Alpina en Schweizerische Reederei.

degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door degraaf »

volgens mij net boven heimbach en onder verladestelle trechtinghausen
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Binnenvaart »

Sanitas , 85,00 x 11,05 x 3,22 , 2011 ton , Bouwjaar 1958 , Werf Jos Boel & Zn in Temse ( Belgie ) , 2 x 720 pk MTU en 320 pk DAF boegschroef , ex Kongo , ex Vagari , eigenaar C. van Lingen in Ridderkerk , ENI 02317635

Foto's gemaakt op 22-09-2015 in Oosterhout aan de Waal.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Gert Schouwstra »

Naar aanleiding van een discussie in het topic Rijnvaartnostalgie, heb ik de geschiedenis van de CISALPINA 1 t/m 9 zo goed mogelijk uitgezocht:

De summiere bouwlijst van Boot in Alphen geeft enig houvast. R.L.M. staat voor Reichsluftfahrtministerium, waar ook de Duitse Luftwaffe onder viel. NV Erica was een exploitatiemaatschappij die als tussenpersoon optrad. Boot leverde dus tenminste 25 schepen aan de bezetter. Hieronder staat de lijst met bouwnummers + aanvullingen. We weten inmiddels dat niet alle schepen in Alphen zijn gebouwd, maar dat de opdracht wel via Boot Alphen liep. Het gaat om een serie van 25 zusterschepen.

10 Motortankschepen werden besteld door NV Erica te Amsterdam voor het Reichsluftfahrtministerium te Berlijn. Deze 10 schepen hadden de afmetingen 40,30 x 4,60 x 2,10 meter en waren 208 ton groot. De tankcapaciteit was 210 m3. Er stond een 3 cilinder 4-takt Deutz of Industrie in van 150 pk. Ze zijn gebouwd in 1941 en 1942 en de maat is heel specifiek gekozen om via de Rijn en de Rhône naar de Middellandse Zee te kunnen worden vervoerd. Begin 1943 gingen ze allemaal op transport via Straatsburg. De bemanning bestond uit 5-9 personen, waarvan een deel de bewapening moest bedienen. Bij de nieuwbouw was dat eerst 1 x 2 cm Flak en in 1944 werd dat uitgebreid naar 2 x 2 cm Flak en 2 machinegeweren MG 151. De schepen werden vanuit Marseille ingezet als bewapende kusttankertjes, vooral rondom Italië. Ze kregen de letters T.K. (Tank Kahn) + een volgnummer. Later kregen ze ook een persoonlijke naam.

Nr. 1141, T.K. 501 (ADLER), na bombardement op 23-7-1943 bij Brola op het strand gezet en vernietigd.
Nr. 1142, T.K. 502 (FALKE), in 1943 en 1944 beschadigd, maar daarna weer in dienst. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1143, T.K. 503 (BUSSARD), in 1944 motorschade en op 10-10-1944 beschadigd bij een explosie in de haven van Genua. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1144, T.K. 504 (SPERBER), In 1944 per trein naar Venetië gebracht. Op 2-5-1945 gezonken in Triëst, in 1946 gelicht en verkocht. Vanaf 1954 eigenaar: Societa Ricuperi Marittimi (SORIMA). Verder verblijf onbekend.
Nr. 1145, T.K. 505 (EULE ??), Op 00-12-1943 totaalverlies in Piombino.
Nr. 1146, T.K. 506 (GEIER) Dienst vanuit Genua. Verder verblijf onbekend.Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1147, T.K. 507 (STRAUSS) Van 06-1942 tot 02-1943 ingezet in omgeving Stettin-Bug. Daarna naar Marseille en inzet vanuit o.a. Messina. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1148, T.K. 508 (MÖWE ??) Eerst ingezet in Napels, in 1943 omgebouwd tot motorvrachtschip. In 1944 in Savona getroffen door brandbom en achterschip uitgebrand. Na reparatie ingezet als reserveschip. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1149, T.K. 509 (ALBATROS) Tot eind 1944 ingezet in omgeving Livorno, Catania, Genua. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1150, T.K. 510 (KRANICH) Ingezet in omgeving Napels en Palermo. Op 10-7-1943 bij de evacuatie van Sicilië in Catania opgeblazen, totaalverlies.

Dan zijn er de 5 of 8 motortankschepen die door NV Erica in Amsterdam werden besteld voor de Wirtschaftliche Forschungsgeselschaft m.b.H. (WIFO) in Berlijn. De WIFO hield zich bezig met strategisch transport en verdeling van brandstoffen voor de Wehrmacht, Kriegsmarine en Luftwaffe en had een vloot van 24 motortankschepen, ook buiten Duitsland. De afmetingen waren 40,37 x 4,64 x 2,03 -206 ton en dus identiek aan de Tank Kähne. Ze waren uitgerust met een 150 pk Industrie. 5 komen voor in de liggers, 3 bouwnummers alleen in de Duitse archieven. Deze nummers (1157-1159) zijn echter door Boot voor andere schepen gebruikt, dus als ze bestaan hebben, zijn ze niet door Boot gebouwd.

Nr. 1152, T.K. 51 - HULIGAU (of HEILIGAU), gebouwd in 1941 bij de Vooruitgang (Boot) in Gouwsluis, latere namen VAUTEGE 4 en IVG 4. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1153, T.K. 52 - BEKENAU, gebouwd in 1942 bij de Vooruitgang (Boot) in Gouwsluis, latere namen VAUTEGE 1 en IVG 1. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1154, T.K. 53 - EBERAU, gebouwd in 1942 bij de Vooruitgang (Boot) in Gouwsluis, latere namen VAUTEGE 2 en IVG 2. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1155, T.K. 54 - AMMENAU, gebouwd in 1941 bij de Vooruitgang (Boot) in Alphen. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1156, T.K. 55 - HEIDENAU, gebouwd in 1942 bij de Vooruitgang (Boot) in Gouwsluis, latere namen VAUTEGE 3 en IVG 3. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1157, T.K. 56, besteld in 1940 bij de Vooruitgang (Boot) in Alphen. Mogelijk nooit gebouwd, het bouwnummer is voor een ander schip gebruikt.
Nr. 1158, T.K. 57, besteld in 1940 bij de Vooruitgang (Boot) in Alphen. Mogelijk nooit gebouwd, het bouwnummer is voor een ander schip gebruikt.
Nr. 1159, T.K. 58, besteld in 1940 bij de Vooruitgang (Boot) in Alphen. Mogelijk nooit gebouwd, het bouwnummer is voor een ander schip gebruikt.

Dan was er een tweede serie van 10 motortankschepen die rechtstreeks aan het Reichsluftfahrtministerium te Berlijn werden geleverd voor hetzelfde doel als de eerste serie. Ze zijn gebouwd in 1942 en 1943. Alle specificaties, inclusief bewapening, waren exact hetzelfde als de eerste serie.

Nr. 1162, T.K. 511 (STORCH), in januari 1943 bij de Teltow-werf omgebouwd tot zeeschip, met zeerailing, kompas, blinden voor de ramen, stuurstelling. Op 10-4-1943 aankomst in Marseille. Inzet in Napels, Palermo, Catenia. Op 11-12-1943 als totaalverlies gemeld.
Nr. 1163, T.K. 512 (PELIKAN), Op 19-5-1943 vertrek uit Alphen. Inzet in Toulon, Savona, Livorno, Bastia. Op 18-4-1944 gezonken na een bombardement.
Nr. 1164, T.K. 513 (SCHWAN) Op 19-5-1943 vertrek uit Alphen. Inzet in Toulon, Savona, Bastia, Livorno. Laatst gemeld op 31-10-1944. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1165, T.K. 514 (KORMORAN), Op 12-6-1943 vertrokken uit Alphen. 12-7-1943 aankomst in Savona. Inzet in Bastia, Livorno, Triëst. In 1948 nog in Italië. Verder verblijf onbekend.
Nr. 1166, T.K. 515 (LUMME) Op 12-6-1943 vertrokken uit Alphen. 12-7-1943 aankomst in Savona. Inzet in Olbia, Livorno, Genua, 31-12-1944 als lagerschip in Triëst. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1167, T.K. 516 (FLAMINGO) Op 30-6-1943 vertrokken uit Alphen. 3-9-1943 aankomst in Savona. Inzet in Toulon, La Spezia, Genua. Laatst gemeld op 1-10-1944. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1168, T.K. 517 (FASSAN ??) Op 30-6-1943 vertrokken uit Alphen. Inzet in Genua, Livorno. Op 8-12-1943 in de haven van St Stefano getroffen bij een bombardement en totaalverlies.
Nr. 1169, T.K. 518 (CONDOR) Op 21-7-1943 vertrokken uit Alphen. 30-9-1943 aankomst in Becancon. Op 19-2-1944 per trein naar Venetië gebracht. Laatst gemeld op 30-11-1944. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1170, T.K. 519. Op 21-7-1943 vertrokken uit Alphen. Juni 1944 inzetbaar vanuit Berre. Verder verblijf onbekend. Na de oorlog op transport naar Rotterdam.
Nr. 1171, T.K. 520. 150 pk Industrie (type 3VD6A, motornummer 3270) Op 15-8-1943 vertrokken uit Alphen. Op 29-10-1943 aangekomen in Straatsburg. Reis onderbroken en nieuwe orders voor Kristiansand. Op 26-12-1943 aankomst in Kiel. In 1944 in Frederikshavn. Na de oorlog naar Nederland, in 1949 eigendom Staat der Nederlanden, in 1975 nieuwe motor 168 pk Daf, doorverkocht naar VT met naam VUGHT (1949), Daarna VUGHT (1951), ONDERNEMING III (1971) en TETRUMA III (2002).

En dan komt nu de vraag waar nu die 9 CISALPINA’s vandaan komen? Ze staan niet vermeld in de bouwlijsten van Boot Alphen en er ontbreken ook geen bouwnummers in de jaren 1940-1945. Ze zijn dus niet als nieuwbouw voor Cisalpina Tankreederei AG gebouwd.

Van de 19 Italiaanse schepen zijn er 6 verloren gegaan (T.K. 501, 505, 510, 511, 512 en 517) Volgens meerdere bronnen zijn de 13 kusttankertjes die de oorlog overleefd hadden, in 1945 door de Royal Navy buitgemaakt in Genua, Livorno, Messina en Triëst. Twee bleven er in Italië (T.K. 504 en T.K. 514) De overige 11 werden opgeëist door de Staat der Nederlanden, dit moeten de T.K. 502, 503, 506, 507, 508, 509, 513, 515, 516, 518 en 519 zijn geweest, en zo zijn ze in een grote sleep vanuit Italië naar Rotterdam gebracht, waarbij er nog twee zijn gezonken. Ik vermoed dat een van de gezonken schepen de T.K. 508 is geweest omdat die was omgebouwd tot vrachtschip en dus geen tanks en daardoor drijfvermogen meer had. Vervolgens lijken ze in eigendom te zijn gekomen van het Bureau Herstelbetalingen en Reparatie Goederen en via het Nederlandsch Beheerinstituut zijn ze in 1946 alle 9 verkocht aan Cisalpina in Basel. Het gaat dus om een aantal van de hierboven genoemde T.K.-5.. schepen. Maar wie is wie? Het 20e schip, de T.K. 520, die uit Scandinavië moest komen ging in 1949 naar VT.

De schepen hadden natuurlijk veel schade en moesten worden gerepareerd. Dat zou de verschillende lengtes en de kleine detailverschillen kunnen verklaren. Opvallend is wel dat er naar spitsenmaten (38 en 47 meter) is gewerkt. Zou een deel van het materiaal misschien zijn gebruikt om de anderen te repareren en te verlengen? Er was natuurlijk in 1946 nog een groot materiaaltekort.

De CISALPINA 1 (7000342/2312325) is in 1940 in Delft gebouwd met een 150 pk Industrie (1940). 37,90 x 4,65 x 2,02 -185 ton. 6 tanks. Latere namen VALETA 3 (1966), ARDONA (1992), gesloopt in 1996.
De CISALPINA 2 (7000343/2312332) is in 1941 in Alphen gebouwd met een 150 pk Industrie (1940). 37,80 x 4,62 x 2,02 -185 ton. 6 tanks. Latere namen COCKY (1967), ANDRE (1971), REAN III (1976), PATRICK (1978), ERIK (1988). Gesloopt in 2004.
De CISALPINA 3 (7000344) is in 1941 in Alphen gebouwd met een 150 pk Industrie (1940, motornummer 3195). In 1956 vervangen door een 74 pk SLM (Sulzer) en nog later door een 165 pk GM. 37,80 x 4,62 x 2,01 -196 ton. 6 tanks. Latere naam ERIK (1967)
De CISALPINA 4 (7000345/2312469) is in 1941 in Delft gebouwd met 150 pk Industrie die rond 1956 is vervangen door een 74 pk SLM (Sulzer) en nog later door een 150 pk Gardner. 37,80 x 4,62 x 2,00 -194 ton. 6 tanks. Latere naam GOUWE (1967), in 1998 gesloopt.
De CISALPINA 5 (7000346/2312430) is in 1941 in Alphen gebouwd met een 150 pk Deutz (type RVM 335-336, 1940). 47,19 x 4,62 x 2,02 -261 ton. 8 tanks. Latere namen JOHNNY (1967), SUPPLY (1972), in 1979 gesloopt.
De CISALPINA 6 (7000347) is in 1941 in Delft gebouwd met een 150 pk Deutz (type RVM 335-336, 1940). 47,10 x 4,62 x 2,02 -251 ton. 8 tanks. Latere namen VALETA 4 (1967), in 1992 gesloopt.
De CISALPINA 7 (7000348/4403690) is in 1940 in Alphen gebouwd met een 150 pk Industrie (1940), later vervangen door een 170 pk Deutz. 37,80 x 4,62 x 2,02 -185 ton. 6 tanks. Latere namen FINA MANNHEIM (1977) en REGENSBURG (1993).
De CISALPINA 8 (7000349/2313780) is in 1940 in Alphen gebouwd met een 150 pk Industrie (1940, motornummer 3263). 47,23 x 4,63 x 2,02 -265 ton. 8 tanks. Latere naam PINAS (1973). Gesloopt.
De CISALPINA 9 (7000350) is in 1940 in Alphen gebouwd met een 150 pk Industrie (1940). 38,35 x 4,63 x 2,05 -215 ton. 6 tanks. In 1949 afgevoerd.

En hier gaat meer informatie ook door elkaar lopen. Want de Duitse bronnen geven aan dat er 3 cilinder, 150 pk Deutz motoren in de schepen stonden, terwijl we weten dat 7 van de 9 Cisalpina’s en de VUGHT met een Industrie 3VD6A van 150 pk bij 330 omw./min. waren uitgerust. Waarschijnlijk klopt de opgave uit Duitsland dus niet en is de serie schepen met beide soorten motoren uitgerust.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ruurd Sijbranda
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:19
Locatie: Zwolle

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Ruurd Sijbranda »

Man, waar haal je al die info weg, interesant hoor!
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Binnenvaart »

Jolanda , 86,19 x 9,48 x 2,87 , 1440 ton , 2 x 400 pk Caterpillar , Bouwjaar 1940 , Werf De Groot & v.Vliet te Slikkerveer , ex Bosco , ex Jolanda , eigenaar J.P. Kombrink in Oud Beijerland , ENI 02306313

In 1949 omgebouwd tot motorvrachtschip. De Bosco was ingericht om passagiers mee te nemen. Jolanda op 20-12-2006 gezonken in Breskens. In 2007 bij Heyghen in Gent gesloopt.

Foto's gemaakt door Leo Schuitemaker op 07-02-1991 in Haaften.

Afbeelding

Afbeelding

En op 19-10-1993 beneden sluis Lith.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Hourticot
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2013 13:25
Locatie: Waddinxveen

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Hourticot »

Mijn vader, Klaas Taal heeft een aantal jaren op de Bosco als machinist gevaren in de tijd dat er ook passagiers meevoeren naar Basel, destijds heb ik een foto van de Bosco ingestuurd.
Hans Wansink
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2017 17:21

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Hans Wansink »

Nee hoor, in 1973 was het schip van Botter uit Rotterdam. Het passagiersschip de Rotterdam was ook van hem. Hij vaarde zelf op de Rotterdam als kapitein. De Basilea had Jan Winkel als kapitein. Beider verhuurd aan Broere AG in Bazel, TOBA AG.
Hans Wansink
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2017 17:21

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Hans Wansink »

En van die drie Schulzers waren er nog twee over. Arend was machinist daar op de Basilea.
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door Binnenvaart »

Yvette , 85,88 x 11,05 x 3,20 , 2100 ton , Bouwjaar 1958 , Werf J.Boel & Zn in Temse , 2 x 710 pk GM en 200 pk DAF boegschroef , ex Mississipi , ex Henri R , ENI 02317788

Foto’s gemaakt op 07-10-2018 in Lith.

https://goo.gl/W2Hzg4

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Alpina en Schweizerische Reederei.

Bericht door hank »

Alpenrose.

Op een filmpje uit vroeger tijden bij een ander forum vertrok het MTS Alpenrose van Rotterdam naar Basel'.
Het leek mij een tankschip van de Viola/Arnica klasse in Temse gebouwd.
De naam komt mij niet bekent voor.Al vroeg verdwenen of hernoemd? Wie weet het?

HANK.
Plaats reactie