De Haas Tankvaartbedrijf.

Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Sorry Klaas maar ik kom niet verder dan dat hij uit Ridderkerk kwam.
Ik weet ook niet beter dan dat zijn zoon een eigen schip had. Deze informatie met een flinke slag om de arm hoor !.
'k Ben ook de jongste niet meer...................

m.v.g., Roy
dirk69
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2017 09:32
Locatie: Zaltbommel

Re: De Haas Tankvaartbedrijf..

Bericht door dirk69 »

k-k schreef: 21 mei 2012 13:33 Ja Jan, Piet heeft ons verwend met mooie foto's. Ze roepen herinneringen en verhalen op en daar doen we het voor. En voor de andere lezers; Dit is geen dialoog tussen Jan en mij alleen. Haak gerust aan met verhalen, of nog mooier met foto's. Er is altijd wel hulp om ze te plaatsen. En met elkaar zijn we sterk en vullen zo de ontbrekende informatie aan. We gaan naar de motorschepen en daarbij probeer ik een beetje de volgorde in de nieuwbouw aan te houden. Eerst een plaatje van de Antares.

Afbeelding
De Antares was na de Arcturus het tweede nieuwbouwschip voor de Haas. In 1951 kwam ze bij Schram van de werf. Ze was 60x7,34x2,20 en 498 ton. 250 PK Bolnes. Later is ze overgeijkt op 2,32 en werd 560 ton. Hier ligt ze in de laadhaven te Lingen. Antares en Alioth (1952) waren zusterschepen, waarbij achterop de accomodatie in spiegelbeeld was.
Als vergelijk hieronder een plaatje van de Alioth. Heeft aan BB in de roef één raam minder.
Afbeelding

Afbeelding
Na de Alioth volgde in 1953 de Altair, ook een typisch Schram produkt. Op 71,6x8,57x2,25 was ze 749 ton. De 7 cilinder Bolnes was 350 PK.
Op bovenstaand plaatje ligt ze in Lingen te laden.

Afbeelding
Hier is de Altair op weg naar Duisburg.

Afbeelding
En hier liggen de Altair en Antares samen in de Binnenhafen te Duisburg.

Afbeelding
Het lijkt erop dat Piet de vlootlijst bij de hand heeft gehad, want hier is het volgende nieuwbouwschip van Schram, Alnati. Deze werd op 1 september 1956 gelijk met de Alchiba opgeleverd. Bij 67x8,2x2,22 was ze 690 ton. Ook hierin stond een 350 PK Bolnes.

Het was niet alleen "oud spul" wat de Haas inzette op dit hoefijzerverkeer tussen Lingen en Duisburg.
Hieronder zien we een plaatje van de Alamak op het IJsselmeer.

Afbeelding

De Alamak werd in 1958 als Purfina 33 gebouwd. Nog voor het schip in de vaart kwam werd de naam gewisseld. Het ene schip had wel spiralen en het andere niet. Verder waren ze gelijk.
De vloot van de Haas breidde zich in die tijd zo snel uit dat Schram niet meer aan de vraag kon voldoen. Die had het ook druk met Esso en BP schepen.
De Alamak (en ook de Purfina 33) werd in 1958 opgeleverd door Bodewes in Millingen. Op 70x8,2x2,42
mat ze 825 ton. Later is ze met 10 meter verlengd en werd ongeveer 1050 ton. Toen kregen de 350 Bolnes PK-tjes het zwaar.

Afbeelding
Bijschrift bij deze foto luidt 1960 Pinksteren, Ruhrort Ölinsel, aber Haseninsel war auch nicht schlecht gewesen.

Afbeelding
En wat doe je dan in zo'n lang weekend? Zo te zien was het mooi weer en ging men zwemmen. De middelste man op de foto is Piet (van deze mooie foto's). Wie weet wie de buitenste twee zijn?
We sluiten dit deel af met een foto van de Arcturus. Ze had ook bij de foto's van de Andromeda gepast.
Niet qua bouwjaar, maar wel qua werk. Ook dit schip voer veel voor Shell naar Roermond. Hieronder ligt ze voor de sluis te Roermond.
Afbeelding
De Arcturus was een zusterschip van de Achernar. Ze werd niet bij Bodewes, maar bij de Scheepsbouwunie in Groningen gebouwd. Bij 80x9,5x2,47 was ze 1075 ton. Er stond 2x 300 PK Bolnes in. Ze was van de Achernar te onderscheiden door de scheepsnaam in "vallende" letters.

Resten nog drie plaatjes geschoten aan boord van de Algorab.
Afbeelding
Op bovenstaande foto start Piet de 480 ingeblikte PK's.

Afbeelding
Een regelmatig terugkerende klus aan Bolnessen was het controleren en vervangen van de spoelkleppen aan de kruishoofden. Hier worden ze aan de inlaatkant (zuigklepjes) aangepakt. De perskant was meer werk. Dan moest er per cilinder een flink deksel worden verwijderd. Op de machine van de Algorab zat achter dat deksel ook nog waterkoeling. Op de platen voor de motor ligt een deel van het kruishoofd, met daarnaast een plaat met 7 inlaatklepjes. Vaak braken er stukjes van deze verende klepjes.
De man achter Piet is Krijn v.d. Berg.

Hieronder een passende foto om deze serie mee af te sluiten. Een nog jonge Piet aan het stuurwiel van de Algorab. Zelf vindt hij zich hier nog maar een "broekie". Ondanks zijn jonge jaren heeft hij toch mooi een stukje Hazenhistorie vastgelegd.
Afbeelding
De Algorab was van 1962 en ook gebouwd bij Bodewes. Op de afmetingen 75,4x9,09x2,51 was ze 1050 ton. De 8 cilinder (in lijn) was zoals we al zagen 480 PK.
Tot zover de mooie foto's van Piet van Brummelen. Even 50 jaar terug in de tijd! Groeten, Klaas
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie foto's, op het tweede plaatje ligt volgens mij de ALIOTH in Linne te loossen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
dirk69
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2017 09:32
Locatie: Zaltbommel

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door dirk69 »

k-k schreef: 21 mei 2012 13:33 Ja Jan, Piet heeft ons verwend met mooie foto's. Ze roepen herinneringen en verhalen op en daar doen we het voor. En voor de andere lezers; Dit is geen dialoog tussen Jan en mij alleen. Haak gerust aan met verhalen, of nog mooier met foto's. Er is altijd wel hulp om ze te plaatsen. En met elkaar zijn we sterk en vullen zo de ontbrekende informatie aan. We gaan naar de motorschepen en daarbij probeer ik een beetje de volgorde in de nieuwbouw aan te houden. Eerst een plaatje van de Antares.

Afbeelding
De Antares was na de Arcturus het tweede nieuwbouwschip voor de Haas. In 1951 kwam ze bij Schram van de werf. Ze was 60x7,34x2,20 en 498 ton. 250 PK Bolnes. Later is ze overgeijkt op 2,32 en werd 560 ton. Hier ligt ze in de laadhaven te Lingen. Antares en Alioth (1952) waren zusterschepen, waarbij achterop de accomodatie in spiegelbeeld was.
Als vergelijk hieronder een plaatje van de Alioth. Heeft aan BB in de roef één raam minder.
Afbeelding

Afbeelding
Na de Alioth volgde in 1953 de Altair, ook een typisch Schram produkt. Op 71,6x8,57x2,25 was ze 749 ton. De 7 cilinder Bolnes was 350 PK.
Op bovenstaand plaatje ligt ze in Lingen te laden.

Afbeelding
Hier is de Altair op weg naar Duisburg.

Afbeelding
En hier liggen de Altair en Antares samen in de Binnenhafen te Duisburg.

Afbeelding
Het lijkt erop dat Piet de vlootlijst bij de hand heeft gehad, want hier is het volgende nieuwbouwschip van Schram, Alnati. Deze werd op 1 september 1956 gelijk met de Alchiba opgeleverd. Bij 67x8,2x2,22 was ze 690 ton. Ook hierin stond een 350 PK Bolnes.

Het was niet alleen "oud spul" wat de Haas inzette op dit hoefijzerverkeer tussen Lingen en Duisburg.
Hieronder zien we een plaatje van de Alamak op het IJsselmeer.

Afbeelding

De Alamak werd in 1958 als Purfina 33 gebouwd. Nog voor het schip in de vaart kwam werd de naam gewisseld. Het ene schip had wel spiralen en het andere niet. Verder waren ze gelijk.
De vloot van de Haas breidde zich in die tijd zo snel uit dat Schram niet meer aan de vraag kon voldoen. Die had het ook druk met Esso en BP schepen.
De Alamak (en ook de Purfina 33) werd in 1958 opgeleverd door Bodewes in Millingen. Op 70x8,2x2,42
mat ze 825 ton. Later is ze met 10 meter verlengd en werd ongeveer 1050 ton. Toen kregen de 350 Bolnes PK-tjes het zwaar.

Afbeelding
Bijschrift bij deze foto luidt 1960 Pinksteren, Ruhrort Ölinsel, aber Haseninsel war auch nicht schlecht gewesen.

Afbeelding
En wat doe je dan in zo'n lang weekend? Zo te zien was het mooi weer en ging men zwemmen. De middelste man op de foto is Piet (van deze mooie foto's). Wie weet wie de buitenste twee zijn?volgens mij is de linkse mijn vader.piet van helden

We sluiten dit deel af met een foto van de Arcturus. Ze had ook bij de foto's van de Andromeda gepast.
Niet qua bouwjaar, maar wel qua werk. Ook dit schip voer veel voor Shell naar Roermond. Hieronder ligt ze voor de sluis te Roermond.
Afbeelding
De Arcturus was een zusterschip van de Achernar. Ze werd niet bij Bodewes, maar bij de Scheepsbouwunie in Groningen gebouwd. Bij 80x9,5x2,47 was ze 1075 ton. Er stond 2x 300 PK Bolnes in. Ze was van de Achernar te onderscheiden door de scheepsnaam in "vallende" letters.

Resten nog drie plaatjes geschoten aan boord van de Algorab.
Afbeelding
Op bovenstaande foto start Piet de 480 ingeblikte PK's.

Afbeelding
Een regelmatig terugkerende klus aan Bolnessen was het controleren en vervangen van de spoelkleppen aan de kruishoofden. Hier worden ze aan de inlaatkant (zuigklepjes) aangepakt. De perskant was meer werk. Dan moest er per cilinder een flink deksel worden verwijderd. Op de machine van de Algorab zat achter dat deksel ook nog waterkoeling. Op de platen voor de motor ligt een deel van het kruishoofd, met daarnaast een plaat met 7 inlaatklepjes. Vaak braken er stukjes van deze verende klepjes.
De man achter Piet is Krijn v.d. Berg.

Hieronder een passende foto om deze serie mee af te sluiten. Een nog jonge Piet aan het stuurwiel van de Algorab. Zelf vindt hij zich hier nog maar een "broekie". Ondanks zijn jonge jaren heeft hij toch mooi een stukje Hazenhistorie vastgelegd.
Afbeelding
De Algorab was van 1962 en ook gebouwd bij Bodewes. Op de afmetingen 75,4x9,09x2,51 was ze 1050 ton. De 8 cilinder (in lijn) was zoals we al zagen 480 PK.
Tot zover de mooie foto's van Piet van Brummelen. Even 50 jaar terug in de tijd! Groeten, Klaas
Bijlagen
Screenshot_2017-01-29-12-10-14.png
Screenshot_2017-01-29-12-10-14.png (991.07 KiB) 1040 keer bekeken
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

ik ben zo vrij geweest om de foto van boven wat recht te trekken niet goed geld terug :D
Bijlagen
de haas altair.jpg
de haas altair.jpg (80.44 KiB) 1008 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Schitterend Piet (42), maar wat mij intrigeert is: Wie is Dirk 69, die een heel stuk van mijn verhaal citeert en dan een plaatje van de Altair plaatst zonder tekst. Dus Dirk 69, vertel eens, wie is de man met het hoedje op de brug van de Altair en wanneer was dat? Het lijkt wel een beetje op Henk Boeckhout. Bij voorbaat dank, Klaas.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

klaas je bedoel dirk69 is vandaag lid geworden 1 april !!!

piet42 was ook niet mijn bedoeling het had met de aanmelding andersom moeten zijn klaas tenanker ipv piet42 maar om dat nu nog te veranderen ben je alles kwijt wat je geplaatst heb dus dan maar zo piet42
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Piet, Bedankt! Heb de tekst even aangepast. Zal kijken of ik Dirk een PB-tje kan sturen.
En voor Kees, het is inderdaad Linne waar de Alioth ligt te lossen. Ervoor wat boten van de grindbrekerij van NS.
Denk dat het in 1958 was. Bijna 60 jaar geleden. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Ik heb maar een weekje op de "Altair" gevaren, maar ik meende dat de kapitein Gerrit Boeckhout heette !????.
Waren er meer mensen uit de Boeckhout familie die bij De Haas voeren of zit ik nu mis te peilen ???.
'k Ben ook de jongste niet meer.................

gr., Roy
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Roy, zo gaat dat met het ouder worden. Vergaat mij net zo! Maar je slaat de plank niet ver mis. Voor zover ik me herinner waren er twee Boeckhoutjes. Henk en Arie. Er waren ook meerdere Gerrits. Na Gerrit Lock kwam ik op de Alcyone en met Gerrit Duiker lag ik in de race om vader te worden. Spannend, want de Haas had maar één aflosser voor ons gereserveerd. Gerrit heeft gewonnen, maar voor mij plukten ze een reserve uit de ploeg van Underwatercleaning. Er voeren ook nog een Jan Lock en Kees Duiker bij de Haas. Sommige families waren goed vertegenwoordigd. Je zou er bijna een "stamboom" over op kunnen zetten. Door al die gaten in mijn geheugen begin ik er maar niet meer aan. Vind het echter wel leuk om al die oude foto's te zien en dat er af en toe toch nog iets boven water komt. Het liefst met een verhaal natuurlijk. En anders maken we dat met elkaar toch? Gr. Klaas.
Plaats reactie