De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Roy, De Spooldersluis is het volgens mij niet. Aan de "onder"huizen te zien lijkt het me een sluis die af en toe onder kan lopen. Het lijkt me een kolk met middendeuren. Op Rijn en Lek is het ook niet. Daar staan geen "zeepkoppen" als bolders. Maar zoals je ziet zit het kwartje nog steeds klem. Na enig gewurm toch gevallen en houd ik het maar op Roermond. Na het gereed komen van het Lateraal kanaal ben ik in 1998 nog één keer door de sluis in Roermond gekomen. De Esso 71 zal onderweg zijn naar het Esso depot in Linne. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

als ik me niet vergist is het sambeek ! met dank aan rws archief
Bijlagen
sambeek.jpg
sambeek.jpg (109.77 KiB) 1480 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Zou het zo niet weten Piet. De enige plaatjes, die er op lijken vind in bij Roermond. Zal nog eens in mijn eigen "archief" zoeken. Het is in ieder geval een sluis met "zeepkoppen"! Bij de oude sluizen in Sambeek en Belfeld stonden de bedieningshuizen op palen. Bij het Esso schip zijn de onderhuizen dicht. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Ja, ik komt nu toch ook met Klaas mee dat het Roermond kan zijn.
Op de achtergrond is dan het Lateraalkanaal te zien.
Voor mij het laatst in 1980 met de "Nedlloyd 90" denk ik. We zaten normaal in de naftarun op Keulen-Niehl, maar deden toen een gasolie reisje voor Esso naar Linne voor we naar de werf van Jonker & Stans gingen. Hoefden we niet te ontgassen.............. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Is allemaal een eind weggezakt Roy, maar gelukkig hebben we nog wat oude plaatjes en is er op het internet ook wel iets te vinden. De laatse reizen deed ik daar voor de Haas met stookolie, die we in Maastricht in de tanks van de papierfabriek losten. Aansluitend gingen we naar Dinslaken om een vrachtje PEN-olie te laden voor Velsen. Gelukkig had ik toen een aflosser (Timmer) met Rijnpatent aan boord. In Maastricht een N op de kont geschilderd en voor de sluis in Weurt aten we gebraden kalkoenpoot. Moet dan rond Kerst 1971 zijn geweest. Raar dat die details er dan nog wel zijn! En zo levert een Esso-schip (gebouwd bij Schram) ook weer herinneringen op. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door teerkwast »

Ik vond het altijd mooie schepen, een stukje verhoogde roef, en een mooie grote pijp op de roef, een mooie houten stuurhut op en gewelfde brug.
Maar het allermooiste vond ik de Damco tankers.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Bart, verandering van spijs doet eten! Het verhoogde deel voor de roef was van de machinekamer. Het mocht toen nog iets kosten. De Damco schepen waren een stuk strakker en straalden naar mijn gevoel wat meer power uit. Deels nog gebouwd om te kunnen slepen en met 4-takt motoren. Bij de Esso waren het doorgaans Bolnesjes en ze voeren alleen binnenlands. Misschien een keertje naar Antwerpen, voordat de Esso raffinaderij in de Botlek ging draaien. Voor hun kracht liepen de Esso dubbelschroevers goed, maar het waren krengen om rond te krijgen. Wanneer ze in Arnhem losten, gingen ze aan de IJsselkop rond en scharrelden achteruit naar Arnhem. Het Esso depot zat in de Malburgerhaven. Wij "doken" er met de Alioth kopvoor in, maar dan deed je een schietgebedje. "Draai dan kreng, draai dan!" Dat duiken was dan voorzichtig met de kop de haven in en dan het roer aan boord en gas geven. Vooruit had je Bouman, de parlevinker, en daar wilde je wel vrij van blijven. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

ja inderdaad roermond daar zijn de bedienigs gebouwen aan de onderkant dicht .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik ga voor Sambeek , je ziet beneden de sluis de rivier weg lopen naar rechts en die bedienings huizen waren in het verleden open op Sambeek en Belfeld. . Roermond heeft huisjes met punt daken;
Afbeelding
Deze dames leveren het bewijs.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Kees, Dit is op de sluis in Roermond, zoals het er "vroeger" uitzag. Hier staan de oude palen met de ronde koppen. Op de sluis met de Esso tanker staan "zeepkop" palen en is de onderbouw van de bedieningshuizen dicht. Bij de oude sluizen in Sambeek en Belfeld staan de huizen op palen. De nieuwe hebben andere bedieningshuizen. Tegenwoordig zien de bedieningshuizen in Roermond er anders uit. Kijk maar op bijgaande link. Of zie ik het verkeerd? Wanneer ze aangepast zijn weet ik niet. Gr. Klaas.

https://www.google.nl/search?q=sluizen+ ... 7ADZS7PCYM:
Plaats reactie