Rederij Van Ommeren
Rederij Van Ommeren
Een van de grootste binnenvaart rederijen was Van Ommeren. Kan mij nog goed herinneren dat in 1965 een grijze Volkswagen kever bij ons voor de deur stopte en een onbekende man in pak bij ons aanbelde. Hij was van Van Ommeren en wilde de zoon des huizes graag spreken. Ik was inderdaad eens op een tentoonstelling een stand van Van Ommeren binnengewandeld en daar hadden ze heel goochem mijn adres genoteerd toen ik om foto's voeg. "Die sturen we je wel even toe", sterker, ze kwamen ze brengen en of vader en moeder er niets voor voelden hun zoon een interne opleiding bij hun te laten volgen. Kwam niets van in, eerst de Mulo afmaken... Je had in die jaren nog niet zo gek veel te vertellen thuis. Onlangs liep ik tegen een mooie serie foto's van een paar van Ommeren schepen aan. Ik zal er af en toe wat van op het forum zetten.
Harry
..foto..
De 'moderne' stuurhut van de Candia, nieuw voor de werf..
Harry
..foto..
De 'moderne' stuurhut van de Candia, nieuw voor de werf..
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
De Brinia fungeerde destijds inderdaad als hotelschip. Van Ommeren had in die tijd zijn eigen opleiding voor matrozen en motordrijvers en duurde van enkele dagen tot weken. Dus was overnachting in bijna alle gevallen noodzakelijk.
De opleiding zelf vond plaats op de Omnia ( een ander drijvend object) en diende tevens als kantoor, onderhoudswerkzaamheden, technische dienst etc.
Daarnaast was er een goede keuken die in mijn tijd werd gerund door ene Geert samen met nog een schoonheid waarvan ik de naam kwijt ben.
Al met al was het daar altijd zeer gezellig en diegenen die moesten overnachten gingen veelal met de spido naar het Rijnvaarthuis in R.Zuid een biertje pakken.
Elstoplo.
De opleiding zelf vond plaats op de Omnia ( een ander drijvend object) en diende tevens als kantoor, onderhoudswerkzaamheden, technische dienst etc.
Daarnaast was er een goede keuken die in mijn tijd werd gerund door ene Geert samen met nog een schoonheid waarvan ik de naam kwijt ben.
Al met al was het daar altijd zeer gezellig en diegenen die moesten overnachten gingen veelal met de spido naar het Rijnvaarthuis in R.Zuid een biertje pakken.
Elstoplo.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Van Ommeren spitsen Brienz en Brugg
Ik vond ook nog een leuke:
In het boek "Samenstelling en onderhoud van binnenvaartschepen"van A. Spruijt, uitgegeven door Born in 1947, vind ik een tekening van een tankspits.
En in top de van Ommerenvlag!
Er staat bij dat de stoompomp van 80 m3/uur alleen geleverd zou zijn bij de Brienz en de Brugg.
Maar wie kent het verhaal bij deze van Ommeren-schepen? En waren er nog meer van deze spitsen?
Volgens tekening:
38,5 x 5,05 x 2,40 mtr
185 ton op 1,80 mtr
329,5 m2 tankinhoud
2 cyl Deutz SOMZ 70 pk 430 rpm
Het boek werd door mijn vader gebruikt als studieboek voor zijn binnenvaartdiploma. Het staat vol met oude constructies, klinkverbindingen, roeren, enz en zaken die je al jaren niet meer tegenkomt. Heel andere stof dan toen ik zelf mijn examen moest doen in 1992 ofzo.
Gert
In het boek "Samenstelling en onderhoud van binnenvaartschepen"van A. Spruijt, uitgegeven door Born in 1947, vind ik een tekening van een tankspits.
En in top de van Ommerenvlag!
Er staat bij dat de stoompomp van 80 m3/uur alleen geleverd zou zijn bij de Brienz en de Brugg.
Maar wie kent het verhaal bij deze van Ommeren-schepen? En waren er nog meer van deze spitsen?
Volgens tekening:
38,5 x 5,05 x 2,40 mtr
185 ton op 1,80 mtr
329,5 m2 tankinhoud
2 cyl Deutz SOMZ 70 pk 430 rpm
Het boek werd door mijn vader gebruikt als studieboek voor zijn binnenvaartdiploma. Het staat vol met oude constructies, klinkverbindingen, roeren, enz en zaken die je al jaren niet meer tegenkomt. Heel andere stof dan toen ik zelf mijn examen moest doen in 1992 ofzo.
Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.