De Express 77, helaas al in de "Kleuren" van Alpina.
*Waterman* met dank aan JCV
Neptun Basel
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Een deel van de bouwtekening van de Express 77. Dit is de tekening die gebruikt werd voor de verlenging in 1979. Als je goed kijkt is het model van het achterschip afkosmtig van de serie 71/72/73/74. Onze serie heeft een iets andere brug. Zo zijn de huidige Bastimento en de Esperance echte zusterschepen van ons, terwijl de Cheyenne, de Victorie en de Jan Gerard er wel op lijken maar het niet zijn. Dat komt omdat ons schip gebouwd is als 67 meter schip met een 620 pk KH-Deutz erin, terwijl de EXP 71-74 als 80 (of 74?) meter gebouwd zijn met een 1015 pk MWM gemotoriseerd zijn. Daarnaast hebben de laatsgenoemde serie een bijna meter kortere stuurhut dan onze schepen. De motorbeun is binnen natuurlijk ook veel groter omdat de MWM groter is dan de Deutz.
De nogal onhandige manier om de Cat op gang te gooien. Eerst de luchtflessen in de SB zij open zetten, daarna de motor 30 sec voorgloeien, de startmotor op lucht zit tussen de leidingen in.
De Elan is eerst gemotoriseerd met een 620 pk Klockner-Humboldt Deutz. Deze is later vervangen (door de SRN) door een Caterpillar D398 van 790 pk. Deze liep (naar horen zeggen) snel in de soep. Omdat het schip zo snel mogelijk in de vaart moest komen is er eenzelfde type ingekomen, maar officieel gefabriceert om als offshore-generator te dienen. Deze had allerlei alarmeringen die in de binnenvaart niet mogen (de motor mag natuurlijk niet zomaar tijdens vaart stilgezet worden door het alarmsysteem) Deze zijn omzeild maar zaten fysiek nog wel aan de motor toen wij het schip kochten. Later hebben we het schip gehermotoriseerd met een Caterpillar 3508B van 1014pk.