Rederij Van Ommeren

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Chur, een schip volgens jouw tekening.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Van Ommeren

Bericht door Maarten Bron »

Hallo Gert,

Deze schepen behoorden tot een serie van 25 motorspitsen tussen 1929 en 1933 voor Van Ommeren gebouwd voor de vaart op het Hüninger Kanaal. Dit kanaal verbindt Straatsburg met Basel. Meer gegevens over deze spitsen en deze kanaalvaart zijn te vinden in boek Rederij Van Ommeren deel 1 van Arie en Henk Lentjes.

Groetjes Maarten.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dan deze 'schoonheid' ook nog maar een keer...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ben benieuwd of Henk deze Watervogel ook zo'n schoonheid vindt???

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

Afbeelding

locarnia 2318154

foto`s ooit eens gekregen toen ik bij van ommeren op kantoor was
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Stadt Oldenburg , 79,84 x 9,49 x 2,82 , 1373 ton , Bouwjaar 1959 , Werf Hitzler inLauenburg , 2x 450 pk Caterpillar , 260 pk DAF kopschroef , Ex Dubisia , Sedunia , Lya 5 , Robert Kruijff , Gulf Fast Trac

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
JWG

Bericht door JWG »

Beste Estolpo:

Elke keer wanneer er weer wat foto,s komen van de VO geniet ik er weer van.
Ik zag ook een rooie VO op een van de foto,s.

Maar ik heb eigenlijk een vraag over de bitumen tankers.
Het lijkt mij dat de deze mts,er later zijn omgebouwd naar en bitumen tanker, of zijn ze in die vorm nieuw gebouwd.
En waarvoor dienden die bitumen, waar ging dat spul naar toe.
Als ik aan bitumen denk, dan denk ik aan dakbedekking en asfalt.

Ik heb eerlijk gezegt geen idee wie de afnemers zijn of waren.
Zelf wel ervaring met stookolie/super en kero, en nu in mijn huidige job gebruiker en afnemer van oa azijnzuur/PX/VEG, maar dat komt nu aan met prachtige chemicalien tankers niet te vergelijken met vroeghe.
Maar bitumen nooit over nagedacht.

Alvast bedankt voor je evtuele antwoord

JWG
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

JWG,

Ik heb zelf kortstondig op zowel de Alsacia alsmede de Thessalia gevaren.
Beide schepen zijn voor zover ik weet allebei omgebouwd tot bitumentanker. Hadden een clayton aan boord om zelf de lading op temperatuur te kunnen houden.
Weet niet meer precies waar het product heenging maar met de Alsacia was ik in Karlsruhe dat weet ik nog wel.
Voor zover mij bekend werd het product gebruikt voor de wegenbouw / asfalttering etc.
Die rotzooi was gloeiend heet ik meen zelfs zo rond de 70 a 80 graden.

Dit is wat ik er zo'n beetje van weet, het immers alweer zolang geleden vandaar.

Elstoplo.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Van Ommeren

Bericht door Maarten Bron »

Dag JWG, bitumen waren toen hoofdzakelijk bestemd voor de wegenbouw. Er waren meerdere rederijen met bitumenschepen. Wat betreft Van Ommeren is alleen het mts Alsacia nieuw gebouwd voor dit transport. Het sleepschip Palatinia en de motortankers Italia en Thessalia zijn hiertoe omgebouwd. De Thessalia is daarvoor ook nog verlengd en als enige bij VO ingericht voor het vervoer van blaasbitumen, bestemd voor industriële toepassingen. Deze blaasbitumen werden geladen, gelost en vervoerd bij een temperatuur van ca 210 tot 220 °C. Dit verwarmen gebeurde m.b.v thermische olie en een Thermopac verwarmings ketel.
's Winters lag dit transport meestal stil en werd er stookolie vervoerd. Toen ik op de Thessalia zat voeren wij bijna altijd Pernis - Monheim, soms een reisje Pernis - Worms. In de winter vervoerden wij stookolie van Pernis naar Antwerpen en Gent. Met hun verwarmingsinstallatie waren bitumentankers uiteraard zeer goed geschikt voor dit vervoer.
Groetjes Maarten.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Maarten,

Dank voor de toevoeging en verdere uitleg.
Ik ben het een beetje kwijtgeraakt, maar wat ik zo lees van je klopt het allemaal.

Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Plaats reactie