De Haas Tankvaartbedrijf.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja mijn eerste reisje met de atlas was van af de maaskade we lagen voor her magazijn van wege alle aanvullingen die moesten en vertrokken op maandag ochtend ,met als schipper jawel jan v.d. laan met zoon lampje zo noemden wij hem ,jan had alle levens middelen al aan boord laten slepen ,tja dus vol aan naar Mainz met de beruchte pk's we sneuvelden boven Nijmegen door de harde storm en stroom kwamen we niet verder .de volgende ochtend door in emmerik moesten we de douane haven in om de papieren in orde te laten maken en daar na door dus ook in de nacht ,
soms hadden we jan te pakken door te roepen daar komt een duwverband aan ,tja het waren dan de lichten van de treinen ,wij iedere keer weer lol ,
ter hoogte van als ik het goed had remagen mochten we stoppen omdat we een familielid tegen kwamen ik meen de Valkenburg ,waar bij we opzij zijn gegaan ,daarna verder ,maar voor het gebergte moesten we wachten op een damco die ons een voorspan kon geven ,dit tot Bingen en mochten we op eigenkracht door naar Mainz ,we hadden de opdracht ons voor 17.00 uur te melden op het kantoortje van de bevrachting die de damco daar had ,dus lagen we iets daarvoor op vrijdag daar ,en maandags mochten we naar de fabriek in weisenouw de soja fabriek daar om het schip te laten keuren ,daarna terug en even beneden de stads brug onze ligplaats in te nemen ,later kwam de Doolaard ook op zij en begon ons werk daar .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, Begrijp ik uit jouw verhaal dat de Atlas ongeladen voorspan nodig had om door het Binger Loch te komen?
Toen ik met de Alchiba ne een reis Maastricht naar Dinslaken moest gingen we in Emmerich aan om het olieboek te laten controleren.
Kreeg twee uitbranders. 1. We mochten leeg niet aan de steiger, maar op stroom ankeren en met de Spido naar de wal en 2. Het olieboek vond men een puinhoop en werd voor mijn neus vescheurd. Protokoll dacht ik, maar nee hoor! Kreeg een nieuw exemplaar mee en moest beterschap beloven. Rijnpatent had ik niet, maar gelukkig Renze Timmer, met parent aan boord als aflosser. In Dinslaken moest je laden als "dood schip" , dus alles uit. Zelfs leeg hevelen van de kalffdekken mocht niet. Na laden op de palen om te slapen. De volgende ochtend op pad met een lading PEN-olie voor de centrale in Velsen. Waren we weer een ervaring rijker. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja klaas iedere reis die we deden kregen we een sleepje van een damco meestal wachten we dat er een aan kwam dat alles was door kantoor geregeld en werd er contact gehouden soms een paar uur soms een nachtje rust voor er een kwam ,maar in dat half jaar maar enkele reizen gedaan ,het was weken voor de kant daar niet veel lol aan daar wel iedere dag naar het kantoortje of we aan de reis konden maar de vriendelijke dame daar had nooit veel voor ons ,de mooie dingen gingen naar de ingehuurde doolaard .
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door hank »

Algol.

Eind 1968 deden een vreemde reis van Antwerpen naar Hanau met de Algol en Piet Maarschalkerweerd als schipper.
Piet had een heel oud Rijnpapent en een vreselijke hekel aan Duitsers,die hadden in de oorlog zijn schip afgenomen.
Afvarig in Bingen kwam de loods aan boord en legde de dikke Bild am Sontag op de stuurhuttafel.
Hoewel Piet geen Duits wilde lezen of spreken wou hij toch wel weten wat er met grote letters op de voorpagina stond.
We vertelde hem wat er in het Duits stond: ieder kwartier doet in Duitsland iemand een poging tot zelfmoord.
Pit dacht even na , wreef over zijn grote rode neus en zei: dat is veel te weing.
De loods heeft nog wel gedag gezegd in ST.Goar.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja, waar blijft de tijd hè Hank? Jij met de ouwe Piet op stap en ik in 1966 met jonge Piet op de Aludra (ex Arcturus 1). Die lag toen door de bemanning verlaten in Den Haag aan het Esso depot. Kwam jij in de herfst van 1966 op de Alioth en kun je je nog herinneren hoe lang die nog voor de Gulf heeft gevaren? Als enig schip verhuurd bij de Gulf kwam je hem niet zo veel meer tegen. In 1981 en 1982 nog wel als Nedlloyd 12 gezien op het Eemskanaal bij de Bloemhofbrug. Toen zat Lieuwe de Vries er op. Gr. Klaas.
1982 Nedlloyd 12 (ex Alioth).jpg
1982 Nedlloyd 12 (ex Alioth).jpg (110.87 KiB) 1352 keer bekeken
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

nou klaas de foto gezet en ja hoor gisteravond even zeer negatief in beeld geweest in het programma de beerput van Nederland .
ik heb wel eens wat verhalen over dat werk met boorspoeling gehoord van jaap van beelen en Anne asselman die er een tijd als kaptein op doorbracht ,zij deden het met 2 schepen
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Ja, en wij maar braaf plastic, papier, GFT, glas en rest afval separaat inleveren.
Niets mis mee hoor, maar nu de overheid zelf nog even.........................

m.v.g., Roy
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Dat was de moeite waard gisteren avond, Nelie Kroes kwam ook nog langs.....
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

nou ik denk dat vrijwel iedereen die in de bunkerdienst heeft gezeten wel een beetje wist hoe het in elkaar zat .
moest je laden bij de raffinaderijen kreeg je naar ik vermoed wel goede stookolie of blendings .
maar hoe denk je dat transol ,atlantic en dergelijke zo groot zijn geworden ,je moest vaak op meerdere plaatsen een partijtje ophalen en dan over de andere partij heen laden soms stonk het behoorlijk .
en als je dan op de boot was stond er vrijwel altijd iemand klaar met de bunkerpapieren en of je die maar zo snel mogelijk wou laten aftekenen bij de hwtk en meestal zat er dan voor het bunkerschip wat van die mooie biljetjes bij .
hoe het ging en of men het op de kantoren wist ,wij voeren in mijn tijd in huur van de vt en kregen meestal daar de orders van of rechtstreeks of door de stornofoon van de rederij ,
maar goed wij aten er goed wand alles wat binnenkwam ging in de pot onder beheer van de kok .
tja en de monsters die werden meestal getrokken ,en afgegeven aan het schip was van het eerste partijtje dat bleek dan de goede olie te zijn .
ik denk dat er ex mensen zijn die heel wat verhalen daar over kunnen vertellen ,mijn tijd was van 1973 -78 .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Voor zover ik weet kwam het water dat afgevoerd werd aan het Eemskanaal omhoog met het aardgas en werd op de productieputten afgescheiden en per auto naar de laadplaats bij de Bloemhofbrug gebracht. Daar werd het in een grote put gestort en verladen op de schepen, die het naar de Eems of Dollard brachten. Boorspoeling of drillingmud komt vrij bij boringen en is een mix van mudoil en grond. Mudoil is een petroleum-achtige substantie en relatief onschuldig spul. Hetzelfde spul werd ook in de levensmiddelenindustrie gebruikt en is absoluut niet giftig.
Dat er bij bunkers buiten de stookolie ook andere producten worden bijgemengd is een ander verhaal. Meestal is het chemisch afval dat door handelaren met "goede" olie wordt vermengd. Altijd het geluk gehad dat ik in mijn varenstijd alleen voor reguliere raffinaderijen bunkers heb afgeleverd. Van collega's hoorde ik dat ze soms ergens anders nog bij moesten laden. Frappant was dat die lokaties altijd buiten het bereik van DCMR lagen. Denk dat het met het invoeren van het ADNR wel verminderd is. Vervelend is wel dat je aan boord destijds door schade en schande pas wijs werd. Gevarenkaarten kende je nog niet en toen ze werden verstrekt, was het een enkeling die ze echt uitpluisde. Later hadden we op papier, zo het leek, een waterdicht systeem, maar er zijn altijd geesten die een weg zoeken om op de goedkoopste manier van hun rommel af te komen. En dan onder het mom van afval bestaat niet het verkopen als grond- of brandstoffen. Gr. Klaas.
Plaats reactie