Ja, bij De Haas heb ik ook altijd bij gerenommeerde bedrijven stookolie voor bunkers geladen. Althans, zover ik weet.
Hiernaast heb ik ook voor, laten we het netjes zeggen, ook voor andere clubjes gevaren en daar ging het er echt aan toe zoals we dat gisteravond bij 2Doc uitgelegd kregen................
Maar goed, de overheid laat de slager zijn eigen vlees keuren en wast vervolgens de handen in onschuld. Van mij mag het tot de bodem toe uitgezocht worden en de betrokkenen achter ijzeren spijltjes zetten. Bovendien, pluk ze kaal. Ook de betrokken dames en heren politici !.
In praktijk zal het wel een utopie blijken te zijn en blijven.
m.v.g., Roy
De Haas Tankvaartbedrijf.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Wrijfhout schreef: ↑07 mar 2009, 12:39
Ben ik toch wel benieuwd wat ze daar aan het 'sjouwen' zijn?
gr. Harry
Harry, Sorry dat jij (en ik ook) bijna 9 jaar op het echte antwoord hebt moeten wachten.
Vanavond werd ik gebeld door zoon Bouwe van de man met de blote benen.
Die weet te vertellen dat het om een soort wedstrijdje ging: Wie durft het langst in het gangboord te blijven staan.
Zijn vader had de broekspijpen alvast maar opgerold.
Zelf dacht ik dat het om spiering vissen ging, want dat deden we ook wel.
De man met de pet is mijn vader.
Moet ik nog steeds uit zien te vinden wie de 3e man op de foto is. Hij gleed op een bepaald moment uit en bezeerde zijn been behoorlijk.
Zou familie van ons moeten zijn, die wel eens een reisje of een paar weken meeging als matroos.
Hieronder nog eens de foto, want die werd ooit geplaatst door Danny (uit het album van Bouwe).
Gr. Klaas.
Ben ik toch wel benieuwd wat ze daar aan het 'sjouwen' zijn?
gr. Harry
Harry, Sorry dat jij (en ik ook) bijna 9 jaar op het echte antwoord hebt moeten wachten.
Vanavond werd ik gebeld door zoon Bouwe van de man met de blote benen.
Die weet te vertellen dat het om een soort wedstrijdje ging: Wie durft het langst in het gangboord te blijven staan.
Zijn vader had de broekspijpen alvast maar opgerold.
Zelf dacht ik dat het om spiering vissen ging, want dat deden we ook wel.
De man met de pet is mijn vader.
Moet ik nog steeds uit zien te vinden wie de 3e man op de foto is. Hij gleed op een bepaald moment uit en bezeerde zijn been behoorlijk.
Zou familie van ons moeten zijn, die wel eens een reisje of een paar weken meeging als matroos.
Hieronder nog eens de foto, want die werd ooit geplaatst door Danny (uit het album van Bouwe).
Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ook nog meegemaakt, op het IJsselmeer surfen op een oude binnendeur uit de ex voorroef.
Toen was het trouwens al De Haas - Damco geworden. Jammer maar de dia's ben ik allemaal kwijt..............
Dan zette je een draadje op de voorbolder en met een spruit aan de deur. Dat ging best wel goed, tot de surfer er in z'n overmoed afdonderde. Dat was allemaal nog tot daar aan toe, als je het touwtje maar vast hield. Je kwam vanzelf weer terug naast het gangboord. Wat ook vanzelf ging; door de gang die het schip maakte, stroopte het ook de zwembroek af...............
"Help", werd er geroepen. "Ja, ik kom d'r aan hoor, eerst even wat foto's van je blote kont maken".
De knieën werden heel zedig bij elkaar gehouden............... En maar schelden dat het zo lang duurde voor ik te hulp schoot !.
Gelukkig weet ik niet meer op welke tanker het was en ook niet meer de naam van de schipper die het overkwam.
Heb d'r best een leuke tijd gehad.
m.v.g., Roy
Toen was het trouwens al De Haas - Damco geworden. Jammer maar de dia's ben ik allemaal kwijt..............
Dan zette je een draadje op de voorbolder en met een spruit aan de deur. Dat ging best wel goed, tot de surfer er in z'n overmoed afdonderde. Dat was allemaal nog tot daar aan toe, als je het touwtje maar vast hield. Je kwam vanzelf weer terug naast het gangboord. Wat ook vanzelf ging; door de gang die het schip maakte, stroopte het ook de zwembroek af...............
"Help", werd er geroepen. "Ja, ik kom d'r aan hoor, eerst even wat foto's van je blote kont maken".
De knieën werden heel zedig bij elkaar gehouden............... En maar schelden dat het zo lang duurde voor ik te hulp schoot !.
Gelukkig weet ik niet meer op welke tanker het was en ook niet meer de naam van de schipper die het overkwam.
Heb d'r best een leuke tijd gehad.
m.v.g., Roy
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ja Roy, heel herkenbaar. Wij deden het in Friesland op een stuk loopplank aan moeder's waslijn, die aan de zwierboom was geknoopt. De zwierboom trokken we met een werplijn naar buiten/voren. Je dobberde dan ergens bij tank 2 en viel je eraf, dan haalde je het wel naar het gangboord. Op het IJsselmeer werd ook wel gevist met een net aan een lange stok. Je had het druk, maar in de rustige momenten zocht je toch wat vertier. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ja, zo is het maar net Klaas. We voeren het water dun, maar daar zijn we beslist niet slechter van geworden hoor.
Wat dat aangaat is van elke tanker wel weer wat te vertellen................
m.v.g., Roy
Wat dat aangaat is van elke tanker wel weer wat te vertellen................
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
- Locatie: Scheveningen
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
En Klaas, wat vingen jullie dan zoal met dat net aan die lange stok. Snoekbaars, paling of mooie zwemmende jonge vrouwen?
Groetjes Maarten.
Groetjes Maarten.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Voor het laatste moest je dat net gebruiken op het amsterdam rijnkanaal je had daar niet eens pulskortechniek nodig.Maarten Bron schreef: ↑19 jan 2018 00:02 En Klaas, wat vingen jullie dan zoal met dat net aan die lange stok. Snoekbaars, paling of mooie zwemmende jonge vrouwen?
Groetjes Maarten.
wat inmiddels door frankrijk verboden wordt omdat het een groot land is deze techniek zelf niet gebruiken nog sterker ze hebben geen flauw benul wat het inhoud
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Het verleden ----ik voer als aflosser bij de vt,en moest met de nieuwedorp 147 ton en met een 60 pk bronsje 4 cylinder twee reisjes doen stookolie van amsterdam naar nijkerkv.v het was warm zomerweer en mn matroos vroeg zullen we gaan zwemmen .Ja daar was ik gelijk entoeshiast voor.Wat wil je midden in het IJsselmeer gelijk overboord natuurlijk.Alleennuzwommen we vrij rond en verdween de nieuwedorp langzaam.stationer draaiend slipte de handkoppeling en had ik de motor uit moeten zetten olympisch record zwemmen om nog aan boord te komen .ja stom maarja we zijn er nog .de jeugd he
aad 1937
aad 1937
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Opeens weer wat reacties aan de hand van een foto. Bij sommigen leeft die "oude tijd" altijd nog. Aan de ene kant hard werken, maar op z'n tijd ook wat vermaak. Vermaak, waar je zelf in moest voorzien.
Ja, om op Maarten zijn vraag antwoord te geven; Wat die twee jongens, de stuurman en mijn 5 jaar jongere broer, vingen weet ik eigenlijk niet. Hoorde recentelijk (2020) dat er niets gevangen werd.
In die periode verbleef ik in Seedorf om het land te "dienen". Denk dat er niet veel in zo'n net komt. En al helemaal geen mooie jonge vrouwen.
Met Maarten zijn broer Kees zat ik op de Engelina en ik kan me herinneren dat we op weg naar Elst en Lienden op een zomeravond ten anker kwamen boven Hagestein in een dode rivierarm. Kees was een goeie maat en had er geen moeite mee dat we dan handmatig het anker weer op moesten draaien. Ja en hoe kwam je dan aan een mooie jonge vrouw? Herinner me dat ik gepromoveerd was naar de Alcyone. Die zat net als de Engelina in het "zwart" voor de Esso. We zouden gaan laden in de Botlek, toen de Esso Nederland 54 met Ome Kees Taanman langszij kwam. Hij keek me eens aan en zei: "Nu je op dat mooie scheepje zit moet je maar gauw zorgen dat je een vogeltje in dat kooitje krijgt!" En dat is allemaal gelukt, maar inmiddels kijken we wel 50 jaar terug. En om even op Aad zijn zwempartijtje terug te komen. Na de Alcyone kwamen we in 1968 op de Alchiba, waar we regelmatig mee naar Groningen voeren. Op de heenweg had je met de verwarmde lading haast, maar de terugweg was meestal niet zo druk. We ankerden een keer in Groningen en het anker kwam met dikke brokken klei boven. De scheepsjongen vond dat maar raar. Vooraf niet nat gegooid was mijn verklaring. ook dat vond hij vreemd. 's Avonds leeg buiten de sluis van Lemmer hadden we wel zin om even te zwemmen en daartoe gingen we net buiten de haven achter de rode bakens ten anker. Riep aan Wimpie om de puts mee naar voren te nemen en het anker nat te gooien. Na wat overreding deed hij dat. Flink aan het anker getrokken om dat in te graven. Lekker gezwommen en toen de volgende morgen het anker werd opgedraaid was dat zo schoon als suiker en glom gewoon. Wim helemaal overtuigd en heeft in het weekend thuis het hele verhaal verteld. Op mijn vraag hoe ze dat thuis vonden antwoordde hij dat we hem wat minder moesten plagen. Toch vond ik het een mooie tijd en het heeft me inventief gemaakt. En nu schrijf ik dit soort "onzin" in de hoop dat het bij anderen ook herinneringen oproept en die dan met ons worden gedeeld.
Vandaag was ik nog even bij het afscheid van een collega (met 36 dienstjaren) en dan kom je er steeds meer achter dat je tot de oudere generatie behoort en dat de groep waar je dit soort herinneringen mee deelt rap kleiner wordt. Hieronder nog een plaatje uit de tijd van het nat gegooide anker. Gr. Klaas.
Ja, om op Maarten zijn vraag antwoord te geven; Wat die twee jongens, de stuurman en mijn 5 jaar jongere broer, vingen weet ik eigenlijk niet. Hoorde recentelijk (2020) dat er niets gevangen werd.
In die periode verbleef ik in Seedorf om het land te "dienen". Denk dat er niet veel in zo'n net komt. En al helemaal geen mooie jonge vrouwen.
Met Maarten zijn broer Kees zat ik op de Engelina en ik kan me herinneren dat we op weg naar Elst en Lienden op een zomeravond ten anker kwamen boven Hagestein in een dode rivierarm. Kees was een goeie maat en had er geen moeite mee dat we dan handmatig het anker weer op moesten draaien. Ja en hoe kwam je dan aan een mooie jonge vrouw? Herinner me dat ik gepromoveerd was naar de Alcyone. Die zat net als de Engelina in het "zwart" voor de Esso. We zouden gaan laden in de Botlek, toen de Esso Nederland 54 met Ome Kees Taanman langszij kwam. Hij keek me eens aan en zei: "Nu je op dat mooie scheepje zit moet je maar gauw zorgen dat je een vogeltje in dat kooitje krijgt!" En dat is allemaal gelukt, maar inmiddels kijken we wel 50 jaar terug. En om even op Aad zijn zwempartijtje terug te komen. Na de Alcyone kwamen we in 1968 op de Alchiba, waar we regelmatig mee naar Groningen voeren. Op de heenweg had je met de verwarmde lading haast, maar de terugweg was meestal niet zo druk. We ankerden een keer in Groningen en het anker kwam met dikke brokken klei boven. De scheepsjongen vond dat maar raar. Vooraf niet nat gegooid was mijn verklaring. ook dat vond hij vreemd. 's Avonds leeg buiten de sluis van Lemmer hadden we wel zin om even te zwemmen en daartoe gingen we net buiten de haven achter de rode bakens ten anker. Riep aan Wimpie om de puts mee naar voren te nemen en het anker nat te gooien. Na wat overreding deed hij dat. Flink aan het anker getrokken om dat in te graven. Lekker gezwommen en toen de volgende morgen het anker werd opgedraaid was dat zo schoon als suiker en glom gewoon. Wim helemaal overtuigd en heeft in het weekend thuis het hele verhaal verteld. Op mijn vraag hoe ze dat thuis vonden antwoordde hij dat we hem wat minder moesten plagen. Toch vond ik het een mooie tijd en het heeft me inventief gemaakt. En nu schrijf ik dit soort "onzin" in de hoop dat het bij anderen ook herinneringen oproept en die dan met ons worden gedeeld.
Vandaag was ik nog even bij het afscheid van een collega (met 36 dienstjaren) en dan kom je er steeds meer achter dat je tot de oudere generatie behoort en dat de groep waar je dit soort herinneringen mee deelt rap kleiner wordt. Hieronder nog een plaatje uit de tijd van het nat gegooide anker. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Heel herkenbaar met dat anker Klaas !.
Hetzelfde geintje haalden we met een scheepsjongen uit op de kruiplijner "Waddenzee".
We kwamen van Grangemouth met als bestemming Antwerpen. Ter hoogte van Walsoorden hadden die knul wijsgemaakt dat het anker vastgeroest was van die oversteek over de Noordzee. De knul zeulde dus met twee emmers water van achter naar de bak om het anker en kettingen te ontzouten.
Tja, dat moest natuurlijk wel 2 x gebeuren. Het zoute water moest er echt goed vanaf gespoeld worden. Arme jongen, het schip was 91,40 m o.a. Die heeft hij dus twee maal met twee maal 10 liter water af moeten leggen.
Ach ja, je verzon zo nog wel eens wat.....................
m.v.g., Roy
Hetzelfde geintje haalden we met een scheepsjongen uit op de kruiplijner "Waddenzee".
We kwamen van Grangemouth met als bestemming Antwerpen. Ter hoogte van Walsoorden hadden die knul wijsgemaakt dat het anker vastgeroest was van die oversteek over de Noordzee. De knul zeulde dus met twee emmers water van achter naar de bak om het anker en kettingen te ontzouten.
Tja, dat moest natuurlijk wel 2 x gebeuren. Het zoute water moest er echt goed vanaf gespoeld worden. Arme jongen, het schip was 91,40 m o.a. Die heeft hij dus twee maal met twee maal 10 liter water af moeten leggen.
Ach ja, je verzon zo nog wel eens wat.....................
m.v.g., Roy