Neptun Basel

Roy-

Bericht door Roy- »

Mooie duidelijke en gedegen uiteen zettingen Merijn !.
Een genoegen om te lezen !.

m.v.g. Roy
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

Nog een oude foto gevonden van "onze Elan" in haar jeugd. Foto is afkomstig van www.binnenschifssbilder.de door Ronald.

Hij stond daar als het ware de Express 72 (de latere Nova en Jan Gerard) Zoals ik hierboven al heb uitgelegd is de brug anders en de lengte klopt niet. De Express 51, 75 en de 77 zijn zusterschepen die volgens dezelfde tekening in Erlenbach zijn gebouwd. Ik meen achter op de roef een tweede "7" te lezen, kan ook zijn dat ik het zo graag wil...
Ik weet nog wel dat bij het schuren van de roef de letters weer tevoorschijn zijn gekomen. Tijdens het zandstralen van de romp in 2000 kwamen de kleuren en de letters van de Neptun weer boven, niet voor lang maar ja, leuk om te zien. Trouwens de zwiterse vlag en een originele wimpel van de Deutz vonden we nog onderin de vlaggenkist in de stuurhut toen we hem in 2002 verkochtten.
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding
Foto: www.binnenschiffsbilder.de

Afbeelding
Foto: Ver. de Binnenvaart DB

Twee keer hetzelfde schip, gebouwd in 1948 in Hemiksem bij St:Pieter met een 900 pk Sulzer.
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

Detail van de roef van de voormalige EXP 69, de latere Spessarttor. Op deze plek stond vroeger de strangenlier. Veel zusterschepen hebben hier een extra kamer van gemaakt. (De Express 48 ex Quadro nu Dix) heeft nog de originele roefindeling. Op latere types (zoals de onze) werd gebruik gemaakt van een sleeprol die op het roefdek net achter de pijp stond i.c.m. een Culeman strangenlier.

Afbeelding

De Spessarttor aan het verhalen in Antwerpen met een andere MSG-er langszij. Hier zie je duidelijk een echt Erlenbacher achterschip: mooi he?

Afbeelding

Kiekje over de luiken

Afbeelding

De werfplaat op de brug van de Express 69 baunr. 885

Al deze foto's zijn gemaakt in 2001 in de zomer in de haven van Antwerpen terwijl wij naast ze lagen
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

Het anker van de Navitas (express 81) Dit schip is samen met de 82 bij Travaux en Fer gebouwd en waren volgens mij de laatst gebouwde Express-schepen

Afbeelding

De achterschepen van de Express 81 (buitenop) en de Express 77 (op de foto als Navitas en Elan)
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

En een foto van haar zusterschip de Express 82

Afbeelding

Samen met een andere Express (?) en de Aventicum

(Sorry weet niet meer waar de foto's vandaan komen, nooit gedacht nog een te gebruiken...)
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stuurhut zakken/omhoog, niet met een knop.

Stuurhut laten zakken.
Eerst moest hij dan een stukkie ophoog om de stutten los te kunnen maken. (zie stuurhut omhoog) in het SB trappengat de kraan openzetten waar de lucht met oorverdovend geraas (ietsie overdreven) ontsnapte uit een openingetje t.h.v. je broekspijp. In het hoekie verzamelde zich vaak wat water wat vervolgens je broekpijp in geblazen werd als je niet op het eerste treedje ging staan (die je een keer fout...) Als de stand bereikt was (half of helemaal naar beneden) dan de kraan dichtzetten.

Even de hut weer omhoog
Naar de machinekamer, luchtflessen opzetten, zonodig met de Deutz lucht pompen voor voldoende druk, Tegen het ruimschot de nodige kraantje goedzetten (Hoofdkraan open, de rest dicht en "Hebevorrichtung"openen. Dan weer naar boven en in het SB trappengat vond je twee kraantjes. De ene stond Senken op en de andere die zal wel het tegenovergestelde doen. Die draaide je open en de druk begon zich te verzamelen waarna de stuurhut met horten en stoten omhoog kwam. Je liet hem dan tot het eind omhoog komen, waarna je de druk erop liet staan en aan de voorkant van de roef onder de stuurhut ging om 6 stutten eronder te zetten. (als kind vond ik dit eng want de cilinder stond te sissen en ik had bedacht dat als de hut naar beneden kwam dat er dan niet zo heel veel plaats overbleef voor een jongetje...)
Dan weer de hut een paar centimeter laten zakken tot hij op de stutten stond.
En daarna de boel weer dichtzetten natuurlijk.

Dus arbeidsintensief zoals ongetwijfeld op de meeste schepen uit die tijd. Daarnaast kon het schip afbreken. De brug en het hout van de stuurhut konden afgenomen worden evenals de pijp en andere obstakels. Dit hebben wij nooit gedaan. We hebben in het ruim aan stuurboord een 10 duims buis met afsluiter geplaatst zodat je vrij snel water het ruim inkreeg.

Genoeg gekletst over minuscule zaken aan boord...

Groet Merijn Broeders
Elan

Bericht door Elan »

Afbeelding

Caterpillar 3508B-DITA 1014 pk

Afbeelding

Tunnel BB

Afbeelding

Gasolietankje

Afbeelding

Detail van peilstok van SB gasoliebunker "Neptune 16"

Afbeelding

Smeerolietank

Afbeelding

2 cylinder Deutz als aggregaat en compressor (te kiezen met handel in het midden van de motor. Aanzwengelen!

Afbeelding

Gedeelte boven de schroefas tussen de tanks. Groen is pompleiding (water) voor piek e.d. Geel is voor smeerolie (Schroefas e.d.)

Afbeelding

Rechts de pomp om de kachel vol te pompen, dus als je stillag (anders hadden we verwarming van de Cat.) dan hoorde je doenk-doenk-doenk vanuit de machinekamer voor de kachel. Na de nieuwe motor is hier geloof ik een pompje op gekomen.

Afbeelding

Binnenkant van de BB gasolietank. Je ziet nog alle bouwaanwijzingen op de platen staan!

Afbeelding

Luchtflessen

Na de nieuwe motor was de machinekamer helemaal schoon, dus een perfecte tijd om hem helemaal in de verf te zetten. Erg leuk want met al die kleuren wordt het een mooi geheel. Vind ik...
Nadien ook niet meer de platen met gasolie schoonmaken maar met de grote stofzuiger in de weer, wel even wat anders...

Groet Merijn Broeders
Roy-

Bericht door Roy- »

Mooie serie platen uit jullie m.k. Merijn !.
Mare, zijn er ook nog foto's van de Sulzer ?.
Ik ben n.l. niet zo van die krakende bouten en moerenbakken..............
Niet dat het verkeerde motoren zijn.........., maar ik heb een nogal conservatieve inslag. Vandaar !.

m.v.g. Roy
F.van.Gent

naaimachines

Bericht door F.van.Gent »

Ik ben n.l. niet zo van die krakende bouten en moerenbakken..............
__________________________________________________
Ja en ik ook niet hoor
Wij naaien daar gordijnen mee
Want het zijn volgens mij gewoon naaimachientje :oops:
mvg Frederik :D
Plaats reactie