De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Kreeg vandaag een mail van Jos Vermeeren met een drietal plaatjes. Twee schepen op weg naar Nigeria en twee schepen op weg van Groningen naar Delfzijl. Allemaal met behulp van sleepboten, maar wel onder heel verschillende omstandigheden. Dank zij een plaatje in het boek Volaan Vooruit van Harry de Groot weten we dat de tanker achter de Achernar de Veendam van de VT is. Beide schepen hadden roer en/of schroefschade. Ze laadden in Delfzijl uit coasters en losten in Groningen. Gr. Klaas.
img036a.jpg
img036a.jpg (296.52 KiB) 1603 keer bekeken
img037a.jpg
img037a.jpg (351.68 KiB) 1603 keer bekeken
img038a.jpg
img038a.jpg (649.33 KiB) 1603 keer bekeken
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

Een wintersplaatje van een ex de haas tanker trave Twente kanaal 1991

foto met dank aan RAZarchief
Bijlagen
trave ex adara bwj'62 twentkan'91.jpg
trave ex adara bwj'62 twentkan'91.jpg (133.26 KiB) 1460 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

helaas niet een ex haas, de ex adara is later de trave geworden ,en heeft een keer een gigantische kleun gemaakt op het amsterdam rijn kanaal.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

Mutatiedatum
1962
Naam
ADARA
Eigenaar
Gebr. De Haas Tankvaartbedrijf NV in Bergen Op zoom

dit kom ik tegen ???
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door navigatie »

Piet,
Deze Trave is een ex Neska - Pam. Die jij beschrijft is een andere Trave.

grt Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Is allemaal een beetje verwarrend. Deze is al meer versleten voor een ex-Haasje. Maar de Adara (1) van de Haas heeft inderdaad ook nog onder de naam Trave gevaren. Hieronder de link met de gegevens van de Trave op bovenstaande foto. Gr. Klaas.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1913/
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

ik heb met de atlas samen met de ex avior nu Doolaard op station gelegen in Mainz om soya olie te vervoeren van uit weisenauw ,de toenmalige eigenaar was jan Doolaard die er samen met zijn vrouw op voer ,omdat hij een hoger motorvermogen had dan wij deed hij de mooie reisjes en hingen wij er maar wat bij ,maar ja als je met een leegschip er bijna een week overdoet om van dort naar Mainz te komen ???
dit schip en de adara waren zusters.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Nogmaals een plaatje uit het archief van Jos Vermeeren. Daarop ligt de Alnitak te lossen in Renkum bij van Gelder's papierfabriek. De schipper staat op de kant te kijken. Mocht iemand een idee hebben wanneer dat was (ergens tussen 1963 en 1975), dan houden we ons aanbevolen. Groeten, Klaas.
Renkum van Gelder Alnitak a.jpg
Renkum van Gelder Alnitak a.jpg (187.56 KiB) 1317 keer bekeken
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja dat is lastig maar het moet geweest zijn voordat hij naar de nieuwe grote schepen ging ,tenslotte was hij een van de opdat moment( langst zittende en (oudste) kapteins.
het staat mij ergens nog bij dat hij de nieuwste schepen in werkte en overgaf aan de vaste kapt .en als laatste toen het grootste schip van de vloot kreeg de alnatie ? 110x1145 ,zelf heb ik in mijn aflostijd enkele reisjes met hem gedaan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, Bedankt voor je bijdrage. Zelf heb ik het idee dat het schip nog vrij nieuw is. In ieder geval nog niet verlengd en verdiept. Bep heeft diverse schepen nieuw uitgehaald. Alioth, Alpherat, Arcturus, Alnitak en ongetwijfeld meer. Zal eens aan Jos vragen of hij er nog kijk op heeft. Na al de jaren is er in mijn geheugen veel weggezakt. In mijn Esso-tijd (Engelina en Alcyone) trof je regelmatig de andere schepen die voor Esso voeren. Met de Alchiba zat je in het losse werk en trof je ze een stuk minder. Ook de overgang naar de continuvaart bracht veel verschuivingen met zich en was het moeilijk bij te houden wie waar zat. Toen we met de Alioth voor Gulf voeren troffen we op de Maas de schepen die voor Esso met nafta naar Stein gingen en voor de Shell naar Roermond. En begin 60-er jaren was er veel werk naar boven. Met de Alioth gingen we toen naar Kehl, Karlsruhe en Hanau. Het 250 PK Bolnesje had het er zwaar mee! Eens afwachten wat er nu weer aan plaatje(s) opduikt. Gr. Klaas.
Plaats reactie