Bitumenvloot Smid & Hollander

Romani
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:56

Lemna

Bericht door Romani »

De Lemna heeft bij ons in 1984 (Lejos) eens een "handtekening" achtergelaten in het achterschip. De Lemna liep in Schiedam aan bakboord omhoog en toen aan stuurboord bij ons onder het lege schip. Na de reparatie op de werf in Maasbracht heb ik toen het schip van mijn ouders overgenomen.

Ik heb hem na 84 niet veel meer gezien. Als ik me goed herinner zag de Lemna er in 84 ook al niet te best meer uit

gr
Nico
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Eind jaren zestig lette ik daar allemaal nog niet zo op. Ik zat toen op school in Noordhorn en stond wel bekand vier keer per dag voor de brug over het Van Starkenborghkanaal te wachten. Dat was voor mij nooit zo'n straf.

Jammer dat ik bij de eerste 'sloopgolf' in de jaren zestig nog niet wakker was en al die mooie en vaak puik onderhouden schepen naar de sloper zag gaan zonder er snel foto's van te maken. Wat zijn er mooie scheepjes gesloopt in Wirdum en Hoogezand bijvoorbeeld. Maar ja, dat draai je niet terug, gelukkig dat we nu alerter zijn.

Ik kan mij de Thermo niet herinneren, wel de Oleum, maar dat was van veel later datum. Ik dacht dat die gasolie naar de fabriek bracht, dat werd voorheen door de Johannes gedaan.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Lemna

Bericht door Kees Keijzer »

Romani schreef:De Lemna heeft bij ons in 1984 (Lejos) eens een "handtekening" achtergelaten in het achterschip. De Lemna liep in Schiedam aan bakboord omhoog en toen aan stuurboord bij ons onder het lege schip. Na de reparatie op de werf in Maasbracht heb ik toen het schip van mijn ouders overgenomen.

Ik heb hem na 84 niet veel meer gezien. Als ik me goed herinner zag de Lemna er in 84 ook al niet te best meer uit

gr
Nico
Ik ben ook in 1980 van de "Lemna" afgegaan ,in de tachtiger jaren is het achterschip volgelopen op het IJsselmeer en is na dien gesloopt.



Afbeelding
Foto van de "Lemna" in 1980 in de werkhaven Noordland op Neeltje-Jans.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
visje

Bericht door visje »

ik mis de octana nog dit schip was volgens my van van dyk en
gebroeders siersema voer naar o.k.bestemmingen is nu de maastroom
van v d sluis.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hij heeft onlangs nog op het Forum gestaan bij TANKERS

kijk hieronder maar

viewtopic.php?p=62383&highlight=oktana#62383
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Kees,

Volgens mij is de Lemna gezonken in 1994 of 1995 voor de Rotterdammerhoek. De Vessem van de VT heeft later de lading overgenomen. De Caterpillar was al snel weer aan de gang. Schip heeft een tijd in Slikkerveer gelegen bij Dieselbedrijf, waar alle Zwaans vd Heuvel schepen repareerden (dat weet jij ongetwijfeld). Daarna nog een poosje in de haven van Ridderkerk en uiteindelijk gesloopt.

m.vr.gr. Ronald

(opvarend thv H'veld naar Andernach)
m.vr.gr. Ronald
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Bitumen

Bericht door Kees Keijzer »

Ronald, Ja dat verhaal kan ik. Toen ik er in 1980 afging deden we nog de Deltawerken, er heeft na mij nog een schipper op gezeten, kort daar na is het schip verkocht aan een Zw-v.d. H schipper die voor de rederij bleef varen. Ik heb het schip waar ik zelf vier jaar opgevaren heb ook in Slikkerveer zien liggen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Oktana 2, een heel mooi schip. Was meen ik ook van Gebr. Siersema.

Afbeelding
Johannes, het schip verzorgde de aanvoer van gasolie voor de fabriek. Ben eigenlijk nooit teweten gekomen wie de naamgever van dit schip was.

Afbeelding
De aasgieren zijn onderweg, dit was in 1991 of 1990 als ik het mij goed herinner.

Afbeelding
Tijd voor een vriendelijk praatje, maar ze nemen hem morgen wel mee naar 'jeude' Simons in Hoogezand...

Afbeelding
net zoals ze met de T.M. van Dijk deden.

Nu moet Henk maar niet meer verder scrollen, dit wordt te pijnlijk voor hem...
Afbeelding
Op de wal staat de motorspits Tjoba en achter de Van Dijk ligt de cementpompboot van Lameijer uit Hoogkerk, die klipperaak was al verziekt.

Enkele weken later, een uniek plaatje.
Afbeelding
De Luikina kon haar beulen evenmin ontlopen en staat in stukken en brokken op de wal. Op de kop staat een heel andere naam; n.l. Anna. Dat schip was verkocht om te worden omgebouwd tot woonschip. Die verkoop zat reglementair niet goed in elkaar want het schip was aangemeld voor de sloop en mocht geen andere bestemming krijgen. Daarvoor hadden ze een andere vergunning moeten aanvragen geloof ik.

Afbeelding
Het einde van een mooi schip, maar het vlak was wel verrot. Anders was het ingekort op de oorspronkelijke lengte een heel mooi woonscheepje geweest...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hendrikz
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:33
Locatie: Zwolle

Bericht door Hendrikz »

wrijfhout schreef:Afbeelding
Oktana 2, een heel mooi schip. Was meen ik ook van Gebr. Siersema.
Dit was inderdaad een mooi schip om te zien. In 1963 gebouwd bij Bijlsma in Wartena en met een 3 cilinder 190 pk GB Brons erin. Van begin 1973 tot 1976 heb ik hier op gevaren als stuurman. Het schip was verhuurd aan Cebeco Handelsraad en voer met benzine en gasolie naar diverse OK depots in Nederland. Het vaakst kwamen wij toen in Meppel, Leeuwarden, Purmerend en Emmeloord. De gebr.Siersema hadden wel belangen in dit schip, maar ik denk dat v. Dijk het grootste aandeel had omdat die alle zaken aangaande het schip en het personeel regelde.
Van Dijk voer vanaf de tewaterlating als kapitein/eigenaar en later, toen hij aan de wal was gegaan, kwam hij altijd als aflosser aan boord in de vakanties e.d.
Mvg, Henk.
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

ik heb het gezien t`ja en nu moet ik nog gaan slapen :? maar zonde he jongens kijk dat koppie dat maken ze niet meer hoor tegenwoordig "sambal bij" kunnen dat niet denk ik.
gr.Henk.
Plaats reactie