Bitumenvloot Smid & Hollander

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Hier het verhaal over de Swastika..

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
G.H.Hagels

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door G.H.Hagels »

Hallo Harry,

Het verhaal van de Swastika klopt als een bus , de Febe lag altijd bij

Scheepswerf J.Vos en Zn aan het Winschoterdiep.

Ik zelf heb hem nog meehelpen klaar te maken voor de verkoop

toendertijds .

Ik heb hem nog op een foto staan uit die tijd als Febe , maar ik weet niet hoe

ik hem moet Plaatsen , ik heb hem van 1 van de zonen van Vos.

Vr Gr Gerrit H Hagels.
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:

Bericht door Afloskapitein »

Afloskapitein schreef:
leen louwerse schreef:Wrijfhout, er was inderdaad nog een Oktana, maar zonder een 1,
deze was van Reederij Hansweert te Hansweert.
blijkbaar wist men dat. Om misverstanden te voorkomen daarom blijkbaar
er maar een 2 achter gezet. Dit schip was trouwens gebouwd in 1961
Bij de Hoop te Schiedam en mat 500 ton. IVR nummer 2311094.
Misschien dat Kees Keijzer dat weet. Deze Oktana is dacht ik later de Dintelstroom geweest van van der Sluijs. Afmetingen ongeveer 54 x 6,70 hoofdmotor een Stork van 180 pk. Een mooi gelijnd schip en manouvreerde zeer goed. Helaas ook al gesloopt....

m.vr.gr. Ronald
Ronald, Dat klopt, miijn baas heeft voor dat ik er in dienst kwam dat schip gehad als "Dintelstroom" met een Stork er in, ik dacht een vijf cylinder 235 pk. Gr, Kees.
Gevonden op https://www.gahetna.nl

De Oktana opgetuigd met een lijntje wimpels.
Hier varend voor de OK, zie vlag en bord.
Lokatie onbekend


https://proxy.handle.net/10648/4f596541- ... 8e8b1d9835
m.vr.gr. Ronald
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander

Bericht door k-k »

k-k schreef:Harry,
Mooie ploatjes van "Pik en Teer". Volgens mij hebben we daar begin vijftiger jaren met de "Hoop op Zegen" wel eens aanmaakturf geleverd. Lagen dan bij Lammert Holman voor de deur. Heb contact gehad met Martin van Dijk. Hij heeft min of meer toegezegd nog iets toe te voegen m.b.t. de Oktana's een paar pagina's terug.
Gr. Klaas
Martin heeft niets meer toegevoegd, maar wel heeft hij me verteld dat van Dijk de Erica heeft gekocht om voor OK stookolie te gaan vervoeren voor wat klanten in het Noorden van het land. Dat scheepje is toen de Oktana 3 genoemd. Geen idee hoe lang ze onder die naam heeft gevaren.
De Oktana ken ik vanuit de tijd dat we met de Alioth voor Gulf voeren. Dat was van 1962 tot 1966. Rederij Hansweert was van oliehandel Ribbens. Als schipper zat er toen A. (Bram) Hage op. Later is Bram voor zichzelf begonnen, maar heeft wegens de gezondheid moeten stoppen.
Martin van Dijk ken ik al vanaf de schippersschool in Sneek (1955). Van 1958 tot 1962 zaten we op de Mulo in Groningen en eind 60-er jaren zat hij op de Oktana 2 als schipper. In de 70-er jaren hebben we beiden een baan aan de wal gevonden.
Groeten, Klaas
siersw1962
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2017 14:51

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door siersw1962 »

Mijn naam is Wim Siersema.Een zoon van de Siersema's die voorheen de Asfalttankers beheerden.
Mijn vraag is hoe krijg ik de afbeeldingen op de site geopend?Zijn er nog vragen dan kan ik deze beantwoorden.
Ik wacht uw antwoord af.

Mvg.Wim Siersema.
siersw1962
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2017 14:51

Re: Bitumenvloot Smid & Hollander

Bericht door siersw1962 »

Hallo Harry,
We hebben elkaar wel eens ontmoet bij mijn ouders in Hoogkerk.Ik ben Wim Siersema de jongste zoon van Pop Siersema.Op de site zie ik helaas geen foto's van de asfaltschepen.Is daar nog aan te komen?.Heb jij nog afdrukken hiervan?Je hebt toendertijd een mooi stukje geschreven inVolaan Vooruit.Ik ben inmiddels woonachtig in Winsum.Misschien kunnen we eens afspreken om te zien wat voor materiaal hebt over de schepen van mijn ouders.Ik wacht je antwoord af.

Met vriendelijke groet,Wim Siersema.
Plaats reactie