De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

kajoe schreef:tja klaas maar naar mijn weten waren de meeste achter en onderwater gedeelten van deze series vrijwel het zelfde ,ten slotte kwamen de meeste rederij tekeningen van dezelfde tekenaar ,en was dat niet een heel bekende scheepsbouw technisch ingenieur .
althans dat heeft oom Anton en zijn vrouw mij eens verteld toen ik aan boord van hun jacht was nog voor ik bij de haas kwam werken.
groet wout.
Wout, Heb geen gegevens m.b.t. de ontwerper of tekenaar van de haasjes beschikbaar.
Heb wel eens de naam Tromp gehoord, maar of hij zelfstandig was of bij Schram werkte weet ik niet.
Vond de haasjes van Schram een andere lijn hebben dan die van Bodewes.
Heb me altijd afgevraagd waarom er aan de (Pur)Fina 30 zo'n aparte "wipkont" zat.
Bij geen van de andere schepen zie je het achterschip zo omhoog lopen. Denk dat het een van de eerste schepen was, die bij Bodewes werd gebouwd.
De boeiing op het achterschip, bij de eerste nieuwbouwschepen als Arcturus, Antares en Alioth, voldeed niet en zag je niet meer terug bij de Altair en Alnati. Dit schrijvende vraag ik me af of de Altair en de Alnati een tunnel hadden. De eerste 3 nieuwbouwschepen in ieder geval niet.
Jammer dat we het hoe en waarom niet meer kunnen vragen. Gelukkig kunnen we er op het Forum nog wel een beetje over discussiëren. Hieronder een plaatje uit 1959 van een ongepland droog staande Alioth naast de Schaar van de Noord. Nog één roer, waar later een paar hulproeren aan werden gelast.
Nadat daarvan eentje was losgescheurd kwam er een dubbel roer.
Gr. Klaas.
1959 Westerschelde.jpg
1959 Westerschelde.jpg (55.34 KiB) 1069 keer bekeken
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

k-k schreef:
Jan van der Doe schreef:Klaas,
Bij het zien van de foto van het schip bij de sloperij gingen mijn eerste gedachten uit naar de "Purfina 32 van 1958 toen wij er mee over het Kempenkanaal naar Hasselt zijn gevaren, met van der Ley als schipper.
Douwe was aan de wal en Wygert ter Steeg was ook aan boord.
De opgegeven maten doen mij daar aan denken.

Het blijkt nu wel anders.
Jan, Even een opfrissertje. Deze Icarus heeft ook (Pur)Fina 32 geheten. Dus daar heb jij mee door België gevaren.
Een paar maanden geleden waren we met mijn moeder bij Wiecher en Diny en hebben we het daar nog over gehad.
Helaas kon Wiecher je niet meer op de "radar" krijgen. De Douwe, die jij noemt is denk ik Doeje Pattje.
Doeje heeft nog een tijdje bij mijn vader op de Alioth gevaren
Van der Ley heette dacht ik Wietse of Wytze.
Al die namen ook en erosie aan onze geheugens.
Maar samen maken we er wel iets van.
Groeten, Klaas.
Was ik er toch niet zover van af, Klaas.
Alhoewel ik het schip nooit uit het water heb gezien kwam het direct bekend voor. Dus maar even reageren.
Ook ik Klaas ben soms in de war met namen en zeker zo lang geleden.
In elk geval dank voor je uitleg.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Geen dank hoor Jan! Toevallig ken ik Wiecher en zijn vrouw Diny al meer dan 50 jaar. Doeje Pattje leerde ik in 1957 kennen en mijn ouders hebben nog lang contact met hen gehouden. Zijn vrouw Thea was een schat. Doeje had een wat moeilijker karakter. Zat na zijn Hazentijd bij de Havendienst in Rotterdam. Heb hem in 1971 nog eens getroffen toen we lagen te bunkeren. Ben ook op de crematie van zijn vrouw geweest. Moeder zat toen net bij haar jongste zoon in Finland. Doeje kreeg het toen allemaal al niet meer op een rijtje. Triest hoor als als de geest eerder aftakelt dan het lichaam. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

ik zit nog steeds met een vraagje in mijn hooft .
de meeste schepen van de oude vloot zijn vaker weer vernoemd ,maar de alhena was ineens van het toneel verdwenen ,en is nooit meer vernoemd .
heeft het iets te maken met het zeer ernstige ongeval wat aan boord heeft plaats gevonden ,mij is verteld indertijd dat er een bemannings lid in de hete stookolie was gevallen en was overleden ,dat door iemand die er op heeft gevaren in die tijd ,het schip voer toen voor de Esso .
het blijft in je hooft zitten ,bij mijn tijd toen ik bij de haas ging varen heb ik ook wel eens rond gehengeld maar toen wouden ze niet veel kwijt,
misschien is er nog iemand die er nog wat van weet. Moet ergens tussen 1953 en 59 gebeurd zijn ,waarschijnlijk in Amsterdam.
aad1937
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2014 17:23

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door aad1937 »

Kajoe .ik heb in mijn jeugd ook nog bij de Haas gevaren op de purfina 30,kaptein maarschalkerweert.daar van daan naar de VT.in mijn tijd is er bij de VT iemand in de stuurboord achter tank van de vinkeveen gevallen in de kokende stookolie Tijdens het laden bij de BP. Daarna mochtten de roosters die in de tank lagen niet meer er uit gehaalt woorden
groet Aad
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Aad, Het moet ook een keer bij Esso in de Botlek zijn gebeurd. Is me een kleine 45 jaar geleden door een oud Esso operator verteld. Weet geen scheepsnaam en jaartal meer. Wel weet ik dat er kind in een lege tank is gevallen. Gelukkig zonder nare gevolgen. Dus die roosters in de trunkhoofden hadden toch hun nut. Later mochten de lage trunkhoofden ook niet meer. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Hier Jan zijn plaatje.
Antares Alblasserdam-1.jpg
Antares Alblasserdam-1.jpg (104.42 KiB) 53 keer bekeken

Jan, Bedankt voor het verslepen van het plaatje. Kan zien dat jij dat werk gewend bent. Lukte mij niet om de link over te zetten Laten we het er maar op houden dat de foto ongeveer eind 1955 is genomen. In dat jaar leverde De Noord een aantal mijnenvegers op. De voorboeiing van de Antares was al ingekort. Kan me nog vaag herinneren dat het ook op het zusterschip Alioth is gebeurd. Als je iets raakte drukte de steun een put of gaatje in het dek op tank 1. Voor die ingreep was de boeiing zwart met een blauwe band. De Alcyone, gebouwd in 1954 heeft dat ook nog gehad. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Hoi Klaas,
Geen dank, het was zo gebeurd. Gewoon de foto uitknippen.

Download en install snipping tool.
Je ziet dan een schaar als dat klaar is.
Klik op de schaar als je een foto of iets anders wilt bewaren wat niet via de gewone manier gaat.
Er komt dan een schaduw over de foto en dan zie je als je de muis links onder de foto plaatst een lijn die je dan om de foto trekt.
Naar boven en dan naar rechts.
Als de foto is omlijst zie je boven aan een blauw scherm en klik daar op en dan lees je "save as" vul dat in en de foto komt waar je het wilt.

Je kan ook video's stoppen en dan een foto uitknippen.

Ik ga zondag de 5' naar huis in plaats van de 9'.

Nogmaals hartelijk dank voor de dag op de Siegfried.

Hartelijke groet en tot horens,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jan, Bedankt voor de info en het knippen en plakken. Ik had geprobeerd de link te verslepen. Goeie reis naar huis en ik had donderdag j.l. ook een mooie dag. Gr. Klaas.
Plaats reactie