De Lemna heeft bij ons in 1984 (Lejos) eens een "handtekening" achtergelaten in het achterschip. De Lemna liep in Schiedam aan bakboord omhoog en toen aan stuurboord bij ons onder het lege schip. Na de reparatie op de werf in Maasbracht heb ik toen het schip van mijn ouders overgenomen.
Ik heb hem na 84 niet veel meer gezien. Als ik me goed herinner zag de Lemna er in 84 ook al niet te best meer uit
gr
Nico
Bitumenvloot Smid & Hollander
Eind jaren zestig lette ik daar allemaal nog niet zo op. Ik zat toen op school in Noordhorn en stond wel bekand vier keer per dag voor de brug over het Van Starkenborghkanaal te wachten. Dat was voor mij nooit zo'n straf.
Jammer dat ik bij de eerste 'sloopgolf' in de jaren zestig nog niet wakker was en al die mooie en vaak puik onderhouden schepen naar de sloper zag gaan zonder er snel foto's van te maken. Wat zijn er mooie scheepjes gesloopt in Wirdum en Hoogezand bijvoorbeeld. Maar ja, dat draai je niet terug, gelukkig dat we nu alerter zijn.
Ik kan mij de Thermo niet herinneren, wel de Oleum, maar dat was van veel later datum. Ik dacht dat die gasolie naar de fabriek bracht, dat werd voorheen door de Johannes gedaan.
gr. Harry
Jammer dat ik bij de eerste 'sloopgolf' in de jaren zestig nog niet wakker was en al die mooie en vaak puik onderhouden schepen naar de sloper zag gaan zonder er snel foto's van te maken. Wat zijn er mooie scheepjes gesloopt in Wirdum en Hoogezand bijvoorbeeld. Maar ja, dat draai je niet terug, gelukkig dat we nu alerter zijn.
Ik kan mij de Thermo niet herinneren, wel de Oleum, maar dat was van veel later datum. Ik dacht dat die gasolie naar de fabriek bracht, dat werd voorheen door de Johannes gedaan.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Lemna
Ik ben ook in 1980 van de "Lemna" afgegaan ,in de tachtiger jaren is het achterschip volgelopen op het IJsselmeer en is na dien gesloopt.Romani schreef:De Lemna heeft bij ons in 1984 (Lejos) eens een "handtekening" achtergelaten in het achterschip. De Lemna liep in Schiedam aan bakboord omhoog en toen aan stuurboord bij ons onder het lege schip. Na de reparatie op de werf in Maasbracht heb ik toen het schip van mijn ouders overgenomen.
Ik heb hem na 84 niet veel meer gezien. Als ik me goed herinner zag de Lemna er in 84 ook al niet te best meer uit
gr
Nico
Foto van de "Lemna" in 1980 in de werkhaven Noordland op Neeltje-Jans.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Hij heeft onlangs nog op het Forum gestaan bij TANKERS
kijk hieronder maar
viewtopic.php?p=62383&highlight=oktana#62383
kijk hieronder maar
viewtopic.php?p=62383&highlight=oktana#62383
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Kees,
Volgens mij is de Lemna gezonken in 1994 of 1995 voor de Rotterdammerhoek. De Vessem van de VT heeft later de lading overgenomen. De Caterpillar was al snel weer aan de gang. Schip heeft een tijd in Slikkerveer gelegen bij Dieselbedrijf, waar alle Zwaans vd Heuvel schepen repareerden (dat weet jij ongetwijfeld). Daarna nog een poosje in de haven van Ridderkerk en uiteindelijk gesloopt.
m.vr.gr. Ronald
(opvarend thv H'veld naar Andernach)
Volgens mij is de Lemna gezonken in 1994 of 1995 voor de Rotterdammerhoek. De Vessem van de VT heeft later de lading overgenomen. De Caterpillar was al snel weer aan de gang. Schip heeft een tijd in Slikkerveer gelegen bij Dieselbedrijf, waar alle Zwaans vd Heuvel schepen repareerden (dat weet jij ongetwijfeld). Daarna nog een poosje in de haven van Ridderkerk en uiteindelijk gesloopt.
m.vr.gr. Ronald
(opvarend thv H'veld naar Andernach)
m.vr.gr. Ronald
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Bitumen
Ronald, Ja dat verhaal kan ik. Toen ik er in 1980 afging deden we nog de Deltawerken, er heeft na mij nog een schipper op gezeten, kort daar na is het schip verkocht aan een Zw-v.d. H schipper die voor de rederij bleef varen. Ik heb het schip waar ik zelf vier jaar opgevaren heb ook in Slikkerveer zien liggen.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Oktana 2, een heel mooi schip. Was meen ik ook van Gebr. Siersema.
Johannes, het schip verzorgde de aanvoer van gasolie voor de fabriek. Ben eigenlijk nooit teweten gekomen wie de naamgever van dit schip was.
De aasgieren zijn onderweg, dit was in 1991 of 1990 als ik het mij goed herinner.
Tijd voor een vriendelijk praatje, maar ze nemen hem morgen wel mee naar 'jeude' Simons in Hoogezand...
net zoals ze met de T.M. van Dijk deden.
Nu moet Henk maar niet meer verder scrollen, dit wordt te pijnlijk voor hem...
Op de wal staat de motorspits Tjoba en achter de Van Dijk ligt de cementpompboot van Lameijer uit Hoogkerk, die klipperaak was al verziekt.
Enkele weken later, een uniek plaatje.
De Luikina kon haar beulen evenmin ontlopen en staat in stukken en brokken op de wal. Op de kop staat een heel andere naam; n.l. Anna. Dat schip was verkocht om te worden omgebouwd tot woonschip. Die verkoop zat reglementair niet goed in elkaar want het schip was aangemeld voor de sloop en mocht geen andere bestemming krijgen. Daarvoor hadden ze een andere vergunning moeten aanvragen geloof ik.
Het einde van een mooi schip, maar het vlak was wel verrot. Anders was het ingekort op de oorspronkelijke lengte een heel mooi woonscheepje geweest...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Dit was inderdaad een mooi schip om te zien. In 1963 gebouwd bij Bijlsma in Wartena en met een 3 cilinder 190 pk GB Brons erin. Van begin 1973 tot 1976 heb ik hier op gevaren als stuurman. Het schip was verhuurd aan Cebeco Handelsraad en voer met benzine en gasolie naar diverse OK depots in Nederland. Het vaakst kwamen wij toen in Meppel, Leeuwarden, Purmerend en Emmeloord. De gebr.Siersema hadden wel belangen in dit schip, maar ik denk dat v. Dijk het grootste aandeel had omdat die alle zaken aangaande het schip en het personeel regelde.wrijfhout schreef:
Oktana 2, een heel mooi schip. Was meen ik ook van Gebr. Siersema.
Van Dijk voer vanaf de tewaterlating als kapitein/eigenaar en later, toen hij aan de wal was gegaan, kwam hij altijd als aflosser aan boord in de vakanties e.d.
Mvg, Henk.