Bitumenvloot Smid & Hollander

Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Smid en Hollander

Bericht door Kees Keijzer »

Even reageren op Smid en Hollander, zelf heb ik van 1976 tot 1980 op de bitumentanker "Lemna"als schipper gevaren het was een omgebouwd vrachtschip van de R.R.B. in Roterdam de eigenaar was toen Tankrederij Zwaans van der Heuvel in Dordrecht. Wij voeren daar voornamelijk bitumen mee voor de Shell van de Eerste Petroleum haven in Pernis naar het Shell depot in Zwolle, als de Shell geen werk voor ons had deden we ook wel eens werk voor Smid en Hollander .Dan laden we bitumen in Antwerpen bij de Esso of de Nynas en we losten voor de brug van Vierverlaten in een oude Salf spits(Salf was een Belgische binnenvaart rederij verbonden aan de Kongo lijn) of een ander klein schip van Smid en Hollander en die brachten de lading naar de fabriek waar wij niet konden komen. Mijn maat Johan en ik vonden dat wel leuk werk, lange reizen, verdiende goed voor ons. Groetjes Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

De Esha 7, die Kees bedoelt. Dit schip werd bij mijn weten alleen voor vletwerk gebruikt en loste normaal gesproken de Geziena. In 1984 is deze voormalige Salf 7 gesloopt bij Van Simmeren in Groningen. De Wachter in Boom bouwde het schip in 1951 onder de naam Alma.



Afbeelding

Hier varen Kees en z'n maat met de Lemna tussen Aduard en Zuidhorn. Leeg van bitumen...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Smid en Hollander

Bericht door Kees Keijzer »

Afbeelding
Hier nog een foto uit mijn bitumen tijdperk. Laden bij de Nynas in het vierde havendok in Antwerpen. Ja, dat kon allemaal nog in 1978 zonder helm in in je blote bast aan dek lopen, moet je nu eens mee komen.
De "Lemna"is het schip wat aan het laden is en de "Zostera"van de zelfde firma ligt op zij .Je ziet hoe warm het spul is op de termometer op de trunk; bijna 200 C. Warm hé.
Gr, Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Smid en Hollander

Bericht door Kees Keijzer »

Afbeelding
Hier een foto genomen in het Groningerland van af de spoorbrug in Zuidhorn. De "Lemna"in de zomer van 1978 onderweg van Antwerpen naar de fabriek van Smid en Hollander in Hoogkerk. In de stuurhut zitten Johan van der Vliet , de stuurman en mijn persoon.
Gr, Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het trok allemaal net aan ons voorbij Jolly, wel roken we opeens een verdacht luchtje maar dat ging snel weer over. Ik las vanmorgen in de krant dat de fabriek zelf weinig schade had opgelopen???

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik kan me de onzekerheid voorstellen. Die overname van Esha door de Denen heb ik in eerste instantie gezien als het uit de markt halen van een concurrent. Het geheel onderbrengen in een Holding vervolgens afstoten en afschrijven die hap. Weg concurrent!

Was nog even bang dat de Lukas gevaar zou lopen want die lag voor de fabriek. Was er toevallig zaterdag nog langsgereden onderweg naar mijn ouders in Zuidhorn. Wat die schipper betreft, daar weet ik alles van, hij is een heel goede kennis van mij.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een stukje Smid & Hollander nostalgie van een jaar of vijftien geleden. De Geziena wordt leeg gevlet door de T.M. van Dijk en de Geert Jan. Je hoeft geen economie gestudeerd te hebben om te constateren dat dit een veel te dure manier van bevoorrading was. Uiteindelijk werden alle schepen verkocht en kwam er in 1989 de Lukas voor terug.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PS

hoor juist op de radio dat de productie is hervat alhoewel men nog steeds met de nablussing van de twee loodsen bezig is.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Geert Jan van de Gebr. Siertsema uit Leens op proefvaart.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Het schip van Waker, alleen, de naam weet ik ook niet maar daar is wel achter te komen.

Afbeelding
Kun jij je dit kraantje nog herinneren Jolly? Machinist was Job Kuiper uit Grijpskerk. De anderen ken ik niet.

Afbeelding

Ik moet hier nog meer foto's van hebben, kan ze alleen niet zo snel vinden.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Bericht door wim »

Dag Harry

ik heb een paar maanden geleden een foto van de Goodspeed gemaakt
Afbeelding
Daar heb ik eind jaren zestig op gevaren het was toen de mts Thermo 2.
In die tijd gingen we om de vier weken een reisje met bituum naar H&S in Hoogkerk.
Wij konden toendertijd niet bij die fabriek komen en werden voor de spoorbrug leeggemaakt door de kleine tankertjes van H&S .
Ik heb geen foto van de Thermo 2 maar wel van de 1 hij leek er wel een beedje op.
In de woning voor de stuurhut stond toen de pompen en een ketel om het bituum op tempratuur te houden.
Afbeelding
Plaats reactie