op Zegen" wel eens aanmaakturf geleverd. Lagen dan bij Lammert Holman voor de deur. Heb contact gehad met Martin van Dijk. Hij heeft min of meer toegezegd nog iets toe te voegen m.b.t. de Oktana's een paar pagina's terug.
Gr. Klaas
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander

Bericht door Kees Keijzer »

Op dit fotootje liggen we met de "Lemna" bitumen te laden bij de Nynas in het vierde havendok in Antwerpen;
Afbeelding
voor Smit & Hollander in Hoogkerk, we losten dan voor de brug van Vierverlaten aan bakboord op het kaaitje in de kleinere schepen van S. & H. De "T.M. van Dijk" de "Geert Jan" en de oude Salf spits.
Je ziet op het plaatje dat in de zeventiger jaren alles nog mocht, zo aan dek lopen bij een raffinaderij staat nu bijna de doodstraf op. De stoom die JE uit de trunks ziet komen komt omdat de vorige reis stookolie was, door de temperatuur boven 100 C' komen de waterdelen vrij als stoom, je ziet op de temperatuurmeter op de trunk dat de lading lekker warm is, bijna 200 ' C' Bij ons opzij ligt de "Zostera" van de zelfde rederij.
En hier zijn we bijna op de losplaats, misschien hoort Harry mij wel horen melden op z'n scanner; De "Lemna" voor de spoorbrug van Zuidhorn, richting Groningen, is er nog tegenvaart?
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Danny

Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander

Bericht door Danny »

Afbeelding

de Lukas 02205683 bij de Nesciobrug
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Vandaag weer een vreugdevolle dag, want dat is het als ik weer eens een plaatje heb bemachtigd waarvan mijn vermoeden werd bevestigd. Toen ik dit fototje voor het eerst zag wist ik direct dat ik het schip kende, maar het kwartje wilde niet direct vallen. Het is een opname uit 1943 met op de voorgrond Duitse soldaten die aan het oefenen zijn met rubberboten. Op de achtergrond zie je nog een pontonbrug of iets dergelijks, in elk geval een noodbrug. Toen ik de foto thuis eens wat nauwkeuriger bekeek viel het kwartje wel: Die broodwagen op de roef waarop de naam waarvan een paar letters herkenbaar waren, het gaat om de Luikina van de Gebroeders Siersema uit Leens. Hier nog als drogeladingschip, later omgebouwd tot bitumentanker. Je ziet dat ze er tijdens de bezetting nog een zeiltje bij zetten... Maar waar mag dit in vredesnaam zijn? Holland, juli 1943, Woung (althans dat maak ik er van) staat er achterop.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Jan van der Doe »

Toevallig de geschiedenis van de Rederij zitten lezen in het blad 'Binnenvaart' van april 1998, geschreven door J.Smit, met mooie foto's en een vlootlijst.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Wrijfhout »

Deze foto heeft een boel bij mij losgemaakt, in de zin van: wat is het verhaal hier achter. Heb gisteravond nog even met een kennis gebeld om te vragen of er misschien nog een van de broers Siersema leeft, maar dat is helaas niet het geval. Wel bracht hij mij nog even in herinnering dat de Lukina hier nog een sleepschip is, als je goed kijkt kun je nog net de bovenkant van het grote sleeproer zien. Dat gegeven was mij geheel ontschoten maar ik zal het vandaag nog eens nalezen in de stukken uit de Schuttevaer die Frits Loomeijer ooit heeft geschreven. Je hoort hier nog meer van,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Wrijfhout »

In het tweede deeel van een artikelenserie die Frits Loomeijer in 1984 schreef wordt de onstaansgeschiedenis van de Luikina beschreven.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Jan Stolp »

Ik wil niet afwijken van het topic maar die Swastika is dan zeker het schip wat nu nog in Friesland rondvaart als de rondvaart boot Simmerwille.
Ik weet dat dat een "jacht" was vroeger en Swastike heette.
Een creme schip met veel hout in de opbouw .
Groeten Jan
Afbeelding
De Simmerwille van Brouwer uit Joure.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Wrijfhout »

Inderdaad Jan, de Simmerwille is de vroegere Swastika die je hieronder ziet met de familie Botje in vol ornaat aangetreden voor de fotograaf.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Jan Stolp »

Dat ziet er wel prachtig uit zo!
Plaats reactie