De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Goedenavond Joop, Bedankt voor de info. Knap van je vader om zoiets zo uit het hoofd te bouwen. Hij was natuurlijk zo trots al een pauw om kapitein op zo'n mooi scheepje te worden. En sommige mensen hebben een soort "timmermansoog" en bouwen dan een mooi model. Leuk dat jullie als kinderen zo'n tastbare herinnering aan je vader hebt. Zelf heb ik een viertal scheepjes, waar ik RC mee vaar. 3 uit een bouwdoos en de 4e van tekening gebouwd. Leuke dingen om te bouwen en om mee te spelen. Waan je je weer even "schipper naast God" en houdt het kind in ons jong. Gelukkig is mijn zwaarste model maar 9 kg en gaat het transport nog wel. Vroeger boog je voorover en liet je ze in het water zakken. De laatste jaren gebruik ik toch maar een hijstuigje om rechtop te kunnen blijven staan. Wegens ruimtegebrek de nieuwbouwafdeling van de "werf" gesloten. Reparaties en modificaties doe ik nog wel. Vorig jaar mijn Bugsier 3 uitgerust met het geluid van een omkeerbare Deutz 545. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja die bedoelde ik, een pracht van model piet.
en klaas bij de nvm dan zal ik als ik er aan toe ben daar eens kijken ,bij digitaal is dat wat moeilijker ,al hoe wel ik moet zeggen dat ik heel goed geholpen ben toen ik voor de Rotterdam kwam en zelf kon uitzoeken welke tekeningen ik wou hebben.
je weet ik heb een voorkeur voor de atlas en de atria. al heb ik veel langer op de alphaca gevaren .
groet wout.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Typisch dat ze op het model van de Antares zo'n grote Nedlloyd vlag hangen. Schip is net de Nedlloyddans ontsprongen en voor die tijd verkocht. Achter in het Nedlloydboek staat wel dat het de Nedlloyd 11 geworden is, maar dat was de eerste Arcturus/Fina 31/Aludra. Helaas staan er in het Nedlloydboek wel meer fouten. Allemaal mensenwerk moeten we maar denken en ik weet ook niet alles (meer). Toch leuk dat het topic bij meerdere mensen leeft en er weer iets kan worden toegevoegd. Gr. Klaas
Joop de Radder
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2014 11:02

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Joop de Radder »

Persoonlijk stoort het mij óók....een Nedlloyd vlag, aan een mast van een schip in de "de Haas" kleuren. Het klopt gewoon niet, sorry.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja de vlaggen ,nou ik heb de gehele vlagenwissels mee gemaakt ,van haas naar nsu en naar Nedlloyd ,dat ging bij verscheidene niet makkelijk ,en bleven lang met haas vlaggen varen ,maar ja deze raakten op ,
bij de samenvoeging van de damco werd het nog veel heviger ,deze waren veel meer gehecht aan hun vlag en kleuren ,en er werd van hoger hand hard aan gewerkt om alles in een kleur en vlag te krijgen ,wat aan de damco kant heel wat meer tegenstand opwierp dan de haas kant ,
maar je raakte je eigen identiteit kwijt met die oranje kleuren ,en het aanzicht van de schepen was niet zo mooi meer ,maar ja men moest een middenweg creëren ,voor de samenvoeging .
raak, de magazijn beheerder had in een verborgen hoekje nog haas vlaggen ,en heeft ze waarschijnlijk uitgedeeld aan liefhebbers bij de rederij.
zelf heb ik jaren een haas wimpel gehad die ik van Anton de haas zijn vrouw had gekregen toen hij met zijn jacht bij ons voor de deur lag in schellingwoude,waar hij uiteindelijk is gebleven weet ik niet ,wel heel jammer.
groet wout.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Hier is er ook niet veel meer. Een Hazenvlag, met roestvlekken in de 4 sterren. Daar had ik punaises in geprikt om hem vlak tegen de kap van het dak te houden. Dan is er nog een mok en ergens moet ook nog een blauw speldje zwerven. Nu ben ik van de generatie die daar deels als kind is opgegroeid en dan zit het misschien wat vaster ingebakken. Onze moeders "versierden" onze overalletjes met een omcirkelde A op de borstzak. Als ik me goed herinner was dat het eerste Hazenembleem. Het kan ook wel zijn dat mijn moeder de 5-puntige ster te moeilijk vond. Op een foto van de proefvaart met de 1e Arcturus zie ik een vlag met één ster. Wat er achter de 4 sterren zat? De gebroeders, of het aantal werkmaatschappijen? Misschien dat iemand daar het antwoord op kan geven. En zo heeft eenieder zijn herinneringen. Goede of hele goede. De slechte laten we maar rusten. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

Klaas ik weet niet of deze al een keer geplaatst is maar je wilde nog meer de haas
Bijlagen
arcturus de haas w.dinge jaren '60 rdce.jpg
arcturus de haas w.dinge jaren '60 rdce.jpg (112.27 KiB) 1440 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Bedankt Piet! De Arcturus samen met de Aldabi? (Niet dus! zie volgend postings) in de sluis te Hansweert of Wemeldinge. Heb het plaatje al eens gezien. Dacht zelfs dat er twee waren. Morgen eens zoeken of ik die beide heb opgeslagen. Altijd leuk als er weer iets opduikt. Er moeten zeker meer plaatjes ergens zitten, maar jammer genoeg zijn de eigenaars niet of moeilijk te bereiken, of zien de zin van het plaatsen niet in. Vind dat aan de ene kant jammer. Je maakt er meerdere mensen gelukkig mee en het roept herinneringen op. Maar ja, ieder beleeft het op zijn eigen manier. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

is het de aldabi wel klaas ,in de jaren 60 65 voer hij volgens mij in en rond de Amsterdamse havens ,ik heb nog en paar maal mee gevaren met joop Winkelman die er toen als schipper op voer .
en er staat een bord Total op ,misschien een plaatselijke bunkerboot.??
zat jan er in die tijd niet op ?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Inderdaad Wout, je hebt gelijk. Ben blij dat je meekijkt. Had in eerste instantie alleen maar de stuurhut met de boordlichten daar bovenop gezien. Er staat inderdaad een Total-bord op. Bij de Aldabi stond een Esso-bord achter op de machinekamer. Ook zijn de trunkhoofden hoger en bij de Aldabi stonden vrij grote herftkisten aan dek. Had hetzelfde plaatje ooit opgeslagen, maar weet niet meer waar ik het tegen kwam. Heb er 1967 bij gezet. Zal de tekst aanpassen. Gr. Klaas.
Plaats reactie