De Haas Tankvaartbedrijf.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

ja klaas het is niet zo moeilijk om je halve leven op papier te zetten ,maar om het er op de juiste manier leesbaar te maken dat is niet eenvoudig .
mij is gevraagd om de tijd als timmerman (kajoe) bij de marine op papier te zetten ,nou dan komen de herinneringen vlot boven water en blijf je schrijven ,daarna de ellende om het goed leesbaar te krijgen .
maar bij dat groepje is het iedereen gevraagd dat te doen .
dus maar het idee opgevat dat na mijn marine tijd het bij andere bazen ook maar op papier moet .
groet wout.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, Als het een goed verhaal is, maakt de redactie het wel leesbaar. Vind het wel dankbaar werk en leuk om te doen. Op die manier maken we al jaren een senioren blaadje voor oud BP en Texaco personeel. Voor mij is de beleving natuurlijk anders dan voor een buitenstaander. Maar bij De Binnenvaart zijn ze blij met elk varens- en daaraan verwant verhaal. Dus leef je lekker uit komende winter! Kan je aanbevelen om bij een herinnering gelijk een paar trefwoorden te noteren. Als je die herinneringen op papier zet, probeer er dan een jaartal bij te zetten. Dat is later gemakkelijk om ze in de tekstverwerker op chronologische volgorde te verslepen. Gr. Klaas.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door teerkwast »

Mooie schepen waren dat, netjes onderhouden.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

kijken of we het zo over kunnen zetten naar waar het thuis hoor het ging over dit schip

maar dan is het geen oud schip meer met geschiedenis bwj'27 werf J.Th.Wilmink & Co, Groningen als Johanna voor A. de Haas in Bergen op Zoom

hoe bedoel je klaas de naam de haas bergen op zoom tankvaart of A de haas die heeft ook dit schip laten bouwen https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 42_105.jpg maar van de Antonia vind ik verder niets ook niet van de Braekelaer
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

k-k schreef: 19 aug 2017 10:03 In het Nedlloydboek worden twee klippers genoemd. L'Espoir en Maria/Engelina. De eerste voer in de visserij en met droge lading. De tweede alleen vracht. Van het motorscheepje uit bovenstaand verhaal niets te vinden. Het eerste motorschip dat in het Nedlloydboek wordt genoemd is de Engelina. Opdrachtgever daarvan was Johan de Haas. Gr. Klaas.

hallo de éspoir kom ik wel tegen https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 61_132.jpg
zoek later verder moet nu stoppen mijn vrouw zit te wachten :roll:
Bijlagen
de haas léspoir.jpg
de haas léspoir.jpg (63.89 KiB) 1893 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door piet42 »

weer thuis met een nat pak maar oke we kunnen weer verder hier nog een van de eerste de haas schepen de engelina bwj'30 maar in 1944 gekocht door de Haas bergen zie hier https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 85_055.jpg

zoal ik al liet zien de léspoir zeilaak is in 1908 al over geboekt naar de haas bergen op zoom

als toegift 2 foto's van de aldebaran ( van onze binnenvaart vrienden met dank) in 1950 gekocht door de haas
https://mmr.adlibhosting.com/graphics/sm ... 22_067.jpg
Bijlagen
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas - kopie.jpg
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas - kopie.jpg (131.01 KiB) 1893 keer bekeken
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas in m.tricht - kopie.jpg
de haas aldebaran bwj'31 schiedam 1950 de haas in m.tricht - kopie.jpg (92.43 KiB) 1893 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Piet! Altijd leuk om zo een paar regels te zien van een scheepje waar ik zelf op heb gevaren. En ik niet alleen. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jos Vermeeren leverde nog een foto van de (ex) Alnitak aan. Zo te zien op het Amsterdam Rijnkanaal bij Breukelen. Mocht iemand de exacte lokatie (her)kennen, dan graag. Met vr. gr. Klaas.
Alnitak 3.jpg
Alnitak 3.jpg (176.1 KiB) 1681 keer bekeken
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door teerkwast »

Vleuten?
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Het schip is denk ik opvarend boven de Breukelensebrug, aan de zoninval te zien vaart hij zuidwaarts en ten noorden van de brug heb je een bocht naar stuurboord maar de foto is van voor de laatste verbreding.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie