Wout, Heb geen gegevens m.b.t. de ontwerper of tekenaar van de haasjes beschikbaar.kajoe schreef:tja klaas maar naar mijn weten waren de meeste achter en onderwater gedeelten van deze series vrijwel het zelfde ,ten slotte kwamen de meeste rederij tekeningen van dezelfde tekenaar ,en was dat niet een heel bekende scheepsbouw technisch ingenieur .
althans dat heeft oom Anton en zijn vrouw mij eens verteld toen ik aan boord van hun jacht was nog voor ik bij de haas kwam werken.
groet wout.
Heb wel eens de naam Tromp gehoord, maar of hij zelfstandig was of bij Schram werkte weet ik niet.
Vond de haasjes van Schram een andere lijn hebben dan die van Bodewes.
Heb me altijd afgevraagd waarom er aan de (Pur)Fina 30 zo'n aparte "wipkont" zat.
Bij geen van de andere schepen zie je het achterschip zo omhoog lopen. Denk dat het een van de eerste schepen was, die bij Bodewes werd gebouwd.
De boeiing op het achterschip, bij de eerste nieuwbouwschepen als Arcturus, Antares en Alioth, voldeed niet en zag je niet meer terug bij de Altair en Alnati. Dit schrijvende vraag ik me af of de Altair en de Alnati een tunnel hadden. De eerste 3 nieuwbouwschepen in ieder geval niet.
Jammer dat we het hoe en waarom niet meer kunnen vragen. Gelukkig kunnen we er op het Forum nog wel een beetje over discussiëren. Hieronder een plaatje uit 1959 van een ongepland droog staande Alioth naast de Schaar van de Noord. Nog één roer, waar later een paar hulproeren aan werden gelast.
Nadat daarvan eentje was losgescheurd kwam er een dubbel roer.
Gr. Klaas.