De purfina 30 .mijn eerste tankkmotorschip als kapitein.Ik ging op mn 20ste jaar als sleepboot man naar de haas en kwam op de purfina 30 als matroos motordrijver. Dekapitein Maarschalkerweert.net als ik een verwoed palingvisser.Hij wist echt alle plekken onderweg waar je goed aan regenwormen kon komen Stuurman was een zekere W illem,die al aangenomen was op de pont in velsen .op een zekere maandag kreeg ik thuis te horen,je moet di rect terug naar boord maarschalkerweert heeft een maagbloeding gehad en ligt in het ziekenhuis.Jij woord de kaptein ja maar willem dan ????toen ik aan boord kwam in antwerpen en willem moest vertellen dat hij mijn stuurman moest woorden was dat niet prettig .Maarja zo was dat bij de haas je ging weg naar een ander dan bestond je niet meer .Toen de kaptein beter was ben ik naar de vt gegaan weer stuurman woorden ,daar had ik geen zin meer in .Bij de vt werd ik direct aflos kapitijn.Maar al met al een fijne tijd bij de haas gehad Dit was 60jaar terug
aad 1937
De Haas Tankvaartbedrijf.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
gisteren een prive bericht gehad van ellemiek de Haas de dochter van Huub ,met een bevestiging dat Huub van de algorab naar de alphaca is gegaan .
helaas kan ik het bericht verder nergens traceren ,maar het zou best aardig zijn als zij ook wat verhalen op het forum kan zetten ,en ik hoop dan daar ook op .
helaas kan ik het bericht verder nergens traceren ,maar het zou best aardig zijn als zij ook wat verhalen op het forum kan zetten ,en ik hoop dan daar ook op .
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ik denk dat Huub de Haas de 1e kapitein van de "Alphacca" werd vanaf de nieuwbouw, dus bij het in 1971 in de vaart komen.
Aanvankelijk nog met een kok erbij die van maandag t.m. vrijdag aan boord bleef. De rest voer 2 weken op 1 week af, met zo'n 4 tot 5 man.
m.v.g., Roy
Aanvankelijk nog met een kok erbij die van maandag t.m. vrijdag aan boord bleef. De rest voer 2 weken op 1 week af, met zo'n 4 tot 5 man.
m.v.g., Roy
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
nou ja dat klopt wel .
ik ben nu de stukken aan het lezen die ik van klaas toegezonden kreeg over de tijd van Tjeerd de vries ,in ieder geval wel boeiend ook omdat ik wel eens een reisje op de adara heb gedaan .
het is toch altijd wel prettig dat er oude werknemers zijn die hun verhalen op papier zetten en toevertrouwen aan het forum .
groet wout.
ik ben nu de stukken aan het lezen die ik van klaas toegezonden kreeg over de tijd van Tjeerd de vries ,in ieder geval wel boeiend ook omdat ik wel eens een reisje op de adara heb gedaan .
het is toch altijd wel prettig dat er oude werknemers zijn die hun verhalen op papier zetten en toevertrouwen aan het forum .
groet wout.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
We moeten maar een beetje zuinig zijn op de "oud" Haasklanten, die hun wel en wee met ons willen delen. Op 22 januari is Piet van Brummelen overleden. Piet kwam midden 50-er jaren in dienst bij de Haas en voer op de Altair, Algorab en op de Andromeda. In 1967 ging Piet op de BP Raffinaderij werken, waar we 5 jaar later nog eens collega's werden. Was sinds 1989 met pensioen. Gelukkig hebben we van Piet en zijn broer Dik leuke foto's op deze site kunnen zetten. Piet was een serieuze vent met hart voor zijn werk en zijn gezin, maar beschikte ook over een gezonde dosis humor. Veel plezier met hem gehad. De laatste jaren waren moeilijk voor hem. Vrouw overleden, zelf diverse herseninfarcten waardoor de laatste jaren in een verpleeghuis. Hoop dat de dochter van Huub nog wat op weet te diepen Wout. Nadeel is dat ze niet aan boord heeft gewoond. Maar foto's alleen is ook prima. Ongetwijfeld dat het bij anderen herinneringen oproept en dan volgt wel weer een verhaal. Gr. Klaas.
Een deel van Piet zijn foto's zijn door het Photobucket ge-emmer verloren gegaan en ik krijg ze niet meer op de betreffende pagina"s geplaatst.
Per bericht kunnen maximaal 8 plaatjes worden toegevoegd. Daarom zet ik ze hier nog maar een keer.
En hier liggen de Altair en Antares samen in de Binnenhafen te Duisburg. Bijschrift bij deze foto luidt 1960 Pinksteren, Ruhrort Ölinsel, aber Haseninsel war auch nicht schlecht gewesen.
En wat doe je dan in zo'n lang weekend? Zo te zien was het mooi weer en ging men zwemmen. De middelste man op de foto is Piet.
Dank zij Dirk van Helden weten we dat de linkse persoon zijn vader Piet is en de rechtse moet wel Huub de Haas zijn.
We sluiten dit deel af met een foto van de Arcturus. Ze had ook bij de foto's van de Andromeda gepast.
Niet qua bouwjaar, maar wel qua werk. Ook dit schip voer veel voor Shell naar Roermond. Hieronder ligt ze voor de sluis te Roermond. De Arcturus was een zusterschip van de Achernar. Ze werd niet bij Bodewes, maar bij de Scheepsbouwunie in Groningen gebouwd. Bij 80x9,5x2,47 was ze 1075 ton. Er stond 2x 300 PK Bolnes in. Ze was van de Achernar te onderscheiden door de scheepsnaam in "vallende" letters.
Rest nog een plaatje geschoten aan boord van de Algorab. Op bovenstaande foto start Piet de 480 ingeblikte PK's.
Een deel van Piet zijn foto's zijn door het Photobucket ge-emmer verloren gegaan en ik krijg ze niet meer op de betreffende pagina"s geplaatst.
Per bericht kunnen maximaal 8 plaatjes worden toegevoegd. Daarom zet ik ze hier nog maar een keer.
En hier liggen de Altair en Antares samen in de Binnenhafen te Duisburg. Bijschrift bij deze foto luidt 1960 Pinksteren, Ruhrort Ölinsel, aber Haseninsel war auch nicht schlecht gewesen.
En wat doe je dan in zo'n lang weekend? Zo te zien was het mooi weer en ging men zwemmen. De middelste man op de foto is Piet.
Dank zij Dirk van Helden weten we dat de linkse persoon zijn vader Piet is en de rechtse moet wel Huub de Haas zijn.
We sluiten dit deel af met een foto van de Arcturus. Ze had ook bij de foto's van de Andromeda gepast.
Niet qua bouwjaar, maar wel qua werk. Ook dit schip voer veel voor Shell naar Roermond. Hieronder ligt ze voor de sluis te Roermond. De Arcturus was een zusterschip van de Achernar. Ze werd niet bij Bodewes, maar bij de Scheepsbouwunie in Groningen gebouwd. Bij 80x9,5x2,47 was ze 1075 ton. Er stond 2x 300 PK Bolnes in. Ze was van de Achernar te onderscheiden door de scheepsnaam in "vallende" letters.
Rest nog een plaatje geschoten aan boord van de Algorab. Op bovenstaande foto start Piet de 480 ingeblikte PK's.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Nog een paar "afgedreven" foto's teruggeplaatst en wat tekst aangepast. Al bladerend zag ik op pagina 78 het plaatje van een geladen Alnitak. Destijds vroegen we ons af, waar het plaatje was geschoten. Zit nu te bedenken dat het wel eens bij de centrale in Buggenum aan de Maas kan zijn geweest.
Moest er opeens aan denken toen ik het plaatje van de Algorab daar terug zette. Gisteren trof ik tussen de modelscheepjes in de Zeelandhallen te Goes Ab de Jongh. Hij beloofde een paar foto's van de Engelina te mailen en die zetten we hier dan wel weer onder. Mochten er lezers zijn die fotomateriaal hebben uit het Hazentijdperk, plaats ze of stuur/mail ze. Dan komen ze op het Forum te staan. Een mooi verhaal erbij is nooit weg. Gr. Klaas.-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Zou zo maar eens kunnen, Klaas.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Inmiddels heb ik de foto's van de Engelina en ook een paar van de Alioth gekregen. Helaas geen jaartal en locatie erbij, maar die zal ik zelf zo goed mogelijk inschatten. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag en ook aanvullingen zijn welkom. Zal ze plaatsen op (geschat) jaartal.
De plaatjes komen volgens Ab bij Jan van der Laan vandaan.
Eerst een plaatje van de Engelina uit 1946. Daar vaart ze nog met een luikenkap. Lokatie zou volgens het Nedlloydboek Amsterdam zijn. Hieronder een plaatje uit 1946, waar de Engelina in Kaub ligt, samen met de Overschie. Een hele sjouw voor het 70 PK Bronsje. Dan een plaatje van de Alioth op de Noord bij de brug van Alblasserdam. De foto is genomen tijdens de proefvaart. In de 1e Petroleumhaven te Pernis liggen de Alioth en Antares aan de Esso steiger. Op de achtergrond zien we de installatie van Pakhuismeesteren met een BP? tanker voor de wal. Dan volgt een plaatje van de Engelina aan de FG suikerfabriek te Groningen. In het Nedlloydboek staat Hoogkerk, maar dat klopt qua achtergrond niet. Aan het aantal tankhoofden te zien is het na de verlenging. Hieronder een plaatje van de Engelina op een voor mij onbekende plek. Gezien de vissersschepen en de loodsboot houd ik het voorlopig op Vlaardingen. En dan een plaatje waarvan ik helemaal geen idee heb waar het is. Maar ongetwijfeld gaat bij iemand een lampje branden. En dan nog een plaatje van de Engelina in het ijs op de Schie. Misschien in 1963 op weg naar Delft, waar Esso een stookolieklant had.
Tuinderij van der Does, waar ik zelf in 1966 ook twee keer heb mogen lossen.
Op zijn klompen kwam de tuinder bij het schip en zei: Schippertje, maak je hem goed leeg? En stopte een tientje in mijn handen. Maar iets langer op één oor en ieder weer gelukkig. De jaartallen 1953 heb ik ontleend aan gegevens uit het Nedlloydboek. Daarin staat dat de Engelina in 1953 werd verlengd en de Bolnes werd geplaatst. Dat van de Bolnes klopt niet, want ik zie geen uitlaat naast de stuurhut. De uitlaat van de Brons zat achter. De Brons is wel verdieseld en werd toen 90 PK. Intussen vernam ik van Wiecher ter Steeg dat de Bolnes er in 1962 in is gezet.
De letters VT zouden volgens overlevering maar kort op de kop hebben gestaan, maar ergens zou het me niet verwonderen dat ze er in 1953 nog op stonden. Dat baseer ik dan weer op andere info waarin ik heb gelezen dat de VT een afspraak had met Van Ommeren om schepen onder de 500 tons grens te bouwen. De Antares en Alioth waren in 1951 en 1952 afgeijkt op 498 ton en ik kan me nog herinneren dat ze overgeijkt zijn en het tonnage op ruim 550 kwam. Dat moet dan na mei 1955 zijn geweest. Maar wie het echt weet mag het zeggen. Later bij gegevens uit het kadaster gezien dat het overijken in 1960 plaats vond. Gr. Klaas.
De plaatjes komen volgens Ab bij Jan van der Laan vandaan.
Eerst een plaatje van de Engelina uit 1946. Daar vaart ze nog met een luikenkap. Lokatie zou volgens het Nedlloydboek Amsterdam zijn. Hieronder een plaatje uit 1946, waar de Engelina in Kaub ligt, samen met de Overschie. Een hele sjouw voor het 70 PK Bronsje. Dan een plaatje van de Alioth op de Noord bij de brug van Alblasserdam. De foto is genomen tijdens de proefvaart. In de 1e Petroleumhaven te Pernis liggen de Alioth en Antares aan de Esso steiger. Op de achtergrond zien we de installatie van Pakhuismeesteren met een BP? tanker voor de wal. Dan volgt een plaatje van de Engelina aan de FG suikerfabriek te Groningen. In het Nedlloydboek staat Hoogkerk, maar dat klopt qua achtergrond niet. Aan het aantal tankhoofden te zien is het na de verlenging. Hieronder een plaatje van de Engelina op een voor mij onbekende plek. Gezien de vissersschepen en de loodsboot houd ik het voorlopig op Vlaardingen. En dan een plaatje waarvan ik helemaal geen idee heb waar het is. Maar ongetwijfeld gaat bij iemand een lampje branden. En dan nog een plaatje van de Engelina in het ijs op de Schie. Misschien in 1963 op weg naar Delft, waar Esso een stookolieklant had.
Tuinderij van der Does, waar ik zelf in 1966 ook twee keer heb mogen lossen.
Op zijn klompen kwam de tuinder bij het schip en zei: Schippertje, maak je hem goed leeg? En stopte een tientje in mijn handen. Maar iets langer op één oor en ieder weer gelukkig. De jaartallen 1953 heb ik ontleend aan gegevens uit het Nedlloydboek. Daarin staat dat de Engelina in 1953 werd verlengd en de Bolnes werd geplaatst. Dat van de Bolnes klopt niet, want ik zie geen uitlaat naast de stuurhut. De uitlaat van de Brons zat achter. De Brons is wel verdieseld en werd toen 90 PK. Intussen vernam ik van Wiecher ter Steeg dat de Bolnes er in 1962 in is gezet.
De letters VT zouden volgens overlevering maar kort op de kop hebben gestaan, maar ergens zou het me niet verwonderen dat ze er in 1953 nog op stonden. Dat baseer ik dan weer op andere info waarin ik heb gelezen dat de VT een afspraak had met Van Ommeren om schepen onder de 500 tons grens te bouwen. De Antares en Alioth waren in 1951 en 1952 afgeijkt op 498 ton en ik kan me nog herinneren dat ze overgeijkt zijn en het tonnage op ruim 550 kwam. Dat moet dan na mei 1955 zijn geweest. Maar wie het echt weet mag het zeggen. Later bij gegevens uit het kadaster gezien dat het overijken in 1960 plaats vond. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Klaas,
Waar de Engelina in Vlaardingen zou liggen, ga ik niet geloven.
1953 is natuurlijk al even geleden maar de meerpalen stonden een heel eind op de wal in de bestrating en zeker niet direkt aan de waterkant.
Nu ben ik daar pas in 1975 komen werken en toen waren alle kade's nog in de oude situatie, dus de palen een eind op de wal. Ook de achtergrond zie ik niets bekends, maar het is natuurlijk ruim 20 jaar eerder.
grt Wim
Waar de Engelina in Vlaardingen zou liggen, ga ik niet geloven.
1953 is natuurlijk al even geleden maar de meerpalen stonden een heel eind op de wal in de bestrating en zeker niet direkt aan de waterkant.
Nu ben ik daar pas in 1975 komen werken en toen waren alle kade's nog in de oude situatie, dus de palen een eind op de wal. Ook de achtergrond zie ik niets bekends, maar het is natuurlijk ruim 20 jaar eerder.
grt Wim
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Wim, Bedankt voor je reactie. Ik heb goede hoop dat de foto's bij Loet de Vries terecht komen en er bij hem weer iets boven komt drijven. Het wordt dunnetjes met de mannen van het eerste uur uit het Hazentijdperk. Zelf kwam ik pas in 1955 in deze contreien, maar door kinderogen ziet de wereld er heel anders uit. Maar ongetwijfeld komen er nog meer reacties. Zit nog een poosje naar de foto te staren waar ik Vlaardingen bij had gezet, maar het zou best eens Pernis kunnen zijn, Westelijk van de RDM.. Gr. Klaas.